۹ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰
کد خبر: 83374627
T T
۰ نفر
همکاری نیروهای مسلح و سازمان نقشه‌برداری تقویت می‌شود

تهران- ایرنا- مسئولان دو سازمان نقشه‌برداری کشور و جغرافیایی نیروهای مسلح، در دیداری مشترک بر گسترش روابط دو سازمان تاکید و تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک منعقد کردند.

به گزارش روز یکشنبه سازمان نقشه‌برداری کشور، مسعود شفیعی رئیس این سازمان گفت: قانون تاسیس سازمان نقشه‌برداری کشور و ماده ١١ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور (مصوب سال ١٣٩٥ مجلس شورای اسلامی) و تبصره‌های ١ و ٢ ماده ٤ قانون اساسنامه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح (مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی) به خوبی جایگاه قانونی فعالیت هر یک از دو سازمان و محدوده فعالیت آنها را مشخص کرده است، اما اعتقاد داریم برای تحقق اهداف بلند ملی، باید همکاری دو سازمان بیش از پیش گسترش پیدا کند.

وی با یادآوری همکاری بسیار خوب نیروهای مسلح در جریان امدادرسانی و مدیریت سیلاب فروردین ماه سال ١٣٩٨، اظهار داشت: تجربه سیل نشان داد که در خصوص مسائل مهم و ملی، چنانچه به دور از نگاه بخشی اقدام شود و از همه امکانات و نیروها به بهترین نحو استفاده شود، بن بستی وجود ندارد.
شفیعی یادآور شد: هنگام نگه داشتن نقشه‌های پوششی کشور، تأمین عکس‌های مورد نیاز برای تهیه نقشه‌های شهری و کاربردی، تامین تصاویر هوایی مورد نیاز در راستای اجرای قانون حدنگار و طرح G- NAF شرکت پُست جمهوری اسلامی ایران و موارد مشابه دیگر از جمله محورهایی هستند که با توجه به گستردگی پهنه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، مطلوب است از توانمندی‌های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در آنها استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: به طور قطع نسبت به حفاظت و امنیت اطلاعات جغرافیایی کشور همانند بخش‌های نظامی و امنیتی دغدغه‌مند هستیم و در این زمینه برای هر نوع همکاری با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در راستای ارتقای سطح امنیت داده‌های مکانیِ دارای طبقه‌بندی، آمادگی کامل داریم. البته در این زمینه می‌توان با توجه به تجارب به دست آمده و استفاده فناوری‌های روز نسبت به روزآمد کردن روش‌های حفاظت از داده‌های حساس و حیاتی، راهکارهای نوینی ارائه داد.
رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور با تاکید بر اینکه زیرساخت ملی داده مکانی (NSDI) علاوه بر همه مزایایی که دارد را می‌توان پروژه‌ای در خدمت حفاظت بهتر از داده‌ها دانست و عنوان کرد: امیدواریم با پیوستن سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به ژئوپرتال ملی اطلاعات مکانی کشور، شاهد فراگیرتر شدن دامنه عمل این زیرساخت باشیم.

عزم جدی برای رفع موانع بین همکاری‌ها

همچنین در این دیدار امیر سرتیپ دوم مجید فخری، معاون وزیر دفاع و رئیس جدید سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر به خصوص برای فراهم آوردن زمینه استفاده از امکانات پروازی این سازمان در ماموریت‌های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، برای ارائه خدمات متقابل به سازمان نقشه‌برداری کشور اعلام آمادگی کرد.
وی استفاده مشترک از داده‌های ایستگاه های ژئودینامیک، به اشتراک گذاشتن امکانات پروازی در مواقع لازم، همکاری در تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط با حفاظت داده‌های مکانیِ طبقه‌بندی شده و انجام پروژه‌های مشترک عکسبرداری هوایی را از جمله زمینه‌های هم‌افزایی با سازمان نقشه‌برداری کشور برشمرد و تصریح کرد: برای رفع موانع احتمالی بر سر همکاری‌های بین دو سازمان عزمی کاملاً جدی وجود دارد.
در این دیدار معاون فنی و مدیر خدمات فنی سازمان نقشه‌برداری کشور و تعدادی از معاونان و مدیران ارشد سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز در خصوص مواردی مانند چگونگی اجرای بهتر «تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک» و رفع موانع بر سر راه اجرای آن، تسریع در نظارت و کنترل فنی پروژه‌های سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح توسط سازمان نقشه‌برداری کشور، لزوم به روز رسانی آیین‌نامه تصویربرداری هوایی و استفاده از پهپاد به گفت‌وگو پرداختند.

۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha