۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۳۴
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 83336724
T T
۰ نفر

کشتکاران مکانیزه گیاهان دارویی یارانه می گیرند

۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۲۱:۳۴
کد خبر: 83336724
 کشتکاران مکانیزه گیاهان دارویی یارانه می گیرند

گرگان – ایرنا - مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت که از این پس به کسانی که گیاهان دارویی را به صورت مکانیزه کشت کنند یارانه پرداخت می شود.

به گزارش ایرنا حسین زینلی روز شنبه در نخستین نشست ستاد توسعه گیاهان دارویی استان گلستان اظهار داشت: کاهش هزینه‌های کاشت و برداشت از مزایای اصلی گسترش کشت مکانیزه گیاهان دارویی بوده و جزو سیاست‌های وزارتخانه در توسعه و فرآوری گیاهان دارویی محسوب میشود.


وی با اشاره به وجود تنوع اقلیمی ایران برای توسعه کشت گیاهان دارویی گفت که وزارت جهادکشاورزی از کشت گیاهان دارویی در استان‌ها به صورت جدی حمایت می‌کند.
زینلی به ظرفیت گلستان برای کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: هم اینک در این استان شمالی کشت زیره سبز، سیاه دانه و ثعلب کوهی مورد حمایت جدی است.


به گفته وی در کشور ۲۰۶ هزار هکتار گیاهان دارویی کشت شده وجود دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن را زعفران تشکیل می‌دهد.


مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه اکنون ۳۵۰ میلیون دلار صادرات زعفران از محل سرمایه گذاری در حوزه کشت این محصول به دست آمده افزود: حمایت از بخش خصوصی و برند سازی در بخش گیاهان دارویی از جمله زعفران از کارهای اولویت های مهم وزارتخانه است که با جدیت پیگیری می‌شود.


مهدی لطفی زاده مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان هم در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت کشت و تولید گیاهان دارویی در استان پرداخت و گفت: با گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری و صادرات محصولات گیاهان دارویی می‌توان ارزش افزوده چند برابری در گلستان ایجاد کرد.
وی افزود: با توجه به تنوع اقلیمی، گلستان مکانی مناسب برای پرورش و کشت گیاهان دارویی است.


استان مرزی گلستان با جای دادن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا و برخورداری از خاک مناسب، زمینه مناسبی برای رشد انواع گیاهان دارویی دارد.


طبق گزارش ابوالفضل فرجی رئیس مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی گلستان، ۲۰ گونه گیاه دارویی در این استان دارای اولویت برای کشت صنعتی و سرمایه گذاری است که گل گاوزبان، سرخار گل، آویشن باغی، بابونه، رزماری، در مناطق جلگه و دشت گیاهان زیره سبز، افسنطین، ماریتیغال و در جلگه گیاه رازک، از جمله این گیاهان دارویی است.
طبق گزارش دستگاه‌های مرتبط با گیاهان دارویی در گلستان، از مجموع گیاهان شناسایی شده دراستان ۴۰۹ گونه آن دارویی است که ۱۵۶ گونه درجنگل ها، ۹۸ گونه در مراتع، ۴۷ گونه درحاشیه مزارع و ۱۰۸ گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رشد می‌کند.


۶۲۰۴/۳۰۹۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha