۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۲۲:۲۱
کد خبر: 83336438
T T
۰ نفر
قطعه سازان خراسان رضوی با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت دارند

مشهد- ایرنا- رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت: ۸۰ واحد قطعه سازی عضو این انجمن با کمتر از ۴۰ درصد ظرفیت خود در حال فعالیت بوده و با کمبود نقدینگی مواجهند.

محمد مهدی شکورزاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پارسال وزارت صمت و بانک مرکزی ۴۰ هزار میلیارد ریال به صنعت خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) تزریق کردند اما مشکل نقدینگی قطعه سازان همچنان ادامه دارد و مطالبات قطعه سازان از خودروسازان وصول نشده است.


وی اظهار داشت: هنوز قراردادهای بین خودروسازان و قطعه سازان به روز نشده لذا مبلغ بدهی مشخص نیست، بسیاری از قراردادهای خودروسازان با قطعه سازان مربوط به اوایل سال ۱۳۹۷ و با نرخ مواد اولیه و ارز آن زمان است.


وی گفت: بعد از تغییر نرخ ارز و قیمت مواد اولیه، از ابتدای مهرماه سال گذشته طبق توافق نامه‌ای مقرر شد همه قراردادهای بین خودروسازان و قطعه سازان براساس ارز به نرخ سامانه نیما اصلاح شود.


شکورزاده افزود: پروسه اصلاح قراردادها زمان بر و طولانی است، تاکنون نیز برخی از قراردادها اصلاح و مطالبات قطعه سازان وصول شده اما هنوز بسیاری از قراردادها اصلاح نشده و تفاهم نامه‌ها تبدیل به قراردادهای جدید نشده است.


وی اظهار داشت: بانک مرکزی به تازگی اعلام کرده است که اختصاص نرخ ارز نیمایی برای قطعات حذف می شود و باید ارز مورد نیاز برای صنعت قطعه سازی از طریق ارز حاصل از صادرات تأمین شود که این امر بر نرخ تمام شده تولید تأثیر بسیار خواهد داشت.


وی گفت: کمبود مواد اولیه و قیمت زیاد آنها و از سوی دیگر مشکل کمبود نقدینگی، تولید در صنعت قطعه سازی استان را به شدت دچار مشکل کرده است و علاوه بر تاثیرگذاری بر واحدهای تولیدی که با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت دارند، قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است.


رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی افزود: افزایش قیمت تمام شده و کاهش ظرفیت تولید بر اشتغال واحدهای قطعه ساز تأثیر می‌گذارد و تعدیل نیروهای متخصص در واحدهای قطعه ساز نیز نه تنها اقدام درستی نیست بلکه کیفیت تولید را هم کاهش می دهد.


وی خواستار اصلاح قیمتها در قراردادهای خودروسازان و رفع کمبود نقدینگی واحدهای قطعه ساز شد.


۷۴۸۹ / ‏‬ ۶۰۵۳


سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha