۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۰:۰۶
کد خبر: 83335670
T T
۰ نفر
رئیسی: حوزه قضایی در گام دوم انقلاب نیازمند تحول است

بیرجند - ایرنا - رئیس قوه قضاییه گفت: در شروع گام دوم انقلاب برای حوزه قضایی نیازمند یک تحول هستیم و این تحول باید از همه مدیران و اراده همه اجزای سازمان دستگاه قضا آغاز شود.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر جمعه در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان خراسان جنوبی افزود: تنها با ارائه یک دستورالعمل یا اراده یک نفر تحول حاصل نمی‌شود لذا عملیاتی کردن تحول در گام دوم به دست قضات و کارکنان است.


وی با اشاره به گزارش ارائه شده از وضعیت دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: این گزارش باعث خوشحالی بود و نشان داد در جهت نزدیک شدن شرایط استان خراسان جنوبی به شاخص‌های موضوع تحول در دستگاه‌های قضایی گام‌های خوبی برداشته شده است.


رئیس قوه قضاییه رفع اطاله دادرسی را یکی از معضلات دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: این موضوع در خراسان جنوبی به درستی مدیریت و زمان رسیدگی بسیار کم شده است.


وی ادامه داد: کاهش جمعیت کیفری نیز نکته قابل توجهی بود که در این گزارش اشاره شد و نشان می‌دهد دقت حبس و زندانی کردن افراد در محدوده قانون با همان احتیاط و حساسیت اقدام می‌شود.


حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان کرد: موضوع پرونده‌های مسن و مانده در دادگستری و پرونده‌های معوقه نیز از دغدغه‌ها است که باید پرونده‌های مانده به سرانجام برسد.


وی با اشاره به اهمیت اجرای احکام گفت: اثر تمامی احکام در اجرای آن ظاهر می‌شود و اگر اجرا به موقع نباشد، موجب ایجاد اشکال در رسیدگی می‌شود.


رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دادگستری خراسان جنوبی در اجرای احکام هم وضعیت مناسب دارد گفت: در مجموع استان خراسان جنوبی با داشتن نیروهای فرهیخته، متدین، پرکار، قانع و پرتلاش در رابطه با مسائل قضایی و اجرای عدالت گام‌های خوبی برداشته است.


وی ضمن تقدیر از اجرای عدالت و احقاق حق و رسیدگی به امور مردم توسط مدیران، قضات و کارکنان ادامه داد: امروز کرامت، شأن و منزلت قضات باید حفظ شود.


رئیسی اظهار داشت: حفظ شأن و منزلت قاضی زمینه را برای رسیدگی‌های عادلانه برای او فراهم می‌کند و در حکم متقن او اثر دارد.


وی با تاکید بر اینکه شأن و منزلت قاضی ایجاب می‌کند که مشکلات معیشتی نداشته باشد گفت: باید برای رفع دغدغه معیشت حداقل امکانات زندگی قضات فراهم شود.


رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: نظام قضایی از قاضی نفوذناپذیر، شجاع، دلداده به خدا که برای احقاق حق و ابطال باطل جز خدا و و انجام وظیفه الهی چیزی نمی‌شناسد، حمایت می‌کند.


وی با بیان اینکه قضات شجاع که دور از هرگونه نفوذ پذیری حکم صادر و به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند باید مورد حمایت قرار گیرند ادامه داد: برای رسیدگی به مشکلات و کمبودهای دادگستری خراسان جنوبی هیأت ۱۰ نفره ای از یک هفته قبل در استان مشغول بررسی اطلاعات و گزارشات بودند.


حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: با تکمیل این اطلاعات و گزارش های امروز اعتبارات قابل توجهی در شورای قضایی استان تصویب شده که امید است با قطعی شدن آن بخش زیادی از مشکلات استان کاهش یابد.


وی ادامه داد: این کمک‌ها از محل اعتبارات دادگستری و اعتبارات خاص برای رفع مشکلات استان به ویژه در بخش کمبود ساختمان، امکانات رفاهی، خانه‌های سازمانی و تسهیلات به قضات و کارکنان تصویب شد.


رئیس قوه قضاییه با اشاره به سختی کار قاضی در دادگاه و دادسرا اظهار داشت: قضاوت کار سختی است به نحوی که قاضی باید اطلاعات قانونی و حقوقی کامل داشته باشد و مجموعه آنچه از یافته‌های دانشگاه یا حوزه دریافت کرده را مهندسی کند لذا قضاوت مهندسی اجرای قانون است.


وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در مسئله قوانین حجم بالای قانون است ادامه داد: حجم بالای قانون مشکلی را حل نمی‌کند؛ قانون گاهی تعارض یا ابهام دارد که باید حل شود.


رئیسی گفت: برای کاهش حجم پرونده‌های ورودی سعی و تلاش می‌کنیم و قضات هم باید کار شبانه روزی کنند ما می‌توانیم این میزان ورودی پرونده را نداشته باشیم که تلاش دادستان مرکز استان، دادستان‌های شهرستان‌ها و همکاری دستگاه‌های اداری را می‌طلبد.


رئیس قوه قضاییه بر فعال کردن ظرفیت سازمان ثبت اسناد و املاک نیز تاکید کرد و گفت: لازم است داوری و میانجیگری را برای کاهش حجم پرونده‌های دادگستری به کار گیریم.


وی با بیان اینکه درخواست‌های رفاهی کارکنان دادگستری خراسان جنوبی دنبال می‌شود افزود: بعضی اشکالات نیاز به پیگیری و رفع دارد که در دستور کار قرار می‌گیرد.


حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بر ارائه دیدگاه‌ها و ایده‌ها در راستای ایجاد تحول تاکید کرد و گفت: بانک ایده‌ها در دستگاه قضا تشکیل می‌شود که اگر پیشنهادات از استان‌ها ارائه شود، حتماً موثر است و مورد توجه قرار می‌گیرد.


وی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای کسب تقوا است ادامه داد: انتظار مردم از دستگاه قضا رعایت عدالت و عمل به سبک سیره امام علی (ع) است که ملاک مهم آن برای رفع سدهای پیش رو کسب تقوا است.


به گزارش ایرنا ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب بیرجند امروز - جمعه - با حضور رئیس قوه قضاییه و جمعی از مسئولان استانی افتتاح شد. این ساختمان در پنج طبقه با زیربنای پنج هزار مترمربع احداث و برای ساخت آن حدود ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده است.‌


عملیات اجرایی ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان از سال ۹۴ شروع شد که امروز به بهره برداری رسید.


رئیس قوه قضاییه روز جمعه در سفر یکروزه به خراسان جنوبی ضمن شرکت در راهپیمایی روز قدس، ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان را افتتاح، با قضات و کارکنان دستگاه قضایی خراسان جنوبی دیدار و در نشست شورای اداری استان شرکت کرد.


۹۸۹۳*۳۰۲۸

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha