۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۱۸
کد خبرنگار: 865
کد خبر: 83347714
T T
۰ نفر
بازخوانی آموزه هایی از "ابر فیاض" برای جامعه امروز

تهران- ایرنا- هنوز می توان ۱۹ سال پس از درگذشت سیدی که یک دهه در زندان های رژیم صدام پشتوانه دیگر اسیران ایرانی بود و القابی چون «سید آزادگان» و «ابرفیاض» را از مراد خود دریافت کرد، با مرور زندگی و مشی وی آموزه هایی برای برون رفت از مشکلات امروز جامعه یافت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، اردوگاه‌های عنبر، موصل ۱، ۳، ۴ و رمادیه و تکریت ۵، ۱۷، ۱۸ و نیز سلول‌های زندان‌های بغداد شاهد زنده‌ای هستند بر آنچه ۱۰ سال بر «سید آزادگان» گذشت؛ «سیدعلی‌اکبر ابوترابی» را می گویم؛ این طلبه علوم دینی در مدرسه نواب مشهد پیش از انقلاب در کنار شهیدانی همچون «سید علی اندرزگو» مبارزات مردم را سامان می‌داد و ۶ ماه نیز در زندان‌های رژیم شاهنشاهی بود.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به ستاد جنگ‌های نامنظم رفت و در کنار شهید مصطفی چمران به سازماندهی نیروهای مردمی پرداخت.

داستان اسارت و دشواری‌هایی که ابوترابی از سال ۱۳۵۹ تا ۱۰ سال بعد به جان خرید و تلاش‌هایی که برای اتحاد و یکپارچگی بیش از ۴۳ هزار اسیر ایرانی به کار بست، سرشار از نکته‌ها و دقایقی است که باید همه آنها را در منظومه یک انسان پرورش یافته در دامان نظام اسلام جست و جو کرد.

همین بس که رهبر معظم انقلاب در حق وی گفتند: وی همچون خورشیدی بر دل‌های اسیران مظلوم می‌تابید.

از ارادت‌های فردی به ائمه اطهار علیهم السلام و تاکید بر اجرای دستورهای دینی بویژه برگزاری نماز جماعت اول وقت تا اهتمام به حل مشکلات مردم که پس از آزادی، رسیدگی به امور آنان بر عهده وی گذاشته شده بود، خاطره‌های بسیاری نقل شده است؛ وی که هفتم مهرماه ۱۳۶۹ با حکم رهبر معظم انقلاب در جایگاه نماینده ولی فقیه در امور آزادگان قرار گرفت و در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی، نمایندگی مردم تهران را بر عهده داشت بارها در عمل به رعایت عدالت، توجه به مردم و حفظ ارزش‌های دینی تاکید کرد. نمونه آن، وقتی بود که عبای خود را روبروی مجلس می‌گستراند و روی زمین می‌نشست تا به درددل های مراجعان گوش دهد.

قرارگاه جهادی سید آزادگان نیز با نگاهی به رویه آن مرحوم راه اندازی شده و این روزها در دشت آزادگان برای یاری سیل زدگان مستقر است.

از این رو به نظر می‌رسد اکنون ۱۹ سال از درگذشت ابوترابی و پدر وی بر اثر سانحه تصادف جاده‌ای در مسیر رسیدن به مشهد مقدس می‌گذرد اما همچنان آئین بزرگداشت او فرصتی از بر بازخوانی دیدگاه‌ها و رفتارهای وی و همچنین فضایی برای بازنگری در وضع آزادگان کشور و دستاوردهای علمی و فرهنگی مرتبط با آنان. البته این حادثه دوازدهم خردادماه سال ۱۳۷۹ رخ داد که امسال برگزاری مراسم به دلیل تقارن با برنامه‌های ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی و همچنین عید فطر، به عصر دوشنبه (بیستم خرداد) موکول شد.

امسال نیز تجلیل از شماری از آزادگان و گرامیداشت یاد شماری از آنان که در یک سال گذشته به دیار باقی شتافته‌اند، همچون «علی اکبر مصطفوی» در آئین «پاسیاد ابرفیاض» گنجانده شده بود. وی از گارد شاهنشاهی به خیل انقلابیان پیوست و محافظت شخصی امام خمینی (ره) را بر عهده داشت و سپس ۱۰ سال در زندان‌های صدام اسیر بود.

از آزاده سرافراز «بهجت افراز» ملقب به «ام الاسرا» و همچنین «سیدفضل الله محمدی» مشهور به «سید سقا» نیز که در یک سال گذشته از دنیا رفتند، یاد شد و خانواده ایشان هدایایی به رسم یادبود دریافت کردند.

سید محمود علوی وزیر اطلاعات و پیروز حناچی شهردار تهران و مهدی چمران در کنار سیدمحمدحسن ابوترابی قرار گرفتند و یاد درگذشتگان آزاده را پاس داشتند.

البته پیش از آن ۱۲ نفر از آزادگان نیز لباس زرد رنگ زندان‌های صدام را با چفیه هایی مزین به عکس سید آزادگان آمیخته بودند و سرودی در رثای ابوترابی برای نخستین بار اجرا کردند.

همچنین رونمایی از مجموعه کتاب‌های منتشر شده در یک سال گذشته با موضوع آزادگان از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

از برخی آزادگان که رهبر معظم انقلاب آنان را «الماس های درخشان» و «ذخایر انقلاب» می‌دانند نیز در مراسم امروز تجلیل شد.

اهدای جوایز برندگان مسابقه کتابخوانی که با عنوان پویش ملی «کتاب قهرمان» و کتاب «سرباز کوچک امام» برگزار شده بود، از دیگر بخش‌های برنامه عصر دوشنبه در تالار اندیشه حوزه هنری بود که به دلیل محدودیت زمان انجام نشد. تاکنون بیش از یکصد هزار نسخه از این کتاب به فروش رسیده و خاطرات «مهدی طحانیان» اسیر ۱۳ ساله جنگ تحمیلی است که به دست «فاطمه دوستکامی» به رشته تحریر درآمد. پارسال به چاپ چهل و دوم رسید.

این آئین بهانه‌ای بود برای دیده بوسی دوستان قدیمی که زمانی همرزم بودند و دوره‌ای نیز هم بند در زندان‌های صدام. همچنین بسیاری از حاضران، فرصت را غنیمت دانستند برای تسلیت گویی به خاندان ابوترابی و همچنین دیگر خانواده‌هایی که در این سال‌ها در سوگ آزاده خود نشسته‌اند.

اجتمام *۱۹۶۱*۱۱۹۳

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha