۳ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۳۲
کد خبرنگار: 958
کد خبر: 83410737
T T
۱ نفر
توافق نیروهای آزادی و تغییر و جبهه انقلابی سودان بر سر ساختار دولت انتقالی

تهران – ایرنا- نیروهای آزادی و تغییر و جبهه انقلابی سودان امروز (پنجشنبه) در آدیس آبابا بر سر تشکیل هر چه سریع تر دولت مدنی انتقالی و ساختار حکومت در دوره انتقالی به توافق رسیدند.

به گزارش تارنمای شبکه "الشروق" سودان، در این توافق بر کیفیت مدیریت مرحله انتقالی تمرکز  و تاکید شد که نخستین وظیفه دولت مدنی برقراری صلح همه جانبه است و بستر آن با اجرای هر چه سریع تر موارد توافق شده فراهم خواهد شد. همچنین بر سر ساختاری که نیروهای آزادی و تغییر را در دوره انتقالی رهبری می کند، توافق شد.

ائتلاف آزادی و تغییر که نقشی کلیدی در رهبران اعتراضات سودانی ها داشته است نیز با صدور بیانیه ای تاکید کرد: مشکلات سودان و موضوعات جنگ و صلح به صورت ریشه ای بررسی شد و نیروهای آزادی و تغییر تلاش می کند راه را برای دست یافتن به صلحی فراگیر هموار کند.

"اسامه السعید" سخنگوی رسمی جبهه انقلابی سودان نیز در مصاحبه با پایگاه خبری "اسکای نیوز" عربی گفت: با این توافق جبهه انقلابی از مرحله مبارزه مسلح به مرحله مقابله مسالمت آمیز وارد شده است.

 وی ادامه داد: در مذاکرات به کرسی های جبهه انقلابی در شورای حاکم پرداخته شد و ما در تمام ساختارهای دوره  انتقالی حضور خواهیم داشد و خواستار ایجاد ارتشی ملی برای دفاع از وطن هستیم.

مذاکرات نیروهای آزادی و تغییر و جبهه انقلابی از روز شنبه در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی با حضور " حمد الحسن لبات " میانجی گر آفریقایی آغاز شده بود.

دولت «عمر البشیر» ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون شد و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت.

اما سرنگونی البشیر، گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها همچنان خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به غیر نظامیان بودند.

سرانجام در اواسط تیر ماه شورای نظامی سودان و ائتلاف آزادی و تغییر بر سر تشکیل یک دولت غیرنظامی تکنوکرات توافق کردند و پس از مذاکرات پیاپی در خصوص نحوه اداره کشور در دوره انتقالی توافق کردند اما همچنان مذاکرات در خصوص قوانین این دوره سه ساله ادامه دارد./

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha