۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 83383483
T T
۰ نفر

تلاش موفق اسپیس ایکس برای بازیابی دماغه موشک

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۵:۲۵
کد خبر: 83383483
تلاش موفق اسپیس ایکس برای بازیابی دماغه موشک

تهران- ایرنا- شرکت فضایی اسپیس ایکس برای اولین بار و بعد از تلاش‌های فراوان، موفق شد قسمتی از دماغه یک موشک خود را بر تور بسیار بزرگ یک قایق میزبان فرود آورد.

دماغه‌های راکت معمولاً بعد از پرتاب موشک به مدار و جدا شدن از بدنه موشک، در دریا سقوط می‌کنند که با توجه به هزینه ۶ میلیون دلاری هر یک از آنها، قطعه ارزشمندی از یک موشک دور انداخته می‌شود.

اکنون شرکت اسپیس ایکس برای اولین بار موفق شده است که نیمی از دماغه موشک خود را بعد از پرتاب بازیابی کند. در این بازیابی که ماه گذشته انجام شد، نیمی از دماغه یک راکت بر تور بسیار بزرگی هدایت شد که بر روی یک قایق میزبان به نام Ms. Tree ، نصب شده بود. این موفقیت گام بزرگی در جهت بازیابی و استفاده مجدد از دماغه موشک‌ها محسوب می‌شود. بازیابی این دماغه‌ها موجب صرفه جویی ۶ میلیون دلاری در هزینه ساخت یک موشک حداقل ۶۰ میلیون دلاری می‌شود.
شرکت اسپیس ایکس به تازگی ویدیویی از فرود موفقیت‌آمیز این دماغه را منتشر کرده است. در این ویدیو مشاهده می‌شود که اطراف این قسمت از دماغه جریانی از نورهای آبی رنگ نئون ناشی از اصطکاک بدنه دماغه با جو وجود دارد و در نهایت برای کاهش سرعت دماغه و فرود آن بر تور بسیار بزرگ قایق Ms. Tree، از چتر استفاده می‌شود.

شرکت اسپیس ایکس همچنین برنامه‌هایی برای حمل محموله‌هایی به ماه و مریخ دارد. پیش از عملی شدن هر یک از این برنامه‌ها، SpaceX باید این سیستم را تحت آزمایش‌های سخت‌تری قرار دهد. قرار است طی ماه‌های آینده آزمایش‌های بیشتری روی این سیستم انجام شود و هدف شرکت این است که هر چه سریع‌تر از این سیستم بهره‌برداری کند. مشتریان به احتمال زیاد می‌توانند در اوایل سال ۲۰۲۱ از این سیستم استفاده کنند.

اسپیس ایکس همواره اعلام کرده است که به منظور کاهش هزینه‌های پرتاب موشک‌ها قصد دارد تا جایی که ممکن است بیشتر سخت افزار موشک‌های خود را بازیابی کند. اما بازیابی و استفاده مجدد از دماغه موشک تا کنون انجام نشده بود و تلاش‌های این شرکت فضایی تا قبل از ماه گذشته همواره با شکست روبرو شده بود. بازیابی و استفاده مجدد از قسمت‌های مختلف راکت‌های شرکت فضایی اسپیس ایکس، محور برنامه‌های این شرکت فضایی برای ارزان‌تر کردن پرتاب‌های فضایی محسوب می‌شود.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha