۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۴
کد خبر: 83318185
T T
۰ نفر
تهرانی‌ها عاشق خرید، كُردها شیفته ورزش

تهران- ایرنا- تجزیه و تحلیل دنیای كاربران پلتفرم بازار نشان می‌دهد تهرانی‌ها همچنان در خرید و تردد با اپلیكیشن‌های حمل‌ونقل شهری در صدر هستند، اصفهانی‌ها جایگاه صدر جدولی‌شان در نصب اپ‌های مالی را ازدست‌داده‌اند و كُردها نیز همچنان مشتری ثابت اپ‌های تغذیه و ورزش هستند.

كافه بازار امروز به‌رسم هر سال كاری خود، گزارش سالیانه از صنعت برنامه‌های موبایل اندرویدی ارائه كرد. مبنای این گزارش داده‌هایی است كه كافه بازار از كاربران اندرویدی خود دارد.
اكنون 40 میلیون كاربر، 22هزار توسعه‌دهنده، 132هزار برنامه و 31 هزار بازی در بستر كافه بازار فعالیت می‌كنند و در یك سال گذشته بیش از 15 میلیون تراكنش موفق برای خرید برنامه‌ها، اشتراك و پرداخت‌های درون برنامه‌ای صورت گرفته است.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی كافه بازار، در یك سال اخیر، 22هزار توسعه‌دهنده توانسته‌اند به 258 میلیارد تومان درآمد خالص دست پیدا كنند كه این نشان از رشد 89 درصدی درآمد توسعه‌دهندگان فعال در كافه بازار دارد.
در این بین توسعه‌دهندگان تهرانی با 71 درصد، خراسان رضوی با بیش از 11 درصد و استان البرزی‌ها با 2.5 درصد بیشترین سهم درآمدی را كسب كرده‌اند.
در پایان سال 97، بیش از 163 هزار برنامه و بازی در دسترس كاربران بازار قرار داشته كه بیشترین تعداد برنامه و بازی به ترتیب در شهرهای تهران، گیلان و خراسان رضوی توزیع‌ شده است.
گزارش یك‌ساله كافه بازار حكایت از این دارد كه برنامه نویسان توانسته‌اند طی 12 ماه، 132 هزار برنامه حاصل كار طراحی و تولید كنند. بر اساس این گزارش «دیوار» پر نصب‌ترین برنامه ایرانی و قصه‌های قرآنی برترین برنامه به انتخاب كاربران بوده است.

** كهگیلویه و بویر احمد پیشتاز در اپ‌های مالی
این گزارش نشان می‌دهد، برنامه‌های مربوط به امور مالی (50 درصد)، پیام‌رسان‌ها (30 درصد)، رفت‌وآمد (24 درصد) نسبت به میانگین كشور تمایل كمتری به نصب این دسته اپلیكیشن‌ها از خود نشان داده‌اند.
در همین دسته برنامه‌هایی كه به اخبار، سبك زندگی، سرگرمی، دارو و درمان مربوط می‌شدند نیز تا 20 درصد كاهش تعداد نصب را تجربه كرده‌اند.
در بخش تمایل به نصب‌های برنامه‌های مربوط به دسته امور مالی، استان كهگیلویه و بویراحمد با 7 درصد رشد، رتبه اول را از آن خود كرده‌اند.
رتبه بعدی در تمایل به نصب اپلیكیشن‌های مالی البته همچنان در دست اصفهان است. كاربران اندرویدی استان چهارمحال و بختیاری در سال گذشته، كمترین درصد تمایل برای نصب برنامه‌های مالی را داشته‌اند.

** كورس تهرانی‌ها در خرید و تردد
به گزارش كافه بازار، تهرانی‌ها همچنان درصد بیشتری از میانگین كشور تمایل به نصب برنامه‌های مربوط به دسته خرید دارند و رتبه‌های بعدی نصب برنامه‌های خرید مربوط به استان‌های سمنان و البرز است.
از آن‌طرف استان‌های بوشهر و خوزستان و ایلام به ترتیب در سالی كه گذشت، حدود 25 درصد نسبت به میانگین كشور تمایل كمتری برای نصب برنامه‌های مربوط به خرید از خود نشان داده‌اند.
البته تهرانی‌ها در یك دسته دیگر همچنان پیشتازند و آن‌هم دسته مربوط به برنامه‌های سفر است؛ كاربران سیستان و بلوچستان، 27 درصد نسبت به میانگین كشور، تمایل كمتری نسبت به نصب این برنامه‌ها داشته‌اند.
** كُردها و سلامت و تغذیه
بر اساس آماری كه كافه بازار ارائه كرده، كاربران اندرویدی كردستان و كهگیلویه و بویراحمد با 4 درصد و كاربران آذربایجان غربی با 3 درصد تمایل بیشتری به نصب برنامه‌های متعلق به دسته شبكه‌های اجتماعی داشته‌اند.
در مقابل تمام قسمت‌های استان خراسان، از رضوی گرفته تا شمالی و جنوبی نسبت به گذشته 7 درصد كمتر تمایل به نصب برنامه‌های شبكه‌های اجتماعی دارند.
در دسته برنامه‌های كاربردی و برنامه‌های ورزش و تغذیه، به‌صورت مشترك كاربران استان كرمانشاه، كردستان و كهگیلویه و بویراحمد در صدر هستند و از آن طرف مازندران، سیستان و بلوچستان و یزد در قسمت معكوس جدول و رشد منفی به سر می‌برند.

** دانستی‌ها پیشتازند
بازی‌ها بخش همیشه جذاب گزارش‌هایی است كه كافه بازار ارائه می‌دهد. طبق داده‌های این گزارش بازی آمیرزا، پر نصب‌ترین بازی ایرانی، آهنگتو برترین بازی ایرانی به انتخاب كاربران اعلام‌شده است.
بر این اساس بیشترین رشد نصب فعال به ترتیب به بازی‌های مربوط به كلمات و دانستنی‌ها و خانوادگی برمی‌گردد و بازی‌های استراتژیك نیز با نزدیك 30 درصد كاهش رشد در انتهای این نمودار جا خوش كرده‌اند.
طی یك سال گذشته تمایل كاربران استان یزد، سمنان و كرمان به نصب بازی روی گوشی‌های تلفن همراه افزایش پیدا كرده و در مقابل كاربران خراسان شمالی، همدان و ایلام 9 درصد كاهش تمایل در نصب بازی‌های از خود نشان داده‌اند.
از نكات امیدواركننده‌ای كه در این گزارش به چشم می‌خورد، این است كه در سال 97 بازی‌های ایرانی درآمد خود را 59 درصد افزایش داده‌اند.
علمی **9207** 1055
۰ نفر