۱۳ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 1224
کد خبر: 83380949
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختصاص ۵ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل گود کشتی باچوخه شیروان

بجنورد- ایرنا- رییس اداره ورزش و جوانان شیروان گفت: با پی گیری های انجام شده توسط مسئولان شهرستان، امسال پنج میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل گود کشتی باچوخه امیرآباد این شهرستان اختصاص یافته است.

علی خالق زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: عملیات ساخت این طرح از سال ۹۴ در گستره سه هزار متر مربع که گنجایش ۱۰ هزار نفر را دارد، آغاز شده که هم اکنون از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای ساخت آن هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل ماده ۱۸۰ هزینه شده است گفت: ساخت پارکینگ و ساختمان جایگاه ویژه آن در گستره ۲۰۰ متر مربع هنوز آغاز نشده است اما، پیش بینی می‌شود عملیات آن تا پایان امسال به اتمام برسد.

خالق زاده با اشاره به ظرفیت‌های این شهرستان در کشتی افزود: با احداث و بهره برداری از این طرح شاهد برگزاری مسابقات کشوری و بین المللی چوخه بزرگ در این شهر خواهیم بود.

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی به عنوان میراث معنوی در سال ۸۷ به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.
چوخه واژه‌ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می‌کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می‌کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است که در ذهن بیننده تداعی کننده رشادتها و دلاوری‌های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
کشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه‌ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه که معمولا' از پیشکسوتان کشتی با چوخه است، کشتی را آغاز می‌کنند.
کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می‌توان مادر تمام کشتی‌های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی‌های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.
روستای امیرآباد از توابع شیروان در ۱۰ کیلومتری شرق این شهرستان و در مسیر اصلی مشهد- بجنورد واقع است.

۷۱۸۶/ ۶۰۴۲

برچسب‌ها

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha