روز جهانی آرشیو؛ دریچه‌ای به اهمیت حفظ منابع

تهران – ایرنا – نهم ژوئن برابر با ۱۹ خرداد روز جهانی آرشیو نامیده شده تا فرصتی برای گرامیداشت این مقوله از طریق فعالیت ها و رویدادهای سازماندهی شده از سوی موسسات آرشیوی ملی و انجمن‌های حرفه‌ای در سراسر جهان را فراهم کند.

متخصصان و کارشناسان در سراسر جهان نهم ژوئن را گرامی می‌دارند تا اهمیت حفظ آرشیوها و حمایت از آن را به گوش همگان برسانند.



اما پیشینه روز جهانی آرشیو به سال ۲۰۰۴ باز می‌گردد، زمانی که دو هزار نفر در کنگره بین المللی وین گردهم آمدند تا قطعنامه‌ای را تصویب شود که از سازمان ملل می‌خواست روزی را در جهان به نام آرشیو نامگذاری کند.



برخی کشورها قبل از آن سال، درصدد تعیین روز ملی آرشیو برآمده بودند تا سطح آگاهی مردم و تصمیم گیران مملکتی در مورد اهمیت آرشیو را بالا برند.



در این میان، کنفرانس عمومی یونسکو در سال ۲۰۰۵ در سی و سومین جلسه خود در پاریس، ۲۷ اکتبر را به عنوان روز جهانی میراث سمعی - بصری تعیین کرد.



انتخاب این روز به این نام، فرصتی مناسب مهیا کرد تا سطح آگاهی عموم در مورد اهمیت آرشیوهای سمعی - بصری افزایش یابد. این انتخاب همچنین شور و انگیزه تازه ای برای محافظت از این آرشیوها را به وجود آورد.



این ابتکارعمل، فوق العاده بود اما آرشیوهای سمعی - بصری تنها آرشیو در معرض خطر نبود که به توجه نیاز داشت. به همین منظور، شورای بین المللی آرشیو نوامبر ۲۰۰۷ در اجلاس سالانه اش تصمیم گرفت نهم ژوئن را روز جهانی آرشیو نامگذاری کند. دلیل این نامگذاری نیز مشخص بود؛ شورای بین المللی آرشیو نهم ژوئن ۱۹۴۸ با کمک سازمان یونسکو تشکیل شد.



باید پذیرفت که نگاه عمومی به آرشیو، نگاه مبهمی است. بسیاری آرشیو را با کتابخانه ها اشتباه می‌گیرند و گاه آن را اسنادی می‌دانند که صرفاً استفاده داخلی دارد و مقوله‌ای مورد علاقه برای مورخین تصور می‌کنند. استنباط و برداشت مردم و سازمان‌ها در مورد سوابق و آرشیو، روشن نیست.



از آنجا که این مساله، منابع مالی و انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد لازم است بدانیم آرشیوها؛ اسناد، مدارک و اطلاعات خلق شده، دریافت شده و حفظ شده یک سازمان یا یک فرد هستند.



سوابق آرشیوی نیز آن دسته از اسنادی هستند که به همت به وجود آورندگان، وراث یا یک مؤسسه آرشیوی خاص، به دلیل ارزش قانونی یا اهمیت تاریخی شأن، حفظ شده‌اند.



آرشیوها یک میراث فرهنگی بزرگ و منبع اطلاعاتی را تشکیل می‌دهند. میراث آرشیوی، گواهی ارزشمند در مورد پیشرفت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بشریت است.



تنوع منابع آرشیوی نیز مساله قابل توجهی است. برای اطمینان از حفظ این منابع، رویکردی جامع مورد نیاز است تا همه انواع و فرمت های آرشیوی را مورد توجه قرار دهد.



در همین حال، با تعیین روز جهانی آرشیو می‌توان سطح آگاهی مردم در مورد اهمیت سوابق و آرشیوها را بالا برد تا این درک به وجود آید که این سوابق و آرشیوها، اساس حقوق و هویت را تشکیل می‌دهد.



همچنین گرامیداشت این روز بهانه‌ایست برای افزایش میزان آگاهی تصمیم گیران ارشد در مورد مزایای مدیریت سوابق برای پیشرفت بهتر و بهبود سطح درک مردمی و بخش‌های خصوصی و دولتی از لزوم حفظ آرشیوها برای دسترسی طولانی مدت به آنها.



این روز اسناد کمیاب و فوق العاده حفظ شده در مؤسسات آرشیوی را در کانون توجه مردم قرار می‌دهد و ضمن بهبود وجهه سوابق و آرشیوها، دسترسی و مشاهده آن در سطح جهانی را ارتقا می بخشد.



فراهنگ **۹۱۰۹** ۹۰۵۳


سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha