۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۴۱
کد خبر: 83423349
T T
۰ نفر

ضایع شدن حق الناس که شاخ و دُم ندارد

۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۸:۴۱
کد خبر: 83423349
ضایع شدن حق الناس که شاخ و دُم ندارد

تهران-ایرنا- وزیر ارتباطات عکس خبری از خود را در هنگام تمجید از بهرام رادان در «شب گرم سینمای ایران» در جزیره کیش، در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت: «روز گذشته متوجه شدم نام عکاس خبرگزاری حذف شده است و آن تصویر را مجددا منتشر می کنم، باشد که رضایتش فراهم شود. حق الناس که شاخ و دم ندارد از همین چیزها شروع می شود.»

محمدجواد آذری جهرمی، عکس خبری خود را در اینستاگرامش منتشر کرده و نوشته است: «روز گذشته متوجه شدم آقای خدا بخش، عکاس محترم خبرگزاری مهر، از انتشار این عکس بدون ذکر نامشان در صفحه بنده، ابراز گلایه کرده اند.
راستش چون در پست قبلی، در اسلاید اول ویدئویی تمجید بنده از استاد نصیریان قرار داده شده، دو تصویر بعدی هم به طور خود کار هم اندازه با ویدئو درآمده بوده، حذف شده است.
برای این اقدام سهوی که باعث تضییع حقوق ایشان شده بود، اول از ایشان رسما پوزش میخواهم. دوم مجددا تصویر را همانگونه که بوده منتشر میکنم، باشد که رضایتشان فراهم شود.
حق الناس که شاخ و دم ندارد از همین چیزها شروع می شود.»

در این کامنت وزیر ارتباطات «حق الناس» را به همراه هشتگ نوشته است که همین تاکید وی گواه بر اهمیت وی به حقوق مولف است و با انتخاب واژه ای که ریشه در متون و احادیث مذهبی مسلمانان  دارد تلاش کرده است فارغ از قوانین حقوقی  آن را امری قبیح و ضد مذهب نشان دهد.

کپی رایت یا حق مؤلف، به‌عنوان اصطلاح حقوقی، بیانگر حقوقی است که پدیدآورندگان نسبت‌به آثار ادبی و هنری خود دارند و اگر چه قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان در ایران سال هاست که در ایران تصویب شده است و  از نظر این قانون به مولف و مصنف و هنرمند «پدید آورنده» و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید می آ ید بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد ان به کار رفته «اثر» اطلاق می شود و استفاده از آن غیرقانونی است ولی متاسفانه کمتر اهمیتی به آن داده می شود. قانون در این راستا کارکردهای لازم را ندارد.

آذری جهرمی در گذشته نیز چنین رفتارهایی در راستای فرهنگ سازی حقوق مولف انجام داده، که امید است با اشاعه فرهنگ احترام به حقوق مولف در کنار بازوهای اجرایی قضایی شاهد از بین رفتن تضییع حقوق  مولفان و مصنفان و هنرمندان نباشیم.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha