۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷
کد خبر: 83323667
T T
۰ نفر

هراس اتحادیه اروپا از رخنه «ترامپیسم»

۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۷
کد خبر: 83323667
هراس اتحادیه اروپا از رخنه «ترامپیسم»

تهران - ایرنا - در حالی فردا (پنجشنبه دوم خرداد ماه) انتخابات پارلمان اتحادیه اروپا كلید می‌خورد كه در روزهای اخیر تلاش ها برای آگاه‌سازی و هشدار به مردمان این اتحادیه نسبت به برنامه راست‌گرایان افراطی برای كسب آرا و اثرگذاری بر آینده قاره سبز دو چندان شده است.

23 تا 26 می (دوم تا پنجم خرداد ماه) پارلمان اروپا شاهد انتخابات دیگری است كه تا سالیان اخیر، كمتر مقامی از سران این قاره این اوضاع را پیش‌بینی می‌كرد.
انتخابات پارلمان اروپا هر پنج سال یك بار برگزار می شود و در انتخابات پیش رو، طبق آمار اعلام شده از سوی «یورو نیوز»، نزدیك به 400 میلیون نفر در 28 كشور عضو اتحادیه اروپا در این انتخابات می‌توانند رای دهند.
در مجموع 751 نماینده پارلمان اروپا نمایندگی بیش از 512 میلیون نفر از اعضای این اتحادیه را برعهده دارند.
كشور مالت با 6 كرسی كمترین و آلمان با 96 كرسی بیشترین نماینده را در پارلمان اروپا خواهند داشت.
پارلمان اروپا نقش حساسی در قانونگذاری این قاره دارد و اعضای این نهاد با همكاری شورای اروپا وظیفه نظارت بر جهت‌گیری و سیاست‌گذاری‌های كلی در زمینه‌های مختلف مفاد منشور بنیادین اتحادیه اروپا را برعهده دارند.
در انتخابات پیش رو، حضور جریان‌های راست افراطی در كشورهای مختلف اتحادیه اروپا و تلاش آنها برای ورود به پارلمان این تشكل، به نگرانی بزرگ سردمداران این قاره تبدیل شده است.
نگرانی از حضور این تندروها در اتحادیه اروپا سبب شده تا شهروندان این قاره در كشورهای مختلف با شركت در راهپیمایی، ضمن مخالفت با این جریان‌های نژادپرست پیام خود را به دیگران برای جلوگیری از به قدرت رسیدن آنها اعلام كنند.
روز یكشنبه 29 اردیبهشت ماه كشورهای مختلفی از قاره اروپا با توجه حساسیت انتخابات پارلمان اروپا شاهد راهپیمایی هزاران نفر در مخالفت با احزاب و گروه‌های راست افراطی بود.
یورو نیوز درباره راهپیمایی مردم این كشور در آلمان نوشت: شهروندان آلمانی در این راهپیمایی پلاكاردهایی در دست داشتند كه روی آنها نوشته شده بود، «یك اروپا برای همه؛ صدای شما علیه ملی‌گرایان» و ««نه به نفرت، آری به تغییر».
دامنه این راهپیمایی با ساماندهی 70 گروه حامی اتحادیه اروپا، از شهرهای مختلف آلمان همچون كلن، برلین، فرانكفورت، مونیخ و هامبورگ تا بوداپست مجارستان، جنوا ایتالیا، اوترخت هلند، ورشو لهستان و بخارست رومانی كشیده شده بود.
بررسی روند حضور جریان‌ها و احزاب راست افراطی در كشورهای اروپا نشانگر اقبال گام به گام مردم نسبت به آنهاست به طوری كه این طیف نژادپرست در سالیان اخیر با طرح شعارهای ملی‌گرایانه و ضدمهاجرتی، توانسته‌اند قشر قابل توجهی از مردم را در انتخابات مجالس كشورشان به سمت خود معطوف كنند.
آخرین نمونه آن را می‌توان به حضور راستگرایان افراطی در انتخابات اوایل اردیبهشت سال جاری مجلس اسپانیا اشاره كرد كه برای نخستین بار از زمان پایان حكومت نظامی در دهه 70 میلادی در اسپانیا، یك حزب راست افراطی (بوكس) با كسب 24 كرسی به مجلس راه یافت و عنوان پنجمین قدرت حزبی در این كشور را به خود اختصاص داد.

** راهبرد تیم ترامپ برای فروپاشی اتحادیه اروپا
تا چند سال پیش، به دلیل دیدگاه‌ها و اقدامات نژادپرستانه جریان‌های راست افراطی، اقبال مردم غرب بویژه در اروپا به این طیف بسیار اندك بود اما در سالیان اخیر عوامل مختلفی سبب شده تا احزاب راست افراطی به صورت علنی تلاش خود را برای حضور در راس قدرت در این قاره افزایش دهند.
خواسته‌های ملی‌گرایانه و ضدمهاجرتی طرفداران راست افراطی سبب شده تا «خروج از اتحادیه اروپا» یكی از خواسته‌ها و شعارهای مهم این جریان در قاره سبز باشد؛ آن هم در حالیكه این گروه‌های افراطی پس از جنگ جهانی دوم به حاشیه رانده شدند.
درباره نقش و برنامه‌های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا برای فروپاشی اتحادیه اروپا از طریق قدرت گرفتن ملی‌گرایان افراطی در این قاره، در چند ماه اخیر گزارش‌های مختلفی منتشر شده است.
به گفته تحلیلگران و ناظران، آنچه كه در این سالها سبب اقبال به كاندیداهای راست افراطی در جریان انتخابات پارلمانی چند كشور اروپایی شده، بحث افزایش شمار مهارجران از یك سو و حضور دونالد ترامپ در كاخ سفید همسو با اعمال سیاست‌های افراط‌گرایانه به بهانه «ملی گرایی» بوده است.
رئیس جمهوری آمریكا با اتخاذ رویكردهای پوپولیستی و شعارهای ملی‌گرایانه، سبب شده تا سفیدپوستان در برخی كشورهای اروپایی با این تاجر كاخ سفید در مخالفت با «جهانی‌سازی» همسو شوند.
ترامپ به شدت به مخالفت با حضور مهاجران در این كشور پرداخته و حتی برای این مساله، تنش‌های زیادی با نمایندگان حزب رقیب در دموكرات‌ها با هدف دیواركشی با مرز مكزیك داشته است.
رئیس جمهوری آمریكا بارها در سفرهای اروپایی نیز به صراحت بر ملی‌گرایی تاكید كرده و حتی گام‌های زیادی را برای فروپاشی اتحادیه اروپا ترسیم كرده است.
این رویكردها، بارها با واكنش سردمداران اتحادیه اروپا مواجه شده كه در تازه‌ترین آن، «برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه تصریح كرد كه آمریكا نمی‌خواهد اروپا متحد و قوی باشد.
طبق اعلام رسانه‌های غربی، هدایت و فرماندهی بخشی از جریان راست افراطی در اروپا از آمریكا با نظارت «استیو بنن» مشاور و استراتژیست سابق ترامپ صورت می‌گیرد به گونه‌ای كه وی سازمانی به نام «جنبش» برای ترویج فاشیسم در اروپا را راه‌اندازی كرده است.
این سازمان به وسیله «مایكل مودریكامن» رهبر حزب مردم بلژیك در ژانویه 2017 ثبت شد.
اكنون حزب مردم بلژیك، احزاب لیگ شمال و حزب برادران ایتالیا عضو این سازمان هستند.
براساس اعلام تلویزیون «بی.اف.ام.تی.وی»، وزیر دارایی فرانسه كه به اتخاذ مواضع و سیاست‌های ضد آمریكایی شهرت دارد، درباره سیاست تیم كاخ سفید گفته، آمریكا به رهبری دونالد ترامپ همواره خواستار از هم پاشیدگی، ضعف و دو دستگی اتحادیه اروپا بوده است.
این واكنش لومر به دنبال تمجید استیو بنن از «ماری لوپن» نامزد انتخابات فرانسه و از احزاب راست افراطی این كشور است.
وزیر دارایی فرانسه با انتقاد از یكه‌تازی آمریكا در عرصه بین‌المللی و تهدیدهای واشنگتن علیه كشورهای اروپایی، هشدار داده بود اگر كشورهای اروپایی برای اصلاحات در زمینه افزایش همگرایی اقتصادی كشورهای خود به توافق دست نیابند، منطقه یورو با خطر جدی روبرو خواهد شد.

** كارزارهای تبلیغاتی افراطی‌ها در اروپا
فعالیت گسترده برای تشویق و ترغیب مردم اروپا به این گروه‌های نژادپرست سبب شده تا راست‌گرایان در ایتالیا، مجارستان، اتریش، دانمارك، اسلواكی، آلمان، سوئد، فرانسه، لهستان و بلژیك پیروزی‌های چشمگیری به دست آورند.
حزب ضدمهاجرتی «لیگ» به رهبری «ماتئو سالوینی» معاون نخست وزیر ایتالیا از جمله سردمداران جریان‌های راست افراطی در اروپا است.
سالوینی چندی پیش در میلان ایتالیا میزبان تجمع احزاب افراطی‌ از 11 كشور اروپا از جمله حزب «گردهمایی ملی» فرانسه وابسته با ماری لوپن، حزب ضداسلامی «مردم» هلند به رهبری «خیرت ویلدرز» و حزب «آلترناتیوی برای آلمان» بود.
وی در جمع آنها گفت: در این تجمع هیچ افراط گرا، نژادپرست یا فاشیستی وجود ندارد؛ افراط گرایان همان كسانی‌اند كه در 20 سال گذشته بر اروپا حكومت كرده‌اند.
این احزاب راست افراطی خواهان «بازگرداندن اختیارات واگذارشده دولت‌های اروپایی به اتحادیه اروپا»، «محدود كردن جریان مهاجرت» و «جلوگیری از گسترش اسلام در اروپا» هستند با این حال اختلافات زیادی در بخش‌های اجتماعی و اقتصادی دارند.
به جز این كشورها، در انگلیس نیز حزب جدیدی با اقبال مردمی همراه شده كه از طرفداران سرسخت خروج از اتحادیه اروپا است.
طبق توافق لندن با بروكسل، انگلیس تا آبان سال جاری برای اجرای برگزیت فرصت گرفته، با این حال قرار شده در انتخابات پارلمانی اروپا شركت كند.
آخرین نتایج نظرسنجی انجام شده در انگلیس از سوی روزنامه «آبزرور» نیز نشان داده «نایجل فراژ» رهبر حزب جدید «برگزیت» انگلیس توانسته محبوبیت بیشتری نسبت به حزب «محافظه كار» حاكم و حزب مخالف «كارگر» كسب كند.
فراژ در ماه مارس سال جاری میلادی حزب «برگزیت» را تاسیس كرد.
ناموفق بودن انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا سبب شده حزب برگزیت همچنان بر حمایت از طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ادامه ‌دهد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا بارها ضمن حمایت از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، وعده‌ داده در صورت نهایی شدن برگزیت، توافق‌های تجاری زیادی با لندن منعقد خواهد كرد.

** فرجام سخن
درحال حاضر با شكاف ایجاد شده در اروپا، احزاب سنتی راست و چپ در یك سو و راستگرایان افراطی، ملی‌گرایان و پوپولیست‌ها در سوی دیگر قرار گرفته‌اند.
مخالفان اتحادیه اروپا امیدوارند كه بتوانند این انتخابات را به نوعی «همه پرسی» در مورد اتحادیه اروپا تبدیل كنند. آنها از افزایش ورود پناهجویان به كشورهای عضو نگرانند. در سوی دیگر، طرفداران اتحادیه اروپا بر لزوم همكاری بین كشورهای عضو برای پذیرش پناهجویان و كنترل مرزها تاكید دارند.
در این میدان نبرد سیاسی كه دو طرف برای جلب آرای مردمی تلاش می‌كنند، رسوایی رهبر حزب راست افراطی اتریش و انحلال دولت این كشور، ضربه بزرگی به احزاب ملی‌گرا و پوپولیست اروپایی زده است.
انتشار یك ویدئو از ارتباط «هاینس كریستین اشتراخه» رهبر حزب راست افراطی «آزادی» اتریش كه معاونت صدراعظمی را نیز برعهده دارد، با افرادی در روسیه كه به آنها قراردادهای دولتی پیشنهاد می‌كند، ضربه بزرگی به جنبش راست‌های افراطی در اروپا پیش از انتخابات پارلمان اروپا است.
پیامدهای این رسوایی تاكنون سبب كناره‌گیری او از معاونت صدراعظمی، استعفای گروهی وزیران وابسته به این حزب در دولت اتریش و اعلام انتخابات زودهنگام در سپتامبر(شهریور) از سوی صدراعظم شده است.
ضمن آنكه این رسوایی دامن «سباستین كورتس» صدراعظم را نیز گرفته و طرح استیضاح او در پارلمان اتریش كلید خورده است.
واكنش مقام‌های اروپایی به این رسوایی احزاب افراط‌گرا در اتریش مختلف بوده است.
«آنگلا مركل» صدراعظم آلمان در این باره گفته، «با گرایش‌های پوپولیستی كه به ارزش‌های ما بی‌احترامی می‌كنند برخورد می‌كنیم؛ آنها می‌خواهند ارزش‌های اروپایی ما را نابود كنند و ما باید با قدرت دربرابر این مساله ایستادگی كنیم.»
با این حال، وضعیت اقبال به این احزاب پوپولیستی به گونه‌ای است كه «ژان كلود یونكر» رئیس كمیسیون اروپا خواستار دقت عمل مردم این قاره در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا شده است، زیرا نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد احزاب ملی‌گرا ممكن است پیروز انتخابات باشند.
گزارش یورونیوز از آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، اتحاد احزاب راست افراطی اروپا با محوریت «لیگ» خواهد توانست در پارلمان آینده اروپا چهارمین فراكسیون قدرتمند را تشكیل دهد.
استیو بنن به روزنامه فرانسوی لوپاریزین گفته: «اگر پوپولیست‌ها در انتخابات پارلمانی اروپا بیش از 30 درصد آرا را به دست آورند تحركی برای ترامپ در سال 2020 ایجاد می‌كند.»
صدراعظم آلمان با توجه به افزایش دامنه گرایش‌های افراطی و پوپولیستی در كشورهای مختلف از جمله ترامپ در آمریكا هشدار داده اگر راستگرایان افراطی بیش از این قدرت را در دست بگیرند «حقوق اساسی بشر زیرسئوال می‌رود و فساد در سیاست ما نقش بازی خواهد كرد.»
او در پیامی به اروپایی ها تاكید كرد: «ما باید قاطعانه در برابر این مساله به پاخیزیم.»
از: لطیف نكوئی
اروپام ** 2023 ** 1071
۰ نفر