۱۸ خرداد ۱۳۹۸، ۶:۵۸
کد خبر: 83343244
T T
۰ نفر
نیوزویک: آمریکا ۷۴۰ میلیارد دلار در جنگ بی‌پایان افغانستان هزینه کرد

تهران- ایرنا- مجله نیوزویک نوشت: آمریکا در حالی به فکر خروج از باتلاق جنگ در افغانستان است که تاکنون ۷۴۰ میلیارد دلار در این جنگ بی پایان و ۱۳۲ میلیارد دلار دیگر در بازسازی افغانستان هزینه کرده است.

به گزارش این مجله آمریکایی، واشنگتن که زمانی برای سرکوب و پاک‌سازی افغانستان از دست گروه‌های تروریستی وارد جنگ ۱۸ ساله شد، اکنون در حالی به فکر خروج از این جنگ است که کنترل نیمی از کشور در دست گروه طالبان بوده و همچنان به‌طور روزانه افغانستان شاهد حملات خشونت‌بار و کشته شدن غیرنظامیان است.


به نوشته نیوزویک، تداوم جنگ و خونریزی تنها پاداش حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان است و همچنان این کشور بعد از ۱۸ سال جنگ، از فساد مالی نیز رنج می‌برد.


بخش سلامت کشور افغانستان به دلیل جنگ طولانی مدت نتوانسته در تجهیزات پزشکی موفقیت چشمگیری به دست آورد و مردم از خدمات دارویی ضعیف بیمارستان‌ها رنج می‌برند.


نیوزویک نوشت: دولت آمریکا که در چند هفته گذشته تنش خود با ایران را در منطقه بشدت افزایش داده، اگر خواهان کاهش تنش در افغانستان است باید هرچه زودتر از ادامه تنش در منطقه عقب‌نشینی کند.


نزدیک به ۱۸ سال قبل، پس از حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان، ناامنی، جنگ و تلفات گسترده غیرنظامیان در این کشور به رخدادی روزانه تبدیل شد و بحران حضور گروهی به نام طالبان نه‌تنها از بین نرفت، بلکه با شکل‌گیری و فعالیت بیش از ۲۰ گروه تروریستی دیگر مانند داعش در افغانستان، وضع امنیتی این کشور پیچیده‌تر نیز شد.


با شروع مذاکرات آشکار آمریکا و طالبان برای صلح در افغانستان که به گفته خود آمریکایی‌ها از پس سال‌ها ارتباط و مذاکره پنهانی انجام شد، دولت واشنگتن در حالی از پیشرفت در مذاکرات سخن می‌گوید که گروه طالبان در رأس فهرست شروط خود برای هر صلحی، خروج نظامیان خارجی به فرماندهی آمریکا را از افغانستان قرار داده است.


خروج آمریکایی‌ها از افغانستان مبنای هر توافق صلحی با طالبان محسوب می‌شود؛ اما آمریکا هرگز تکلیف خود را با این مطالبه طالبان به روشنی مشخص نمی‌کند و اغلب در بازی واژگان و لفافه جملات کلی و مبهم؛ از جواب قطعی به این شرط شانه خالی می‌کند.


آمریکا گاهی به خروج نیروهایش از افغانستان با توجه به دریافت تضمین از طالبان برای تهدید نشدن همیشگی از داخل خاک افغانستان اشاره می‌کند و بلافاصله به شکلی آن را پس گرفته و به بهانه‌هایی به حضور خود ادامه می‌دهد.


شبس **۹۴۷۳**۹۱۲۲

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha