تنوع تغذیه مطابق با ذائقه زائران ایرانی در موسم حج ۹۸

تهران- ایرنا- سرپرست اداره کل تغذیه و تدارکات سازمان حج و زیارت از تنوع و توجه به ذائقه زائران ایرانی در طبخ غذا در موسم حج تمتع ۹۸ خبر داد و گفت: امسال تمام وعده‌های غذایی ایام تشریق در آشپزخانه‌ها تهیه می‌شود و این غذا متناسب با شرایط زائران خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت، مهران فرشید افزود: برنامه‌های اجرایی در خصوص تغذیه و تدارکات زائران حج بر اساس کارهای کارشناسی و دقیقی انجام می‌پذیرد.


وی به برخی اقدامات و نوآوری‌ها در بحث تغذیه زائران حج امسال اشاره کرد و گفت: افزایش سالاد در وعده‌های غذایی، طبخ غذای ویژه سرآشپز در فواصل مختلف، طبخ و توزیع غذای رژیمی متناسب با وضعیت زائران، تنوع ماست و لبنیات در وعده‌های غذایی، تنوع در دسر، افزایش صبحانه گرم وتنوع در میوه‌ها بخشی از اقدامات فوق العاده خواهد بود.


فرشید تصریح کرد: در طبخ غذای زائران حج تمتع به ذائقه ایرانی و تناسب غذا با کالری و فعالیت‌های زائران توجه شده است.


وی به آب آشامیدنی زائران اشاره کرد و افزود: امسال «آب آشامیدنی با سدیم نزدیک به صفر» به زائران داده می‌شود که این نوع از آب آشامیدنی دارای کیفیت بالاتری خواهد بود.


سرپرست اداره کل تغذیه و تدارکات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه اقلام تهیه شده برای طبخ غذای زائران از بهترین کیفیت برخوردار است، گفت: مبنای کمیسیون خرید در ایام حج تمتع، تهیه بهترین و باکیفیت ترین اقلام برای طبخ مواد غذایی است. فرشید به تغذیه ایام تشریق نیز اشاره کرد و افزود: افزود: در ایام تشریق و در منا نیز آب خنک به اندازه کافی در نظر گرفته شده و تمامی چادرهای زائران به یخچال تجهیز هستند.


مسئول تغذیه و تدارکات عملیات حج تمتع به آشپزخانه‌های نیمه صنعتی و مجهزی که غذای زائران ایرانی در آن تهیه می‌شود اشاره کرد و افزود: آشپزخانه‌های الافندیه و ابوجدایل در مکه مکرمه و آشپزخانه‌های دخیل و زین در مدینه منوره به صورت کاملاً بهداشتی و مکانیزه با کادری مجرب غذا را طبخ و توزیع می‌کنند.


به گفته فرشید، تعداد هتل‌های خودپخت نیز امسال از دو هتل به سه هتل افزایش یافته و غذای تعدادی از زائران در این آشپزخانه‌ها تهیه می‌شود که این برنامه نیز در بهبود کیفیت خدمات تأثیرگذار خواهد بود.



*نان گرم ایرانی روی میز زائران
وی همچنین به پخت نان گرم برای زائران ایرانی اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده امسال نان گرم سنگک، لواش و تافتون به سفره‌های زائران اضافه خواهد شد؛ البته نان بربری نیز در آشپزخانه‌ها طبخ و توزیع می‌شود که با توجه به برنامه ریزی اعلام شده بر کیفیت و کمیت نان افزوده خواهد شد.



مسئول تغذیه و تدارکات عملیات حج تمتع به رستوران‌های بین راهی نیز اشاره کرد و گفت: سه محل به عنوان طبخ و توزیع غذا برای زائران در نظر گرفته شده که شامل فرودگاه جده به جحفه، مکه به مدینه و مدینه به مکه می‌شود که تمامی این برنامه‌ها برای رضایتمندی زائران عزیز است.


وی با بیان اینکه همه موضوعات تغذیه وتدارکات نهایی شده است، گفت: آماده استقبال از زائران حج تمتع ۹۸ هستیم و بالطبع اداره کل تغذیه و تدارکات از اولین روز حضور زائران تا آخرین روز در شهرهای مکه و مدینه مستقر خواهد بود و به خدمات رسانی می‌پردازد.


اجتمام *۱۹۳۳* ۹۱۰۵

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha