۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83343294
T T
۰ نفر

منافع ملی در راهبرد مقاومت

۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83343294
منافع ملی در راهبرد مقاومت

تهران- ایرنا- متن زیر حاصل گفت‌وگوی «همدلی» با دکتر غلامعباس توسلی است. از او درباره تحلیل سعید حجاریان تئوریسین اصلاحات در باره ابرمقاومت که از نظر او همانا حکومت مردم است پرسیدم. سعید حجاریان در یادداشتی ضمن تشریح موقعیت حاضر ایران و قدرت‌های جهانی به‌ ویژه آمریکا، از دوگانه‌ «ابر قدرت-ابرمقاومت» سخن گفته است.

وی راهبرد ایران را ابرمقاومت می‌داند و معتقد است حاملان این راهبرد می‌توانند و باید، بر سر کلیدواژه «صلح» توافق کنند و ذیل «نیروی مقاومت صلح‌طلب» گردهم آیند. در این راستا پرسش‌هایی با غلامعباس توسلی استاد جامعه‌شناسی و فعال اصلاح‌طلب مطرح کردیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید.



سعید حجاریان گفته که در عالم واقع، ابرمقاومت وابسته ملت است؛ اگر ملت دموکراسی را با گوشت و پوست خود لمس کند و دولت را منبعث از خود و به‌دور از فساد بداند، تاب و توان مقاومت پیدا می‌کند، نظر شما در این باره چیست؟


بدون شک، من با سخنان دکتر حجاریان تا حدودی موافق هستم. مقاومت تنها زمانی رخ خواهد داد که ملت کشور و سرنوشت آن را از خود بدانند. البته نباید فراموش کرد که مقاومت فی نفسه کارساز است، می‌دانیم که هر ملتی در برابر قلدری غیرقانونی مقاومت نشان می‌دهد و همین امر در مورد ایرانیان نیز صادق است. اما این نباید به تنهاترین راه تبدیل شود، چون مقاومتی درست است که برای پس از آن نیز برنامه‌ای در نظر گرفته شود. اگر این اتفاق در هر کشوری رخ می‌داد باز مقاومت در برابر فشارهای آمریکا جز اولویت‌ها محسوب می‌شد. این مقاومت بوده که توانسته ایران را تاکنون در برابر آمریکا ماندگار کند. اما سخن دنیل لاریسون، تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در نشریه «آمریکن کانسرواتیو» را نیز باید در نظر گرفت که تنها نتیجه این سیاست را تحکیم قدرت حکومت و افزایش دشمنی و مقاومت ملت ایران در برابر آمریکا و متحدانش می‌داند. لاریسون، در مطلبی با اشاره به سیاست‌های آمریکا در برابر ایران، با نام «فشار حداکثری» به این نتیجه رسیده است.



آیا به نظر شما، ایران در شرایط فشار و تحریم در نهایت به صلح یا مذاکره تن می‌دهد؟


من بعید می‌دانم که ایران به خاطر تحریم‌ها و فشارها، تسلیم آمریکا و متحدانش شود. مدیران ارشد نظام در ایران، به این نکته رسیده‌اندکه تیم امنیت ملی ترامپ چیزی جز سرنگونی جمهوری اسلامی در سر ندارد و تحریم های اقتصادی و فشار حداکثری و تابستان داغ، فقط یکی از اقداماتی است که برای بی ثبات کردن ایران انجام شده است. مقاومت را می‌توان کلید چهل سال بقای جمهوری اسلامی دانست. چون همه می‌دانیم که آمریکا از ابتدای انقلاب تاکنون به دنبال این بوده که حکومت جمهوری اسلامی را ساقط کند. آمریکا نظام سیاسی ایران را نیز به رسمیت نمی‌شناسد؛ در عوض ایران تنها کاری که کرده است، مقاومت بوده و از این طریق توانسته آمریکا را پشت درهای مذاکره با ایران نگه‌دارد. تندروهای دولت کنونی آمریکا از نابودی حکومت ایران ناامید هستند، اما در روش سخت و سنگینی که در پیش گرفته اند، اقتصاد ایران و روایط دیپلماتیک ایران را نیز تحت فشار قرار داده اند. در این امر آمریکا نیز تنها نبوده بلکه ترامپ و متحدانش با تلقی کردن این نکته که ایران منافع آن‌ها را در منطقه تهدید و همچنین دستیابی به تسلیحات هسته‌ای می‌تواند تهدیدی بلند مدت برای اسرائیل به عنوان یکی از متحدین استراتژیک آمریکا در منطقه باشد. به همین خاطر برای اینکه ایران را از اهداف خود باز دارند، سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفته اند.


این اقدام آنها نیز باعث مقاومت بدون توقف ایران شده است، زیرا هیچ دولتی نمی‌تواند بدون از دست دادن قدرت خود، تحت فشار حداکثری، آن هم از جانب کشورهای رقیب، تن به قبول کردن خواسته های رقیب یا امتیازدهی به او دهد، مگر این‌که توافقی صورت گیرد که بتواند همه منافع کشور تحت فشار تامین شود. بنابراین استراتژی ایران در این وضعیت را می توان این‌گونه خلاصه کرد: مقاومت مساوی است با بقا و غقب نشینی دشمن و دست کشیدن دشمن از خواسته های غیرمعقول.



شما معتقد هستید که مقاومتی درست است که پشت آن برنامه ای باشد، به نظر شما آیا ایران برای بعد از مقاومت در مقابل آمریکا برنامه‌ای نیز در نظر گرفته است یا خیر؟


آن‌گونه که از برخی اظهارات و موضع‌گیری‌ها و همچنین اخبار منتشره پیداست، قرار است که بنای مقاومت و خنثی‌سازی فشار دولت آمریکا و متحدانش به مدت خاصی در نظر گرفته شود. این مدت نیز به نظر می‌رسد تا اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ طول بکشد. می توان گفت که چین و ایران با هم موقعیت مشابهی دارند، چرا که هر دو کشور هدف نظامی مشخصی را برای خود انتخاب کرده اند. مقابله با هجمه غربی با همراهی هم پیمانان منطقه‌ای آنها و ممانعت از تسلط کامل برای آب‌های منطقه‌ای در اطراف این کشورها.



آیا مقاومت ایران، آمریکا را از تصمیماتش منصرف می‌کند؟


به نظر می‌رسد نظام سیاسی ایران به این باور رسیده است که گزینه مقاومت، بارها در برابر آمریکا جواب داده است و باز به نظر آنها به‌زودی مقاومت در برابر آمریکا نیز جواب خواهد داد و در جنگ اراده‌ها، پیروزی با آنهاست. این شور و احساس برای ایستادگی و مقاومت در برابر کشورهای بیگانه قابل ستایش است، اما بهترین مقاومت همان است که منافع ملی ما به اندازه‌ای که اگر مذاکره می‌کردیم تامین می‌شد، در مقاومت نیز تامین شود.



منبع: روزنامه همدلی؛ ۱۳۹۸.۰۳.۱۸


گروه اطلاع رسانی **۹۲۸۰**۲۰۰۲

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha