به گزارش شنبه ایرنا، «لاینتر» در حاشیه نمایش فیلم سوئیسی «بیشتر از عسل» در مجتمع ستاره باران تبریز در جمع خبرنگاران گفت: اگرچه سوئیس عضوی از اتحادیه اروپا نیست، اما با قرار گرفتن در قلب قاره اروپا خوشحالیم که همه ساله در این رویداد فرهنگی مهم که از این طریق مخاطبان ایرانی فیلمهای اروپایی را تماشا میکنند، شرکت میکنیم.
لایتنر افزود: امیدوارم از مشارکت سوئیس لذت برده باشید؛ من مثل همیشه از این صحنههای خیره کننده شگفت زده شدم؛ فیلم "بیشتر از عسل"برندهی چندین جایزه در سراسر دنیاست و فکر میکنم تولیدکنندگان فیلم تعادل فوق العادهای بین علم، مستند و قابهای زیبا پیدا کردند.
وی گفت: تصور میکنم دفعه بعدی که شما چایتان رو شیرین میکنید یا در صبحانهی خودتان قاشقی از عسل را میل میکنید، نگاه متفاوتتری به آنچه که در حال مصرفش هستید خواهید داشت؛ نهایتاً، زنبورداری در کشاورزی ایران یک ستون اساسی هست که قدمتش به دو تا سه هزار سال قبل برمیگردد و همه ساله در کشور بیش از هشتادهزار تن عسل با کیفیت عالی تولید میشود.
سفیر سوئیس تاکید کرد: بنابراین بیاید از طبیعت مراقبت کنیم، بطور فعالانهای تنوع زیستی را حفاظت کنیم و ارتقا بدهیم، و به این ترتیب منشأ حیات را نه فقط برای زنبورهای عسل بلکه برای تمام نوع بشر حفظ کنیم.
وی گفت: آقای اسپیچر مسئولیت ارتقای فیلم "بیشتر از عسل" را داشتند و همچنین تولیدکننده فیلمهای داستانی و مستند بسیاری بودند؛ از سال ١٩٨٥ ایشان بطور فعالانهای در زمینهی هنری و فرهنگی با تمرکز بر حوزه فیلم، حضور داشتند؛ به همین دلیل بنده اطمینان دارم که مبادله فکری با چنین شخصیت باتجربه و خلاقی برای همه شرکت کنندگان مفید خواهد بود.
«تیری اسپیچرز»، تهیهکنندۀ سوئیسی فیلم «بیشتر از عسل» نیز گفت: هیچ فیلمسازی را سراغ ندارم که فیلمی را بسازد تا آن را در آپارتمان خود نگه دارد و گرچه اثر هنری مخاطب خاص خود را دارد اما تمام فیلمسازان میخواهند که فیلمشان در سینما دیده شود و مخاطبان گستردهای داشته باشد.
وی تأکید کرد: ما ممکن است هنریترین فیلمها را بسازیم اما اگر مخاطب نداشته باشد حرف ما نیز خریداری ندارد.
اسپیچرز در پاسخ به این سوال که برای جذب مخاطب در مستندهایی که از سلبریتیها استفاده نمیکنند، چیست، گفت: شرایط خاص سوئیس این است که مردم زیاد برای تماشای مستند به سینما میروند، دیدن مستند در سینما با تلویزیون متفاوت ست و تمام المانها باید سینمایی باشند، بلیت سینما در سوئیس ارزان نیست اما مردم دیگر به تلویزیون اعتماد ندارند و به سینما میروند تا از جایگاه داستانی از اخبار جهان مطلع شوند، مستند هر چقدر هم واقعی باشد امابر اساس دیدگاه شخصی سازنده شکل میگیرد. مستند زمانی جالب است که دیدگاه سازنده جالب باشد و دیدگاه زمانی جالب است که بخواهد بر روی هوش مخاطب سرمایه گذاری کند یعنی تمام دیتاهای مورد نیاز ذهن مخاطب را به او ندهد، ذهن مخاطب را به چالش بکشاند و اینجا یک نقطه تضاد هست که مخاطب قرار است به سینما برود تا مستندی را از دیدگاه شخصی فیلمساز ببیند اما آن مستند قرار است بیانگر یک واقعیت باشد.
اسپیچرز در خصوص تهیهکنندگی یک فیلم سینمایی اظهار کرد: به عنوان یک تهیه کننده وقتی فیلمسازها پیش من میآیند و از من کمک میخواهند به آنها میگویم که اگر به شما جواب مثبت بدهم تازه مشقات شما شروع خواهد شد چون تازه آن هنگام است که رؤیای ساخت فیلم از حالت انتزاعی خود خارج شده و به واقعیت تبدیل میشود، فیلمسازی سخت و پر مشقت است و کارگردان خوب کارگردانی است که در مواجهه با تمام این سختیها در نهایت فیلمی را که خودش میخواهد رقم بزند و بر اساس خواست تهیه کننده تغییری در آن ایجاد نکند. فیلم یک تولید هنری خیلی خاص است چون یک تولید تعاملی و جمعی است، افراد زیادی با هم کار میکنند، اما کارگردان باید افق دید خاصی داشته باشد.
وی تأکید کرد: یک کارگردان باید بداند که شکست در فیلم خیلی عادی است و این موفقیت در فیلمسازی است که غیرعادی ست. موفقیت واقعی در فیلمسازی این است که بعد از شکستهای متمادی در نهایت کارگردان به هویت و بیانی در کارگردانی برسد که مخاطب وقتی فیلم را میبیند آن را به عنوان شناسنامهای که او را معرفی میکند بشناسد.
اسپیچرز در خصوص جذب اسپانسر برای فیلم اول گفت: من به تمام فیلمسازان جوان توصیه میکنم که فیلمنامه خوبی داشتهباشند، فیلمنامه خوب سرمایه گذار را نیز به دنبال میآورد.
تهیهکنندۀ سوئیسی در ادامۀ جلسه در خصوص تفاوت فیلم تجاری و هنری گفت: سوال خطرناک این است که فرق بین فیلم تجاری و هنری چیست؟ جواب این است: بعد از اکران یک فیلم جلوی در سینما بروید و از مخاطب بپرسید این فیلم درباره چه بود اگر همه یک داستان را تعریف میکنند بدانید که یک فیلم تجاری بوده و یک لایه اما اگر هر کس برداشت خود را داشته باشد و داستان خود را تعریف کند یعنی آن فیلم یک فیلم هنری بوده چون حتی در موفقترین آثار کارگردان تنها نیمی از فیلم را میسازد و نیم دیگر توسط مخاطب ساخته میشود. کارگردان کسی نیست که تمامی دیتا را به مخاطب ارائه بدهد. چالش کارگردان این است که چه چیز را به مخاطب منتقل نکند و آن پنجاه درصد دوم را تماشاگر تصمیم بگیرد و بسازد.
به گزارش ایرنا، هفته فیلمهای اروپایی در پردیس سینمایی ستاره باران تبریز از روز شنبه ۱۸ خرداد به مدت یک هفته در حال برگزاری است.
۵۱۸
نظر شما