۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۰
کد خبرنگار: 1335
کد خبر: 83408324
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چشم نگران بازار نفت به شرق و غرب جهان

۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83408324
چشم نگران بازار نفت به شرق و غرب جهان

تهران- ایرنا- قیمت نفت که تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی تمایل به افزایش قیمت دارد، با فشار کاهش تقاضا به دلیل رکود اقتصادی بر روی قیمت‌های دیروز تثبیت شده است.

دیروز قیمت نفت با توجه به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه بیش از ۲ درصد رشد قیمت را تجربه کرد با این حال امروز عوامل تضعیف‌کننده قیمت در این بازار دست به کار شدند تا موازنه فاکتورهای قدرت در بازار نفت باعث تثبیت قیمت در بازار شود.

در حالی جنگ لفظی بر سر نفتکش‌ها با صدای بلندتری از گذشته به گوش می‌رسد که نگرانی‌ها درباره افزایش ریسک در خلیج فارس و عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز بیشتر شده است.

این مهم با توجه به نقش تنگه هرمز در ترانزیت ۳۰ درصد نفتی که از مسیر دریا به فروش می‌رسد قابل توجه است.

با این حال، ریسک سیاسی موجود نتوانسته قیمت نفت را بالا ببرد. حتی در روزهایی که تولید نفت آمریکا در خلیج مکزیک تحت تاثیر توفان بری کاهش داشت نیز جهش آنچنانی در قیمت نفت به وجود نیامد.

دلیل این امر را باید در دومین اقتصاد بزرگ جهان جستجو کرد. چین با توجه به جنگ چند ماهه تعرفه با آمریکا، پیش بینی رشد اقتصادی خود را کاهش داد تا صادرکنندگان نفت نگران فروش نفت خود به بزرگترین واردکننده نفت دنیا باشند.

در واقع رکود در اقتصاد ۱۴ تریلیون دلاری چین نه تنها بر مصرف انرژی این کشور که بر کل اقتصاد دنیا اثر می‌گذارد بنابراین ریسک اقتصادی این رکود آنقدر زیاد است که می‌تواند در برابر ریسک‌های سیاسی بزرگ و کوچکی که این روزها گریبان بازار نفت را گرفته قد علم کرده و حتی با آن مقابله کند.

بر همین اساس، امروز قیمت نفت برنت با ۷ سنت کاهش به ۶۳ دلار و ۱۹ سنت رسید. اوضاع در بازار نفت شاخص آمریکا نیز تقریباً ثابت بود و این نفت در هر بشکه با یک سنت افزایش، ۵۶ دلار و ۲۳ سنت قیمت خورد.

اگرچه جهش در قیمت نفت این روزها بعید به نظر می‌رسد اما احتمال بازگشت قیمت نفت به کانال‌های پایین‌تر قیمت نیز چندان مورد انتظار نیست و پیش‌بینی می‌شود قیمت‌ها در فاز فعلی تثبیت شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha