۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۲۰:۱۹
کد خبر: 83341384
T T
۰ نفر
نیجریه به ریاست هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب شد
تیجانی محمد بنده سفیر نیجریه در کنار ماریا فرناندا اسپینوزا رئیس هفتاد و سومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد

نیویورک- ایرنا- مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه سفیر نیجریه را به عنوان ریاست دوره هفتاد و چهارم این مجمع برگزید.

در نشستی که به همین منظور برگزار شد، اعضای این مجمع با توجه به طی شدن فرایند انتخاب ریاست مجمع، به "تیجانی محمد بنده" تنها نامزد این مسئولیت بین المللی رای مثبت دادند.


ماریا فرناندا اسپینوزا مارگس وزیر خارجه اکوادور در حال حاضر ریاست هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را بر عهده دارد.


هفتاد و چهارمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سپتامبر ۲۰۱۹ آغاز به کار خواهد کرد که مهم ترین برنامه آن، برگزار نشست این مجمع با حضور سران کشورها است.


مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رکن اصلی، جهانی و مشورتی این سازمان است و همه کشورهای عضو در آن نماینده دارند. هر عضو سازمان ملل متحد در مجمع دارای یک حق رای است و نشست سالیانه خود را از سپتامبر تا دسامبر یا ژانویه برگزار می کند. در موارد استثنایی به درخواست شورای امنیت یا به درخواست یک عضو که مورد موافقت اکثریت اعضا باشد دوره‌های اجلاسیه فوق‌العاده تشکیل خواهد شد.


رای‌گیری درباره مسایل مهم همچون حفظ صلح و امنیت، مسایل مربوط به بودجه و انتخاب اعضا با اکثریت دو- سوم آرا انجام می شود و در خصوص مسائل دیگر با اکثریت ساده تصمیم گیری می کنند.


تصمیمات و قطعنامه‌های مجمع عمومی معمولاً جنبه اعلامی یا توصیه‌ای دارند اما برخی از این قطعنامه‌های اعلامی با گذشت زمان و تکرار تا حدود زیادی برای کشورهای عضو به‌طور ضمنی الزام‌آور می‌شوند.


بحث در مورد تمام مسائل و موضوعات در چارچوب منشور سازمان ملل متحد به استثنای ماده ۱۲، بحث و بررسی درباره هر مساله مربوط به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به استثنای مواردی که شورای امنیت مشغول انجام وظایفی که طبق منشور به آن محول شده است؛ انتخاب اعضای سایر ارکان اصلی (انتخاب اعضای غیردائم شورای امنیت، شورای اقتصادی اجتماعی و شورای قیمومت به هنگام ضرورت)؛ معرفی یا انتخاب اعضای ارکان فرعی خود و هماهنگ کردن فعالیت‌های موسسات تخصصی بخشی از وظایف این مجمع محسوب می شود.


همچنین بررسی و ارائه توصیه درباره اصول همکاری در زمینه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی؛ آمریت بر شورای اقتصادی اجتماعی و شورای قیمومت؛ آمریت بر اداره، بودجه و تقسیم و تخصیص سهمیه‌های پرداختی اعضا؛ اجازه دادن به موسسات تخصصی برای درخواست نظر مشورتی از دیوان بین‌المللی دادگستری؛ دریافت و بررسی گزارش‌های شورای امنیت و سایر ارگان‌های سازمان ملل؛ انجام مطالعات و صدور توصیه‌هایی در خصوص ترویج همکاری بین‌المللی در امور سیاسی دیگر وظایف تخصصی این مجمع اعلام شده است.


علاوه بر آن، ایجاد زمینه‌های مناسب برای توسعهٔ تدریجی و تدوین حقوق بین‌الملل، کمک به تحقق حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین برای همه، بدون هیچ تبعیضی از حیث نژاد، جنس، زبان، مذهب و همیاری بین‌المللی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی و ارائه توصیه‌هایی برای حل و فصل مسالمت‌آمیز هر وضعیتی که احتمالابه روابط دوستانه بین‌المللی لطمه می‌زند بدون آنکه به منشا آن توجه شود، سایر وظایف محوله به مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.


شبس**اروپام *۱۴۲۹ **۱۹۱۷

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha