۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83339315
T T
۰ نفر

تهران و دوشنبه پس از چهار سال در مسیر دوستی

۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۳
کد خبر: 83339315
تهران و دوشنبه پس از چهار سال در مسیر دوستی

تهران- ایرنا- با وجود تلاش رقبا و دشمنان ایران و تاجیکستان در زمینه تقویت روابط خود در تلاش هستند، موضوعی که تا همین چهار سال پیش خیلی به چشم نمی آمد اما اکنون شاهد هستیم دو کشور در جهت توسعه و ارتقای روابط گام های جدی برداشته اند. به همین منظور وزیر خارجه تاجیکستان همزمان با روز جهانی قدس به تهران سفر و با مقامات بلند پایه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته‌ترین گزارش‌های روزنامه‌های مختلف با عناوینی چون «تهران - دوشنبه پس از ۴ سال در مسیر دوستی، اوقات فراغت؛ دغدغه‌ای مغفول تا یک سرکاری مقطعی، خاستگاه قیام ۱۵ خرداد، سفر نخست وزیر ژاپن، فرصتی برای ایران، ایران یازدهمین کشور جهان در حوزه میراث ملموس یونسکو، قاچاق در کمین بازار سرخاب سفیداب، شاداب سازی با نه به خشونت علیه دانش آموزان و نسخه نخ‌نمای اجاره» پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده‌ای از این مطالب می‌پردازیم.



تهران - دوشنبه پس از ۴ سال در مسیر دوستی


روزنامه «خراسان» با انتخاب تیتر «تهران - دوشنبه پس از ۴ سال در مسیر دوستی» آورده است: به تازگی تحرکات جدید دیپلماتیک در سطوح بالا میان ایران و تاجیکستان دیده می شود تا جایی که تاجیکستان دو روز پیش از رییس جمهور کشورمان برای حضور در اجلاس سران «سیکا» که قرار است ۲۵ خرداد در دوشنبه آغاز به کار کند، دعوت کرد. موضوعی که تا همین چهار سال پیش خیلی به چشم نمی آمد اما از سال ۲۰۱۵ به بعد با اخراج مسئولان فرهنگی ایرانی و تعطیل شدن نهادهایی همچون دفاتر فرهنگی و کمیته امداد از سوی این کشور، روابط دوشنبه و تهران به سردی گرایید؛ آن هم دو کشوری که زبان رایج شان فارسی است و قرابت های فرهنگی و مذهبی بسیاری دارند. بهانه دولت تاجیکستان برای این رفتارهای عجیب و ناگهانی حضور «محی‌الدین کبیری»، رهبر حزب «نهضت اسلامی تاجیکستان» در ایران در زمستان ۹۴ بود.



با وجود تلاش رقبا و دشمنان دو کشور، ایران و تاجیکستان در زمینه تقویت روابط خود در تلاش هستند و به همین منظور وزیر خارجه تاجیکستان همزمان با روز جهانی قدس به تهران سفر و با مقامات بلند پایه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد. هم اکنون شاهد هستیم دو کشور در جهت توسعه و ارتقای روابط گام های جدی برداشته اند. اکنون باید دید آیا سفر دکتر روحانی به تاجیکستان را که احتمالاً هفته آینده انجام خواهد شد می توان عقب نشینی دوشنبه از رفتارهای سوء این کشور در چهار سال اخیر تعبیر کرد و منتظر روابط گرم تر دو کشور فارسی زبان بود یا بازهم لابی های اسرائیلی و سعودی این روابط را تیره تر خواهد کرد؟



اوقات فراغت؛ دغدغه‌ای مغفول تا یک سرکاری مقطعی


روزنامه «آرمان» با درج گزارشی با عنوان «اوقات فراغت؛ دغدغه‌ای مغفول تا یک سرکاری مقطعی» نوشت: با آغاز فصل تابستان تامین اوقات فراغت مناسب برای فرزندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چراکه غنی‌سازی و استفاده بهینه از این ایام خود می‌تواند عاملی برای پویایی نشاط و شادابی جوانان و یا نوجوانان شود. گفتنی است داشتن اوقات فراغت زیاد و همچنین نداشتن برنامه مناسب برای پرکردن این ایام خود می‌تواند عاملی برای گرایش افراد به برخی از آسیب‌های اجتماعی شود، از این رو جامعه‌شناسان بر این باور هستند که تامین مناسب اوقات فراغت خود می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.



باید در نظر داشت که فراغت انفعالی فراغتی است که فرد در آن بدون چون و چرا پذیرنده محض می‌باشد بدین معنا که فرد تنها رادیو گوش می‌کند و یا تلویزیون می‌بیند و یا اینکه به بازی‌های اینترنتی مشغول می‌شود در این حالت فرد خواسته یا ناخواسته به یکسری اطلاعات دسترسی پیدا می‌کند که در برخی از موارد این اطلاعات می‌تواند چندان برای او مناسب نباشد عظیم و بسیاری از رفتارشناسان بر این باور هستند که فراغت انفعالی خود می‌تواند برای فرد مناسب نباشد، چراکه استعدادها و قوه خلاقیت انسان را به مخاطره می‌اندازد.



خاستگاه قیام ۱۵ خرداد


روزنامه «اعتماد» با درج گزارشی با عنوان «خاستگاه قیام ۱۵ خرداد» می نویسد: این روزها یادآور عروج ملکوتی مردی بزرگ است که بر بلندای تاریخ، سرود فتح و پیروزی سر داد و اینسان امید در دل ستم‌دیدگان خسته از ظلم و استعمار جوانه زد و آزادی و آزادگی معنایی نو یافت… روزی که ملت بزرگ ایران و حتی مستضعفان و آزادگان دنیا در فقدان آن بزرگوار غم زده شدند. حال، آنچه مایه عزت، سربلندی و مجد و عظمت ایران عزیز در عرصه بین‌الملل و منطقه است پایبندی، اهتمام و وفاداری به راه و سیره عملی و نظری و مکتب امام راحل عظیم‌الشأن است. ایشان یک حقیقت همیشه زنده است، نامشان، بیرق این انقلاب‌، راهشان راه این انقلاب و اهدافشان اهداف این انقلاب است‌. امام خمینی (ره) با ایجاد و اشاعه خودباوری و نفی از خودبیگانگی، زمینه‌های اعتماد به نفس و اتکا به خویشتن را در میان قشر جوان و روشنفکران و عموم مردم فراهم کرد و باعث رویکرد نیروهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور به سوی استقلال و خودباوری شد.



منشأ و خاستگاه قیام ۱۵ خرداد اندیشه‌های ریشه‌دار در معنویت و مبارزه با ظلم، ستم و مقابله با استبداد به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود. در اندیشه‌ها و برنامه‌های آن حضرت، تشکیل حکومت اسلامی و اجرای صحیح احکام اسلام جایگاه ویژه‌ای داشت. بر این اساس پیاده شدن قوانین اسلام در حوزه‌های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع از انگیزه‌های اصولی نیروهای مذهبی محسوب می‌شد. اجرای حدود الهی، امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی، مقابله با برنامه‌های استعماری امریکا و اسراییل، مبارزه با حاکمیت و گسترش فرهنگ غربی که منافی با معیارهای فرهنگ اسلام ناب محمدی بود از انگیزه‌های نسل جدید روحانیت و به خصوص ایشان برای ورود به عرصه سیاسی کشور و وقوع قیام ۱۵ خرداد به شمار می‌رفت. اینچنین، نظام مقدس جمهوری اسلامی بر مبنای اسلام ناب محمدی (ص) با مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر این شخصیت بزرگ بنیان نهاده شد و به عنوان الگو به جهانیان معرفی شد.



سفر نخست‌وزیر ژاپن، فرصتی برای ایران


روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «سفر نخست‌وزیر ژاپن، فرصتی برای ایران» در گفت وگو با ابراهیم رحیم‌پور، معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه آورده است: سفر نخست‌وزیر ژاپن فرصتی برای ما خواهد بود. البته مشکل اینجاست که با وجود جاری‌بودن تحریم‌ها، مذاکرات انجام می‌شود؛ درحالی‌که مثلاً در زمان وقوع جنگ، زمانی که قرار است مذاکره صورت گیرد، ابتدا باید آتش‌بس اعلام و بعد مذاکره آغاز شود. متأسفانه اکنون مذاکره‌کننده‌ها، درحالی‌که هنوز تحریم‌ها معلق نشده، بدون آتش‌بس می‌خواهند مذاکره کنند. برای من این موضوع سؤال بزرگی است.



توصیه من این است که قبل از این سفر - اگر قرار است انجام شود - چارچوب مذاکرات مشخص شود تا طرفین به مکانیسمی رسیده و این دیدار صرفاً یک سفر نمایشی نباشد. البته در نمایش هم ویژگی‌هایی وجود دارد و من آن را رد نمی‌کنم؛ اما اگر بخواهیم طوری گفت‌وگو کنیم که در افکار عمومی ایران بازتاب مثبت داشته باشد، قاعدتاً باید شفاف و روراست با مردم خود صحبت کرده و امیدهای کاذب در مردم ایجاد نکنیم؛ درعین‌حال در مقطع فعلی، فکر می‌کنم سفر ایشان به تهران مناسب است. امیدواریم آمریکایی‌ها هم همان‌طوری که در ژاپن اعلام کردند، این اقدام که یک نوع عقب‌نشینی است، تاکتیکی نباشد و ژاپن حرف‌های آنها و حرف‌های ایران را بشنود و در نتیجه مکانیسمی را پیدا کند.



ایران یازدهمین کشور جهان در حوزه میراث ملموس یونسکو


روزنامه «مردم سالاری» با انتخاب تیتر «ایران یازدهمین کشور جهان در حوزه میراث ملموس یونسکو» نوشت: ایران ۲۳ مکان ثبت شده در میراث جهانی یونسکو دارد. این فهرست شامل ۲۲ اثر میراث فرهنگی و یک اثر میراث طبیعی است. این جایگاه برای کشوری با بیش از هفت هزار سال تمدن آمار قابل قبولی تلقی نمی‌شود. هر چند در حال حاضر حدود ۵۰ مکان برای ثبت در میراث جهانی یونسکو توسط ایران پیشنهاد داده شده است، اما این ضعف باعث شده است تا کشورمان که به عنوان کشور موزه شهره است در جدول میراث فرهنگی یونسکو در مقام یازدهم جهان قرار گیرد؛ هم راستا با آمریکا، کشوری با کمتر از ۳۰۰ سال قدمت. ایران در حوزه میراث ملموس در آسیا نیز مقام سوم را به خود اختصاص داده است.



به گفته کارشناسان، ایران در حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار اثر غیرمنقول دارد که از این تعداد در حدود ۳۱ هزار ۴۲۰ اثر در فهرست آثار ملی ثبت‌شده، اما از این تنها ۲ هزار و ۱۶۰ مورد آن تعیین حریم گردیده است. زمانی یک اثر به ثبت جهانی می‌رسد که برای حفاظت بیش‌ازپیش آن تعیین حریم شده باشد.



قاچاق در کمین بازار سرخاب سفیداب


روزنامه «همدلی» با درج گزارشی با عنوان «قاچاق در کمین بازار سرخاب سفیداب» می نویسد: چند روز پیش در حالی وزارت صمت، بخشنامه‌ای برای توقف واردات رسمی محصولات آرایشی و بهداشتی صادر کرد که بر اساس گزارش‌ها، در یکسال گذشته، ۱۰۸ میلیون یورو از این اجناس با استفاده از ارز دولتی وارد کشور شده است. این خبر در حالی از چند روز گذشته در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفته است که به‌نظر می‌رسد با توجه به محدود شدن درآمدهای ارزی، سکانداران اقتصادی درباره سیاست‌های تجاری کشور، دست‌پاچه هستند و بازار با تصمیمات یک شبه اداره می‌شود. هر چه هست، قصه ارز ۴۲۰۰ تومانی بعد از یکسال و چند ماهی که روی کار آمده حالا به اینجا رسیده و لوازم آرایشی و بهداشتی از فهرست ارزبگیران دولتی به صورت رسمی حذف شده‌اند.



این یعنی دولت برای تامین این اجناس در بازار دیگر ارز دولتی به واردکننده پرداخت نمی‌کند و احتمالاً قیمت لوازم آرایشی در بازار افزایش یابد یا حتی بازار با جنس‌های تقلبی اشباع شود. هر چند لوازم آرایشی و بهداشتی از همان روزهای روی کار آمدن ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار نبود در فهرست ارزبگیران دولتی باشد و از همان ابتدا این کالاها به عنوان لوازم لوکس و غیرضروری معرفی شده بودند، اما به‌نظر می‌رسد حالا دیگر این کالاها با صدور بخشنامه وزارت صمت، به صورت قطعی از فهرست ارزبگیران دولتی خارج شده‌اند و اتفاقات مهمی در کمین بازار این لوازم است. تمرکز وزارت صمت به واردات لوازم آرایشی و بهداشتی باعث شده است تا اظهارنظرهای کارشناسی مهمی در این‌باره مطرح شود. عده‌ای از آگاهان اقتصادی بر این باورند که تولید داخلی هنوز جوابگوی نیازهای فعلی بازار نیست و نباید به یکباره واردات این اجناس با استفاده از ارز دولتی متوقف شود. چرا که بر اساس گزارش‌های مختلف، سهم تولید داخلی از مصرف این قبیل محصولات در کشور کمتر از ۲۰ درصد است و نیاز بازارهای داخلی با استفاده از تولید داخلی تامین نمی‌شود.



شاداب سازی با نه به خشونت علیه دانش آموزان


روزنامه «ایران» با انتخاب تیتر «شاداب سازی با نه به خشونت علیه دانش آموزان» می نویسد: کارشناسان تعلیم و تربیت به «شمار بالای دانش‌آموزان کلاس، کمبود یا نبود مشاور پرورشی و مددکار اجتماعی کارآمد و کارشناس، فضای ناشاد مدرسه‌ها، کمبود امکانات ورزشی، درس‌های خسته‌کننده و حجم بالای کتاب‌های درسی، نبود یا ضعف قانون و آیین نامه‌های حمایتی از حقوق معلم و کم اعتبار شدن جایگاه معلم» تأکید می‌کنند که موجب خشونت در مدرسه‌ها می‌شود. گرچه مسئولان آموزش و پرورش خشونت جسمی و کلامی در مدرسه را غیرقانونی اعلام کرده‌اند اما در این ماه‌ها گاهی از گوشه و کنار کشور خبرهایی مبنی بر آزار و اذیت چند دانش آموز به شیوه های مختلف به گوش می‌رسد. همین یک ماه پیش بود خبری منتشر شد که تنبیه معلمی موجب آسیب رساندن به چشم دانش‌آموز شده بود البته موضوع فقط تنبیه بدنی نیست آن‌طور که بسیاری از کارشناسان تعلیم و تربیت می‌گویند هم‌اکنون برخی دانش‌آموزان از سوی معلم‌های خود «تحقیر» می‌شوند که این نوع تنبیه به مراتب بدتر از تنبیه فیزیکی است. موضوعی که موجب شده مسئولان آموزش و پرورش درباره‌اش چاره اندیشی کنند.



مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که تمام هدفشان این است که شادی را جایگزین خشونت در مدارس کنند. طرح عید و داستان به جای تکالیف نوروزی همچون ممنوعیت برگزاری آزمون‌های تستی و استفاده از کتاب های آموزشی و کمک آموزشی و تغییر ماهیت تکالیف از مشق شب سنتی به تکالیف مهارتی، از جمله سیاست ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد شادابی و نشاط در مدارس است که به صورت جدی در دوره ابتدایی پیگیری می‌شود. برنامه‌هایی که به گفته کارشناسان تعلیم و تربیت خوب است اما کافی نیست.



نسخه نخ نمای اجاره


روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «نسخه نخ نمای اجاره» نوشت: اجاره‌بها تحت تاثیر عوامل مختلفی است اما نرخ تورم و ارزش ملک بیشترین تاثیر را بر آن دارند. هر زمان که نرخ تورم افزایش بیابد، اجاره‌بها نیز هم‌راستا با آن زیاد می‌شود. نرخ تورم در فروردین سال جاری به ۵۱.۴ درصد رسید که بر اساس آمارهای بانک مرکزی در همین ماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری موید رشدی به ترتیب ۹.۲۱ و ۸.۱۸ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل دارد. نرخ تورم ماهیانه افزایش می‌یابد و ارزش املاک اجاره‌ای نیز دستخوش تغییر می‌شود. با آغاز فصل تابستان، بازار مسکن نیز کم و بیش رونق می‌گیرد. اما در بسیاری از شهرها کمبود عرضه وجود دارد که این امر به افزایش چند باره قیمت واحدهای مسکونی و اجاره‌بها دامن می‌زند.



بازار مسکن در کشور یک‌ساله است و به ندرت صاحبخانه‌ای علاقه‌مند به انعقاد قرارداد بلندمدت است. این امر هزینه‌های مبادله‌ای زیادی را برای هر دو طرف ایجاد می‌کند. علاوه بر آن افزایش تورم و اثرات نامطلوب ناشی از نااطمینانی، عملاً راه سیاست‌های تشویقی را بسیار مشکل کرده از این رو دولت تصمیم به ایراد لایحه‌ای کرده است که صاحب خانه‌ها، از معافیت های ۱۰۰ درصدی برخوردار شوند.



پژوهشم **۹۱۱۷**۹۱۳۱

سرخط اخبار پژوهش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha