۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۱
کد خبر: 83318496
T T
۰ نفر

فشارخون جمعيت بالاي 30 مراغه كنترل مي شود

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۳۱
کد خبر: 83318496
فشارخون جمعيت بالاي 30 مراغه كنترل مي شود

مراغه - ايرنا - رئيس دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي با اشاره به آغاز طرح بسيج ملي كنترل فشار خون بالا در شهرستان گفت: در راستاي اين طرح فشار خون جمعيت بالاي 30 سال كه حدود 135 هزار نفر را در بر مي گيرد غربالگري مي شود.

اصغر تنومند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين طرح همزمان با سراسر كشور و در دو مرحله تا 15 تيرماه سالجاري ادامه خواهد داشت.
وي ادامه داد: مرحله اول طرح از 27 ارديبهشت تا 17 خردادماه و مرحله دوم از 18 خرداد تا 15 تيرماه همزمان با سراسر كشور در مراغه توسط دانشكده و با همكاري ديگر نهادها اجرا خواهد شد.
تنومند گفت: در مرحله اول اين طرح افزايش آگاهي عمومي در مورد فشار خون و عوارض و راه هاي كنترل آن هدف گذاري شده و در مرحله و فاز دوم نيز وارد بخش عملياتي اين طرح مي شويم كه طي آن تمامي افراد بالاي 30 سال از نظر فشار خون غربالگري مي شوند و در صورت نياز به سطوح ديگر براي درماني و پيگيري معرفي خواهند شد.
وي اضافه كرد: براساس آمارهاي موجود، حدود 30 هزار نفر از جمعيت بالاي 30 سال مراغه دچار فشارخون بالا هستند كه از اين ميزان تاكنون 17 هزار نفر شناسايي شده است.
تنومند گفت: در اين طرح ملي، افراد بالاي 30 سال، مادران باردار و بيماران كليوي از لحاظ فشار خون مورد سنجش قرار خواهند گرفت.
وي با اشاره به گستره ي اجراي اين طرح افزود: در اين طرح تمامي مراكز بهداشتي شهري و روستايي، مراكز درماني و اكيپ هاي سيار براي غربالگري فشار خون مشاركت دارند.
وي ادامه داد: تجربياتي كه اين دانشكده از اجراي طرح ايراپن كسب كرده ما را در موقعيت ممتازي قرار داده و انتظار مي رود كيفيت اجراي اين طرح در مراغه بسيار مطلوب و پيشروتر از ساير دانشگاه ها باشد.
وي با تاكيد بر لزوم همكاري تمامي نهادها و سازمان هاي در اجراي اين طرح اضافه كرد: براساس دستورالعمل هاي ابلاغي، نياز به همكاري همه ادارات از جمله تامين اجتماعي، بيمه سلامت و شهرداري بوده كه انتظار داريم در اين خصوص مشاركت لازم را داشته باشند.
به گزارش ايرنا، هم اكنون 18 مركز بهداشت شهري در قالب مراكز جامع سلامت و 80 خانه بهداشت روستايي در شهرستان مراغه براي ساكنان مناطق شهري و روستايي خدمات ارايه مي كنند.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعيت در 127 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي واقع است.
3077/7487

سرخط اخبار استان‌ها