۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۶
کد خبرنگار: 814
کد خبر: 83389794
T T
۱ نفر
کارخانه شمش آلومینیوم جاجرم فردا افتتاح می شود

تهران- ایرنا- کارخانه آلومینیوم جاجرم ( خراسان شمالی ) با ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن پس از ۱۰ سال انتظار به شکل رسمی به شیوه ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهوری ۲۳ تیر افتتاح می شود.

کارخانه تولید شمش آلومینیوم جاجرم (خراسان شمالی) اسفند پارسال راه اندازی شد و قرار است فردا (یکشنبه) به شکل رسمی مورد بهره برداری قرار گیرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو از برنامه ریزی برای تولید ۲۵۰ هزار تن آلومینا در جاجرم طی سال جدید خبر داد و گفت: نخستین شمش آلومینیوم در روزهای پایانی سال گذشته به وزن بیش از ۴۵۰ کیلو گرم (هزار پوند) در جاجرم تولید شد. به گفته وی، در مرحله رنخست ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن آلومینیوم توسط این مجموعه، در مدار تولید قرار می گیرد.

خداداد غریب پور سرمایه گذاری ارزی و ریالی این طرح را ۹۴ میلیون یورو و ۲۱۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: میزان ظرفیت تولید آلومینیوم جاجرم در مراحل بعدی به ۱۲۰ هزار تن خواهد رسید.

برآورد های انجام شده از میزان اشتغالزایی در کارخانه آلومینیوم جاجرم هم نشان می دهد میزان اشتغالزایی مستقیم در معادن، کارخانه آلومینا و همچنین کارخانه آلومینیوم سه هزار نفر و به طور غیر مستقیم به ۱۰ هزار نفر می رسد.

موضوع مهمی که در ارتباط با بحث اشتغال آلومینیوم جاجرم مطرح است، بومی سازی نیروی انسانی و ساخت داخل تجهیزات این مجموعه به عنوان یک مساله جدی است و اینکه ۳۰ درصد تجهیزات کارخانه بومی سازی شود در عین حال امکان داخلی سازی دیگر تجهیزات نیز وجود دارد.

انجام عملیات اکتشاف یک ضرورت برای توسعه معدنکاری است و اکنون برنامه حفاری اکتشافی توسط شرکت آلومینای ایران با ۴۰ هزار متر افزایش، به ۱۴۰ هزار متر رسیده و بدین ترتیب میزان ذخایر قطعی بوکسیت هم به ۳۸ میلیون تن رسیده است.

کارخانه آلومینیوم جاجرم در جوار مجتمع آلومینای جاجرم در استان خراسان شمالی، شهرستان جاجرم، کیلومتر هفت جاده سنخواست قرار دارد.

براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ ظرفیت تولید آلومینیوم کشور ۱.۵ میلیون تن پیش بینی شده که اکنون کمتر از ۳۰ درصد این رقم تولید می شود و بقیه با طرح های جدید در مسیر تامین نیاز بازار داخل و رونق بخشیدن به صادرات دنبال می شود.

امروز کارخانه‌های ایرالکو (اراک)، المهدی وهرمزال در بندرعباس به عنوان تولیدکنندگان شمش آلومینیوم کشور محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود مرحله نخست آلومینیوم جنوب (منطقه ویژه اقتصادی لامرد فارس) با ظرفیت ۳۳۰ هزار تن افتتاح شود.

آمارهای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دوماهه امسال گویای آن است که تولید شمش آلومینیوم در سه واحد مزبور به رقم ۳۶ هزار و ۲۳۰ تن رسید و میزان تولید پودر آلومینا هم ۳۸ هزار و ۹۰۸ تن ثبت شد.

تحقق برنامه تولید سالیانه ۴۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم نیازمند تأمین ۸۰۰ هزار تن پودر آلومیناست و کارخانه آلومینا جاجرم نیز سالیانه ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار تن پودر تولید می‌کند که این امر خوراک تولید ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تن شمش آلومینیومی است.

امروز بیش از ۶۰ درصد آلومینای مورد نیاز برای تولید شمش از محل واردات باید تأمین شود و کشورهای همسایه جنوبی ایران سالیانه بیش از پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید شمش دارند، سهم هزینه انرژی برای تولید شمش آلومینیوم ۲۳ تا ۲۵ درصد برآورد می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha