۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۴۳
کد خبر: 83346206
T T
۰ نفر

روستاهای خراسان جنوبی دارای شناسنامه می شوند

۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۴۳
کد خبر: 83346206
روستاهای خراسان جنوبی دارای شناسنامه می شوند

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: دنبال این هستیم که برای هر روستا شناسنامه ای تدوین و در شناسنامه روستاها مشکلات زیرساختی و ظرفیت های آنها لحاظ شود.

محمد صادق معتمدیان عصر یکشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی اظهار داشت: روستاها ظرفیت هایی از جمله کشاورزی، باغداری، گردشگری، صنایع دستی یا معادن با مزیت های متفاوت دارند که بالقوه بوده و تاکنون روستاییان استفاده لازم را از آنها نبرده اند.



استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در شناسنامه روستاها باید مشکلات زیرساختی نیز لحاظ شود افزود: با استفاده از ظرفیت کمیته امداد، قرارگاه های سپاه و بسیج، حرکت جهادی و انقلابی در سطح استان را دنبال می کنیم.



وی گفت: برای این کار به افرادی نیاز داریم که از جنس مردم باشند و با انگیزه مضاعف طرح ها را دنبال کنند.



معتمدیان با تاکید بر تشکیل هسته های مردمی در راستای اجرایی کردن این طرح اظهار داشت: به منظور تقویت دهیاری ها، طرح توانمندسازی آنها به عنوان محور اصلی توسعه روستاها دنبال می شود.



وی بر بهره مندی از صاحبنظران دانشگاهی در این زمینه تاکید کرد و گفت: تلاش می کنیم از توان دستگاه ها در طرح شناسنامه دار کردن روستاها حداکثر استفاده را ببریم.



استاندار خراسان جنوبی افزود: ماموریتی به حوزه اقتصادی و برنامه ریزی داده شده که با تشکیل کمیته های مربوط در اسرع وقت برنامه ای را در قالب سند جامع توسعه روستایی ارایه کنند تا عملیاتی شود.



وی گفت: در تهیه سند جامع توسعه روستاهای استان از چهار ضلع دولت، دستگاه های حاکمیتی، هسته های مردمی و ظرفیت علمی و دانشگاهی استفاده خواهیم کرد.



معتمدیان ایجاد هم افزایی برای توسعه روستاها را یکی از برنامه های پیش رو عنوان و تصریح کرد: ده ها نهاد در این زمینه مسئولیت دارند، هزینه های زیادی نیز انجام می شود اما خروجی آن چشمگیر نیست لذا نیازمند برنامه و سند جامع برای مناطق روستایی هستیم.



وی با بیان اینکه مشکلات روستاها یکی از دغدغه های مهم در استان است اظهار داشت: محرومیت ها، زیرساخت ها و اشتغال روستایی در سطح کشور و استان مورد توجه قرار دارد.



استاندار خراسان جنوبی گفت: ۴۰ سال گذشته نظام در بخش زیرساختی هزینه های سنگینی انجام داده به طوری که هم اکنون ۹۰ درصد زیرساخت های استان در حوزه های جاده، آب، برق و پوشش شبکه های مخابراتی فراهم شده و ۱۰ درصد باقی مانده نیز مناطق صعب العبور بوده یا توجیه اقتصادی ندارند که مهمترین دلیل آن نیز وسعت استان است.



وی با اشاره به سفرهای شهرستانی که در یک سال گذشته انجام داده است بیان کرد: در این سفرها مطالباتی از قبیل اینترنت پرسرعت در روستاها مطرح می شود که نشان می دهد در حوزه های زیرساخت اقدامات خوبی انجام شده است.



معتمدیان با تاکید بر اینکه در زمینه وضعیت معیشتی مردم و مسائل رفاهی مشکلات جدی داریم گفت: مناطقی که سفر کردیم عمدتاً مردم آنها زیرپوشش نهادهای حمایتی هستند و نگاه به آمار نشان می دهد جمعیت زیرپوشش این نهادها هر سال به صورت تصاعدی در حال افزایش است که زنگ خطر محسوب می شود.



وی گفت: این به معنای آن است که علیرغم هزینه های بالای زیرساختی اما سیاست های اشتغال در استان پاسخگو نبوده و در بحث اشتغال و شغل روستاها موفق عمل نکرده ایم.



استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه دولت و سازمان برنامه و بودجه به اشتغال روستایی ورود جدی پیدا کرده است افزود: به عنوان استانی که جمعیت روستایی قابل توجه داریم یکی از اولویت های اصلی مسئله اشتغال است.



وی با اشاره به اینکه یکهزار و ۷۰۰ روستا خالی از سکنه شده است گفت: جمعیت فعلی روستاها ۴۹ درصد کل جمعیت استان بوده و وجود ۳۱۰ هزار نفر جمعیت روستایی در خراسان جنوبی به نسبت سایر استان ها رقم قابل توجهی است که چنانچه برنامه نداشته باشیم این جمعیت رو به کاهش خواهد بود.



وی با بیان اینکه ۱۰۰ روستای استان ظرفیت گردشگری دارد ادامه داد: برخی دستگاه ها به صورت تخصصی و برخی دستگاه ها نیز به عنوان معین و همیار مشخص می شوند تا برای توسعه روستاها تلاش کنند.



استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مزیت پرورش شتر در استان گفت: جلسه ای که با حضور رئیس بنیاد برکت کشور برگزار شد، ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه اشتغال اختصاص یافته که ۳۰ میلیارد تومان آن بلاعوض است.



وی گفت: خراسان جنوبی اولین استانی است که این رقم به آن اختصاص داده شده و برای بررسی بیشتر ظرفیت های استان، رئیس بنیاد برکت تا پایان خردادماه به خراسان جنوبی سفر خواهد کرد.



معتمدیان با اشاره به ورود هلدینگ مسکن برای موضوع بازآفرینی شهری افزود: برای استفاده از ظرفیت ستاد اجرایی فرمان امام توافقات خوبی انجام شده و هفته آینده رئیس این ستاد به استان سفر خواهد کرد که تفاهم نامه سه جانبه ای نیز به امضا می رسد.



وی وجود ۳۰ هزار بیکار در خراسان جنوبی را یادآور شد و گفت: ستاد اجرایی فرمان امام ایجاد ۱۰ هزار شغل تا پایان دولت را در استان تضمین کرده است.



استاندار خراسان جنوبی مرز و کشور افغانستان را در همسایگی استان یک ظرفیت معرفی کرد و افزود: با توجه به پیگیری های انجام شده، گزارشاتی هم به رئیس جمهوری در ستاد اقتصادی دولت به طور مفصل ارایه کردیم.



وی با بیان اینکه مرز ظرفیت های خوبی دارد که در دوران تحریم می توان از آن استفاده کرد گفت: علاوه بر تعیین نیازمندی های استان در تامین اقلام مورد نیاز کشور هم می توانیم کمک کنیم.



معتمدیان اظهار داشت: دولت به مرزهای شرقی توجه ویژه ای دارد و در بحث تحریم ها برای تامین نیازهای کشور به آن پرداخته شده که استان خراسان جنوبی نقش اساسی دارد.



وی گفت: سرمایه گذاری ویژه ای شده که با همکاری و تلاش از این فرصت طلایی باید حداکثر را استفاده ببریم.



استاندار خراسان جنوبی همچنین با اشاره به ادغام کارگروه های زیرمجموعه شورای برنامه ریزی و توسعه استان گفت: ۱۳ کارگروه در چهار مورد ادغام شده که این روند سه سال به طول انجامید.



وی با تاکید بر مشخص کردن تقویم جلسات شورا و کارگروه ها افزود: تلاش می شود بشخصه در این جلسات حضور داشته باشم اما اگر امکان حضور نبود، معاونان شرکت می کنند.



معتمدیان با بیان اینکه مدیران و روسای دستگاه های اجرایی باید بشخصه در جلسات شورای برنامه ریزی و توسعه شرکت کنند گفت: این شورا مهمترین جلسه در مباحث برنامه ریزی و توسعه ای است لذا عدم حضور مدیران باعث سلب حق دستگاه ها می شود.



** ۱۵ مصوبه دیدار استاندار با وزیر صنعت، معدن و تجارت



رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: دیدار اخیر استاندار خراسان جنوبی با وزیر صمت ۱۵ مصوبه در پی داشت که ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای استان انجام می شود و این سرمایه گذاری توسط ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) با اجرای حداقل سه طرح در استان انجام می شود.



داود شهرکی افزود: تامین منابع مالی فولاد قاین از جمله مصوبات این دیدار بوده که با تعیین تکلیف در حوزه ایمیدرو، مانعی در مسیر تامین منابع مالی نخواهیم داشت.



وی از تخصیص ارز مورد نیاز کویرتایر به میزان ۱۸ میلیون یورو از محل تسهیلات ارزی خبر داد و گفت: برای تسهیلات ریالی نیز مکاتبات امروز به بانک مرکزی ابلاغ شده است که امیدواریم با این مهم شاهد تکمیل طرح توسعه کویرتایر باشیم.



وی گفت: حداقل ۲۰ میلیارد تومان برای تکمیل فاز مطالعات ژئوفیزیک هوایی توسط ایمیدرو در استان تقبل اعتبار شده است که البته پیشنهاد حداقل ۳۰ میلیارد تومان بود اما قول داده شده این میزان صرف تکمیل اکتشاف در مناطق امیدبخش شود.



شهرکی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت با نامه استاندار برای حقوق دولتی معادن سنگ های تزئینی که چند سال اخیر کاهش یافت موافقت کرد تا به میزان استخراج واقعی سال های ۹۶ تا ۹۸ برسد.



وی بیان کرد: کارگروهی هم برای رفع مشکل صادرات واحدهای خوراک طیور مشخص شد تا سازمان حمایت جلسه ای تشکیل دهد و چگونگی برگشت ماتفاوت نرخ ارز مشخص شود تا به صاردات خود ادامه دهند.



رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین برای ۱۰ واحد صنعتی که ثبت سفارش مواد اولیه داشتند و در نوبت ارز بودند امروز مقرر شد حدود ۲۵ میلیون دلار ثبت سفارش در اولویت تخصیص فوری قرار گیرد.



وی با بیان اینکه در حوزه توسعه تجارت نیز مقرر شد اختیاراتی به استان داده می شود گفت: پیگیری هایی در حوزه های مخلتف زمین شناسی نیز انجام گرفته که مقرر شد روی حداقل پنج محدوده امیدبخش تکمیل مطالعات اکتشاف انجام شود.



شهرکی افزود: برای قند قهستان هم قرار شد گزارشی با امضای استاندار به وزیر ارسال شود تا در قالب پروژه اولویت دار کارگروه حمایت از تولید در دستور کار قرار گیرد.



وی همچنین از افزایش دو تا سه برابری سهمیه بیمه قالیبافان در این دیدار خبر داد و گفت: با این مصوبه حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار بافنده بیمه می شوند.



رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ضمن تقدیر از تلاش های استاندار خراسان جنوبی برای این دیدار ابراز امیدواری کرد: با این مصوبات بخشی از کمبودهای استان جبران شود.



وی افزود: همچنین مقرر شد با تشکیل کارگروهی طرح های قابل اجرا در استان شناسایی، راهکارهای تامین منابع مالی هم مشخص و به امضا متعهدان به عنوان سند برسد و سپس به استان ابلاغ شود تا به عنوان نقشه راه سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرد.



۹۸۹۳*۳۰۲۸


سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha