۲ خرداد ۱۳۹۸، ۷:۴۱
کد خبر: 83324662
T T
۰ نفر

جشن اشك و لبخند در رمضان

۲ خرداد ۱۳۹۸، ۷:۴۱
کد خبر: 83324662
جشن اشك و لبخند در رمضان

بندرعباس- ايرنا- نسيم رمضان چه زيبا مي وزد و دستان مهربانش چه سخاوتمدانه يتيمان و گرفتاران در بند را نوازش مي كند و جشني از اشك و لبخند را رقم مي زند.

يكي از ويژگي هاي بارز در جامعه اسلامي كمك به نيازمندان و تلاش براي رفع مشكلات آنان است و مسلمانان هيچ گاه نسبت به مسايل همنوعان خود بي تفاوت نبوده و از هر راهي در صدد رفع گرفتاري هاي آنان برآمده اند.
يتيم نوازي و رفع مشكلات كودكان يتيم و بي سرپرست، كمك به آزادي زندانيان جرايم غيرعمد از زيباترين جلوه هاي انساني در جامعه اسلامي است كه در ماه مبارك رمضان با برپايي جشن هاي گلريزان و همايش هاي اكرام ايتام به اوج خود مي رسد.
زماني كه كودكي يتيم از شوق داشتن خانواده لبخند مي زند و مادري از آزادي فرزندش اشك شوق مي ريزد، گويي آسمان خدا ستاره باران مي شود و شور ميهماني اشك و لبخند دو چندان مي گردد.
اين روزها جشن اشك و لبخند در هرمزگان نيز همچون ديگر نقاط كشورمان به پا است و مردم اين خطه با دل درياييشان دست دوستي و حمايت را به سمت همنوعانشان پيش آورده اند تا ذره اي هر چند كوچك در اين ميهماني زيباي رمضان سهمي داشته باشند.

**اهميت اكرام و نيكوكاري
اكرام و نيكوكاري از چنان اهميت والايي در جامعه برخوردار است كه در تقويم رسمي كشورمان سالروز ميلاد امام حسن مجتبي (ع) كريم اهل بيت به نام روز اكرام نامگذاري شده است تا مسلمانان با تاسي از پيشوا و مقتداي خويش كه الگويي از كرامت و بخشندگي بود در اين ماه پرفضيلت براي برطرف شدن نياز يتيمان و نيازمندان جامعه به كمك آنها بشتابند.
در همين راستا نيز هفته جاري همايش تجليل از حاميان و خيران طرح اكرام ايتام در استان هرمزگان با حضور استاندار و جمعي از نيكوكاران و خيران در بندرعباس برگزار شد.
جشني كه در آن هر كس سهمي هر چند كوچك داشت ، از كمك 500 ميليون ريالي يكي از مديران بنگاه هاي اقتصادي هرمزگان تا كمك 20 ميليون ريالي يك كارمند ساده براي كمك به درمان كودك 9 ساله مبتلا به سرطان كه خانواده اش از پس هزينه هاي بالاي درمانش برنمي آيند و چشم اميد اول به خدا و بعد به بندگان نيكوكارش دارند.
كودكي كه كودكي نداشته و سهمش فقط درد و رنج بوده، درد و رنجي كه شايد كمك هاي خيران ذره اي هر چند كوچك از آن را بكاهد.
و اما شهيد مدافع حرم هرمزگان، شهيد خليل تختي نژاد كه 19 رمضان سال گذشته به مقام رفيع شهادت رسيد؛او هم در اين جشن معنوي سهمي داشت.
شهيد تختي نژاد كه تا زنده بود، براي دين و كشورش جنگيد و زماني هم كه پركشيد به سوي خالق مهربانش، باز هم خير و خوبي را به جاي گذاشت.
شهيد تختي ‌نژاد در زمان حياتش وصيت كرده بود كه 20 درصد از بيمه عمرش وقف ساخت خانه براي نيازمندان شود كه هم اكنون اين عمل خيرخواهانه در حال انجام است.

**بيش از 30 هزار حامي از ايتام هرمزگان حمايت مي كنند
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) هرمزگان گفت: بيش از 30 هزار حامي از داخل و خارج كشور حمايت ايتام زير 18 سال زير پوشش اين نهاد در استان را برعهده دارند.
علي الهياري در گفت و گو با ايرنا افزود: 22هزار و 94 حامي از ساير استان‌ هاي كشور، 8 هزار و 645 حامي بومي استان و 20 حامي نيز از خارج كشور است.
وي بيان داشت: هم اكنون 8 هزار و 532 يتيم و 4 هزار و 193 فرزند نيازمند در قالب طرح محسنين زيرپوشش كميته امداد هرمزگان قرار دارند.
اين مسوول اظهار داشت: سال گذشته حاميان و خيران در قالب طرح اكرام ايتام و محسنين در مجموع 219 ميليارد و 510 ميليون ريال به ايتام و فرزندان محسنين زيرپوشش كميته امداد هرمزگان كمك كردند.
الهياري با اشاره به افزايش 50 درصدي كمك خيران در سال 97 نسبت به سال 96 گفت: 155 ميليارد و 270 ميليون ريال كمك خيران به ‌صورت نقدي و 63 ميليارد و 880 ميليون ريال غير نقدي (كالايي) بوده است.
وي ادامه داد: حاميان ايتام و محسنين علاوه بر پرداخت كمك‌ معيشت ماهيانه به فرزندان معنوي خود، در زمينه ساخت و بهسازي مسكن، خريد لوازم‌ خانگي، كمك‌ هزينه تحصيلي، خدمات درماني و ديگر نيازهاي اين خانوار‌ها نيز مشاركت دارند.
الهياري گفت: نيكوكاران براي ثبت‌ نام در طرح اكرام ايتام و محسنين مي توانند با ارسال عدد 1 به سامانه پيامكي 3000333376 آمادگي خود را براي مشاركت و كمك به اين قشر اعلام كنند.

**روحيه خوبي براي كمك به نيازمندان در كشور وجود دارد
استاندار هرمزگان گفت: به بركت وجود نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و مردم نيكوكار ، روحيه عمومي خوبي در راستاي كمك به نيازمندان در كشور ما وجود دارد و با تقويت اين روحيه جامعه ما در مسير تعالي بيشتر قرار مي گيرد
فريدون همتي شامگاه سه شنبه در همايش تجليل از حاميان و خيرين طرح اكرام ايتام در استان هرمزگان با تبريك سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام، اظهار داشت: خيران و افراد نيكوكار با روحيه انسان دوستي خود، شادي ها را در ميان بندگان خداوند متعال تقسيم مي‌ كنند.
وي افزود: تحت پوشش قرار دادن و حمايت از ايتام كار بزرگي است كه از سوي انسان هاي بزرگي كه در ميان ما زندگي مي‌كنند، انجام مي‌شود.
استاندار هرمزگان بيان داشت: با وجود چنين انسان هاي نيكوكار، بخشنده و مهرباني در جامعه، همه ما احساس آرامش مي كنيم.
همتي تصريح كرد: يكي از ويژگي‌هاي خوب مردم ايران به دليل داشتن اعتقادات و باورهاي اسلامي و همچنين روحيه ايراني، مشاركت گسترده در امور خير و نيكوكاري است.

**15 جشن براي آزادي 83 زنداني ديه و جرايم غيرعمد هرمزگان
ماه مبارك و پربركت رمضان فرصتي ارزشمند براي انجام كارهاي خير از جمله كمك به آزادي زندانيان است.
افرادي كه به دليل جرايم غير عمد در زندان گرفتار شده و توان پرداخت بدهي خود را ندارند چشم اميد به نيكوكاران دارند تا با كمك آنان به كانون خانوده خود بازگردند.
برگزاري سالانه جشن هاي گلريزان در شهرستان ها بارقه اميدي را براي بازگشت به زندگي اين نوع خانواده ها ايجاد كرده است كه استقبال مردم و خيران مي تواند زخم مصيبت هاي آنها را التيام بخشد.
كمك به آزادي زندانيان جرايم غيرعمد اقدام ارزشمندي در جامعه اسلامي است كه بايد با اطلاع رساني و فرهنگسازي هر چه بيشتر ، اين حركت ارزشي و انساني در جامعه گسترش يابد.
در مجموع 300 جشن گلريزان در كشور براي آزادي 8642 زنداني ديه و جرائم غير عمد در ماه مبارك رمضان در حال برگزاري است كه سهم هرمزگان 15 جشن براي آزادي 83 زنداني مي باشد.
مدير عامل ستاد ديه هرمزگان در همايش جشن گلريزان در بندرعباس گفت: يكي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي تاسيس ستاد ديه كشور به دست شهيد لاجوردي در سال 1369 بوده است.
احمد مرادي نژاد افزود: ستاد ديه در هرمزگان نيز از سال 1381 شروع به كار كرد كه در اين مدت با كمك خيران و گذشت شاكيان موفق به آزادي 2 هزار و 886 زنداني با بدهي 217 ميليارد ريال از زندان هاي استان شده است.
وي بيان داشت: سال گذشته 235 زنداني با بدهي 61 ميليارد و 500 ميليون ريال از زندان هاي هرمزگان آزاد شدند.
مديرعامل ستاد ديه هرمزگان اظهارداشت: در حال حاضر نيز 83 زنداني (62 نفر به علت مالي، 18 نفر مهريه و نفقه و سه نفر ديه) با بدهي 15 ميليارد و 100 ميليون ريال در زندان هاي استان بسر مي برند.
مرادي نژاد ادامه داد: با توجه به اين كه بيشترين زندانيان مربوط به مهريه و نفقه است لذا طبق دستور قوه قضاييه آزادي اين افراد در اولويت قرار گرفته كه از 70 تا 80 زنداني مهريه در هرمزگان هم اكنون به 18 نفر كاهش يافته است.
وي گفت: 15 جشن گلريزان در ماه مبارك رمضان براي آزادي اين زندانيان در حال برگزاري است كه هم اكنون هشت جشن آن برگزار شده و اميدواريم با كمك خيران و مسوولان زمينه آزادي اين افراد مهيا شود.
مديرعامل ستاد ديه هرمزگان ابراز داشت: زندان براي افراد مجرم، خطاكار و مخل امنيت جامعه است نه آنهايي كه ناخواسته براساس مهريه و نفقه، تصادف و بدهي هاي مالي به زندان افتاده اند.
هجدهمين همايش جشن گلريزان ويژه آزاد سازي زندانيان نيازمند جرائم غيرعمد در استان هرمزگان شامگاه دوشنبه همزمان با ولادت امام حسن مجتبي (ع) و روز اكرام در بندرعباس برگزار شد.
در اين جشن گلريزان قشرهاي مختلف مردمي، خيران و جمعي از مسوولان دورهم جمع شدند تا در ماه ميهماني خدا با جمع آوري ريز و درشت كمك هاي خود، اميدي باشند براي نااميدان و لبخندي را هديه به لب هاي خانواده هاي مددجويان كنند.
7198/6048

سرخط اخبار استان‌ها