۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۵
کد خبر: 83381281
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفیر ایران: تهران به دنبال صلح منطقه ای است

۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۴۵
کد خبر: 83381281
سفیر ایران: تهران به دنبال صلح منطقه ای است

مادرید - ایرنا - «سعادت آقاجانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اکوادور در گفت و گو با خبرگزاری "اکوادور اینمدیاتو" گفت: به رغم تنش افزایی های آمریکا ، تهران به دنبال صلح در منطقه خاورمیانه است .

آقاجانی اشاره کرد: آمریکا تحریم های اقتصادی و تهدیدهای نظامی خود علیه ایران را افزایش داده است، اما ما خواهان آرام کردن صحنه هستیم.

وی تصریح کرد که تمام جنگ ها در منطقه بر مبنای هراس بزرگی است که آمریکا دارد به این دلیل که جایگاهی که در جهان داشتند را از دست داده اند و این را می شود در شعار «دونالد ترامپ» که می خواست آمریکا را بار دیگر بزرگ کند فهمید و بازگرداندن آمریکا به جایگاه خود را با ضعیف کردن و مبارزه کردن با دیگران دنبال می کند و متاسفانه از ادبیات استعمارگری قرن هجدهم برای پیشبرد استراتژی خود استفاده می کند.

سفیر ایران ادامه داد: باید سوابق را بررسی کرد. من فکر می کنم که ترامپ، ریاست جمهوری خود را با یک استراتژی که بر اساس تهدید و جنگ بوده آغاز کرده است.

آقاجانی خاطرنشان کرد که از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در کاخ سفید چند جنگ روی داده است. جنگ تعرفه ای علیه چین، هند، اروپا و سایر کشورها؛ جنگ اقتصادی و تحریم ها علیه ایران، روسیه و دیگر کشورها؛ جنگ روانی تشدید یافته علیه کشورها و آغاز کردن جنگ نظامی با اعزام کشتی ها، ناوهای هواپیمابر و پهپادها به مرزهای کشورهای دیگر.

دیپلمات ارشد ایرانی گفت: تهران معتقد است که تنش به ضرر ایران و خاورمیانه است و ما به عنوان کشور صادر کننده نفت به دنبال ایجاد آرامش و ثبات در خلیج فارس هستیم، اما آمریکا می خواهد با ایجاد بحران، تهدید و تنش، ما را تضعیف کند.

وی تصریح کرد: پهپاد آمریکایی که از سوی ایران سرنگون شد، وارد مرزهای جغرافیایی کشور ما شده بود و به همین دلیل ترامپ پاسخگویی علیه ایران را لغو کرد، زیرا می دانست که به قلمرو ما تجاوز کرده اند. شواهد بسیاری، مبنی بر این حقایق وجود دارد، زیرا واقعاً، رادارها و تجهیزات ردیابی‌، آن را ثبت کرده اند و توانستیم لاشه آن را از آبهای سرزمین ایران بیرون بکشیم. اگر بازمانده های پهپاد در آبهای بین المللی بودند، آمریکا بدون شک آن را به همه دنیا نشان می داد.

آقاجانی تاکید کرد که آمریکا، هر روز تنش ها را در خاورمیانه افزایش می دهد، اما ایران بدنبال تنش نیست و می خواهد صحنه را آرام کند. آینده را نمی شود پیش بینی کرد، اما آمریکایی ها می خواهند هم جنگ تحریم های اقتصادی خود را افزایش دهند و هم به تشدید تهدیدهای نظامی بپردازند.

سفیر ایران در اکوادور گفت: در مورد آنچه که به موضع کشور ما مربوط می شود، ایران در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود، کوتاه نخواهیم آمد و آن را در ۴۰ سال اخیر ثابت کرده است. این جنگ اقتصادی، دنباله همه جنگ هایی است که در ۴۰ سال اخیر علیه ما شده است. آمریکایی ها علیه ما از طریق عراق، یک جنگ ۸ ساله را تحمیل کردند.

آقاجانی تصریح کرد: در طول این ۴۰ سال، ما را تحت تحریم های اقتصادی قرار دادند و اکنون نیز تهدید کرده اند که به تحریم های اقتصادی خود ادامه خواهند داد و آن را تشدید خواهند کرد.

وی در مورد تاثیرات تحریم ها و درگیری های بین آمریکا و ایران بر روی جهان اشاره کرد و افزود: تاثیرات آن در وهله اول بر روی منطقه خواهد بود و سپس بر صلح و امنیت بین المللی. آمریکایی ها تلاش می کنند یک تنش دائم را در خاورمیانه حفظ کنند و از این طریق توانسته اند، میلیاردها دلار تسلیحات به کشورهای منطقه بفروشند. این تنش ها با یک تجارت صنایع نظامی آمریکا همراه است.

آقاجانی از سوی دیگر افزود: اینکه آمریکایی ها صحبت از یک جنگ محدود و کوتاه می کنند، این یک توهم یا تصور است. بروز یک جنگ یا تنش جنگی، می تواند عواقب دراز مدت و طولانی داشته باشد و این چیزی است که بسیاری از آمریکایی ها، نامزدهای دمکرات به آن اذعان دارند. ارزیابی نظامیان نیز همین است که اگر جنگی در منطقه صورت گیرد، دامنه و گستردگی آن نامحدود خواهد بود و این چیزی است که ایران از آن اجتناب می کند.

سفیر ایران در مورد امکان مذاکرات با آمریکا نیز تصریح کرد: ایران هیچوقت صحنه مذاکرات را ترک نکرده است. ما در سال ۲۰۱۵ با آمریکا و چند کشور دیگر مذاکره کردیم و به توافقی که برای طرفین قابل قبول بود، دست پیدا کردیم.

به گفته وی، مذاکره با آمریکا امکان پذیر است، اما نیاز به مقدمات و شرایط دارد. وی ابراز امیدواری کرد که آمریکا با تغییر روش و استفاده از ادبیات احترام آمیز و بازگشت به میز مذاکرات هسته ای، به مذاکرات برگردد.

برچسب‌ها

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha