۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۸
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 83412820
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ماهاتیر محمد و طرح احیای مجدد تمدن اسلامی

۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۸
کد خبر: 83412820
ماهاتیر محمد و طرح احیای مجدد تمدن اسلامی

تهران – ایرنا – ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی که برای انجام یک سفر رسمی ۴ روزه از ترکیه در آنکارا به سر می برد بر اهمیت همکاری جهان اسلام برای شکوفایی مجدد تمدن اسلامی تاکید کرد.

وی  دیروز بعد از دیدار با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه، جهان اسلام را دارای بزرگترین تمدن تاریخ ارزیابی کرد و گفت که برخی کشورهای اسلامی و در واقع همه کشورهای اسلامی می توانند با همکاری با هم بار دیگر تمدن تاریخی اسلام را در عصر جدید شکوفا کنند.

ماهاتیر محمد با تاکید بر استقلال جهان اسلام برای نیل به اهداف توسعه تمدنی گفت که برخی کشورهای اسلامی از جمله مالزی، ترکیه و پاکستان می توانند با حفظ استقلال و همکاری با هم برخی فشارهای خارجی بر جهان اسلام، از جمله بر ملت مظلوم فلسطین و یا میانمار را کاهش داده و در نجات آنها موثر باشند.

وی همچنین در یک گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری آناتولی ترکیه این همکاری ها را به نفع جهان اسلام ارزیابی کرد و گفت: برخی کشورهای اسلامی برای توجیه اشتباهات خود در عدم دفاع از مردم فلسطین از اصل همکاری اسلامی فاصله گرفته و با تن دادن به طرح های ضد وحدت جهان اسلام، با دشمنان تمدن اسلام همدست شده اند.

نخست وزیر مالزی غفلت کشورهای اسلامی و به ویژه رسانه های آنها از موضوع تاریخی فلسطین" را یک توطئه و توافق میان رسانه های بین المللی عنوان کرد و گفت: امروزه حمایت برخی کشورهای اسلامی و رسانه های آنها از طرح "معامله قرن" دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای حمایت از رژیم صهیونیستی زمینه ساز نوعی تروریسم و در واقع به ضرر فلسطین است.

ماهاتیر محمد ضمن گله مندی از برخی کشورهای عربی اظهار داشت: "این دسته از کشورهای اسلامی برای توجیه اعمال غیراسلامی خود از طرحی حمایت می کنند که آشکارا ناقض حقوق بین‌الملل است. آنها باید بدانند که در "معامله قرن" فرآیندهای دموکراتیک نادیده گرفته شده است، چون سرزمین‌های فلسطینی بدون توجه به نظرات و احساسات مردم فلسطین غصب و به اسرائیل واگذار شده است.

وی به طور نمونه مشکلات مردم فلسطین، مسلمانان میانمار و حتی اقلیت مسلمان ایغور در ایالا سینکیانگ چین را جزو مسائل اصلی امروز جهان اسلام دانست و گفت: سکوت رسانه ای موجود علیه منافع مسلمانان در این کشورها خود زمینه ساز ظهور تروریسمی است که از یک توافق بین رسانه ای برای عدم برجسته سازی مسائل جهان اسلام سرچشمه می گیرد.

نخست وزیر مالزی همچنین در سخنرانی که در دانشگاه "یلدریم بایزید" آنکارا داشت، ضمن تاکید بر پرهیز کشورهای اسلامی برای تقابل با یکدیگر در جهت تضعیف تمدن اسلامی گفت: ما مسلمانان باید بدانیم که قرآن کریم همچنان به دوری از قتل و کشتار و حفظ وحدت مسلمین تاکید دارد.

ماهاتیر در مراسمی که برای اعطای دکترای افتخاری در شورای آموزش عالی ترکیه برای او برگزار شده بود نیز، دلیل عقب ماندن جهان اسلام را بی توجهی مسلمانان به مساله دانش و شناخت، دانست و افزود: غربی ها از فرصت عقب ماندگی مسلمانان برای گسترش سلطه خود بر دیگر مسلمین استفاده کرده اند.

وی، یکی دیگر از علل عقب ماندگی مسلمانان را عدم شرح و تفسیر صحیح از اسلام دانست و گفت: "با این که ما مسلمانان، برادران یکدیگر هستیم، اما اکنون به این موضوع اعتقاد نداریم؛ بلکه با یکدیگر می جنگیم و همدیگر را می کشیم؛ در حالی که قرآن، ما را به دوری از قتل و کشتار دعوت می کند.

نخست وزیر مالزی تصریح کرد: مسلمانان در صورتی که از تعالیم دین اسلام تبعیت کنند و به آن جامه عمل بپوشانند، قدرتمندترین مردمان روی کره زمین خواهند بود و به جوامعی شناخته می شوند که به دانش و معرفت و شناخت مجهزند.

نخست وزیر مالزی چهارشنبه گذشته به دعوت "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه به آنکارا سفر کرد و امروز شنبه به این دیدار ۴ روزه پایان خواهد داد.

بنا به گزارشات، این سفر برای بررسی اقدامات لازم در راستای توسعه همکاری‌های همه‌جانبه به ویژه در حوزه‌ صنایع دفاعی و نیز بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل جهان اسلام، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام گرفته است.

برچسب‌ها

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha