۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبر: 83318135
T T
۰ نفر

انتخابات هیات رییسه؛ ایستگاه پایانی مجلس دهم

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۶
کد خبر: 83318135
انتخابات هیات رییسه؛ ایستگاه پایانی مجلس دهم

تهران- ایرنا- انتخابات هیات رییسه مجلس دهم در سال چهارم در شرایطی پنجم خرداد 98 برگزار می شود كه هنوز سه فراكسیون نمایندگان ولایی، امید و مستقلین ولایی نظر نهایی خود را اعلام نكرده اند و رایزنی های درون فراكسیونی ادامه دارد.

همزمان با نزدیك شدن به انتخابات هیات رییسه در سال چهارم كه آخرین سال مجلس دهم است شاهد كاهش رایزنی ها نسبت به سه سال گذشته در میان فراكسیون ها هستیم.
فراكسیون های سیاسی مجلس شورای اسلامی كه در سه سال قبل نتوانستند به وحدت برسند، این بار نیز تاكنون جلسه مشتركی برگزار نكردند و به نظر می رسد كه در سال چهارم هم فراكسیون های سیاسی نتوانند به ائتلاف برسند.
این هفته نتیجه نهایی نظرات سه فراكسیون سیاسی مجلس شورای اسلامی در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس برای سال دهم نهایی می شود.
محمدرضا عارف ریاست فراكسیون امید مجلس، كاظم جلالی ریاست فراكسیون مستقلین ولایی و حمیدرضا حاجی بابایی ریاست فراكسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم را بر عهده دارند.
آخرین انتخابات هیات رییسه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز یكشنبه پنجم خرداد ماه برگزار می شود.

**كمیته انتخابات هیات رییسه مجلس در فراكسیون امید تشكیل شد
فاطمه سعیدی سخنگوی فراكسیون امید در این زمینه گفت: این فراكسیون در خصوص هیات رییسه مجلس هنوز به جمع‌بندی نرسیده و تا این لحظه برای هیچ یك از كرسی‌های هیات رییسه تصمیم خاصی نگرفته است.
وی افزود: كمیته انتخابات هیات رییسه مجلس در فراكسیون امید تشكیل شده و مشغول مذاكره و ارزیابی شرایط برای كرسی‌های هیات رییسه هستیم؛ البته بر خلاف برخی شایعات جهت‌دار و هدفمند فراكسیون تا این لحظه برای هیچ یك از كرسی‌های هیات رییسه تصمیم خاصی نگرفته است.
وی در خصوص استراتژی فراكسیون برای ورود به انتخابات هیات رییسه گفت: در خصوص اركان هیات رییسه مجلس و چگونه عمل كردن فراكسیون هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم؛ راه‌های مختلفی پیش رو داریم كه در نهایت با نظر جمعی اعضای فراكسیون یكی از این راه‌ها انتخاب می‌شود.

**اكثریت اعضای فراكسیون ولایی موافق ائتلاف با سایر فراكسیون ها نیستند
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی فراكسیون نمایندگان ولایی مجلس هم گفت: ما درمورد انتخابات هیات رییسه مجلس در سال چهارم ، جلسه ای را با اعضای این فراكسیون داشتیم و كلیات موضوع را بررسی كردیم.
وی افزود: هنوز به صورت مصداقی وارد بررسی موضوع نشده ایم، یعنی به طور مشخص در مورد این كه كدامیك از نمایندگان برای انتخابات هیات رییسه مجلس نامزد شوند، بررسی نكردیم.
سخنگوی فراكسیون نمایندگان ولایی مجلس یادآور شد: به احتمال زیاد در جلسات بعدی فراكسیون به این موضوع ورود پیدا می كنیم.
نقوی حسینی اظهار داشت: ائتلاف با سایر فراكسیون ها و ارائه لیست واحد بعید به نظر می آید، اكثریت اعضا موافق ائتلاف نیستند و معتقدند فراكسیون باید مستقل كاندیدا معرفی كند.

**جلسه فراكسیون مستقلین در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس فردا برگزار می شود
همچنین بهروز نعمتی عضو فراكسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: قرار است فردا یكشنبه نخستین جلسه این فراكسیون در مورد انتخابات سال چهارم هیات رییسه مجلس دهم برگزار شود.
وی افزود: ما پیش از این جلسه ای در این باره نداشتیم و احتمالا در جلسه فردا در این مورد تصمیم گیری می كنیم.

**هیات رییسه مجلس در سال اول مجلس دهم
در سال اول مجلس دهم، علی لاریجانی(مستقلین) در رقابت جدی با محمدرضا عارف به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد، مسعود پزشكیان (امید) و علی مطهری(امید) نواب اول و دوم مجلس شدند.
غلامرضا كاتب(مستقلین)، امیرحسین قاضی‌زاده (ولایی)، اكبر رنجبرزاده (ولایی)، علی‌اصغر یوسف‌نژاد(امید) و احمد امیرآبادی فراهانی (ولایی)، محمدعلی وكیلی (امید) پنج نماینده ای بودند كه به عنوان دبیر هیات رییسه مجلس انتخاب شدند.
محمد آشوری تازیانی(مستقلین)، بهروز نعمتی(مستقلین) و محمد قسیم عثمانی(امید) هم به عنوان سه كارپرداز هیات رییسه در سال اول مجلس دهم برگزیده شدند.
بر این اساس در سال اول مجلس دهم، 4 نماینده از فراكسیون مستقلین، پنج نماینده از فراكسیون امید و سه نماینده از فراكسیون ولایی به هیات رییسه مجلس راه یافتند.

**اعضای هیات رییسه مجلس در سال دوم مجلس دهم
نمایندگان مجلس در سال دوم مجلس دهم برای دومین بار علی لاریجانی(مستقلین) را به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی انتخاب كردند و علی مطهری(امید) و مسعود پزشكیان(امید) بار دیگر نواب اول و دوم رییس مجلس شدند.
نمایندگان همچنین اكبر رنجبرزاده(ولایی)، محمدحسین فرهنگی(مستقلین)، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی(مستقلین)، غلامرضا كاتب(ولایی)، محمدعلی وكیلی(امید)، احمد امیرآبادی فراهانی(ولایی) را به عنوان پنج دبیر هیات رییسه در سال دوم انتخاب كردند.
محمد آشوری تازیانی (مستقلین)، بهروز نعمتی(مستقلین) و اسدالله عباسی(ولایی) نیز به عنوان سه كارپرداز مجلس برای سال دوم انتخاب شدند.
بنابراین در سال دوم مجلس دهم، چهار نماینده از فراكسیون مستقلین، سه نماینده از فراكسیون امید و چهار نماینده از فراكسیون ولایی به هیات رییسه مجلس راه یافتند.

**اعضای هیات رییسه مجلس در سال سوم مجلس دهم
در سال سوم مجلس دهم، علی لاریجانی از فراكسیون مستقلین به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و مسعود پزشكیان و علی مطهری از فراكسیون امید به عنوان نایب رییس اول و دوم مجلس انتخاب شدند.
محمد علی وكیلی (امید)، علی اصغر یوسف نژاد(امید)، امیرحسین قاضی زاده هاشمی(ولایی)، علیرضا رحیمی(امید) و احمد امیرآبادی فراهانی (ولایی)، اكبر رنجبرزاده(ولایی) به عنوان پنج دبیر هیات رییسه مجلس در سال دهم انتخاب شدند.
اسدلله عباسی (ولایی)، بهروز نعمتی(مستقلین)، محمد آشوری(مستقلین) به عنوان سه كارپرداز مجلس در سال سوم انتخاب شدند.
به این ترتیب در سال سوم مجلس دهم، سه نماینده از فراكسیون مستقلین ولایی، پنج نماینده از فراكسیون امید و چهار نماینده از فراكسیون نمایندگان ولایی در هیات رییسه مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
انتخابات هیات رییسه سال سوم مجلس دهم، نشان داد كه نمایندگان مجلس گرایش بیشتری به سمت اعضای امیدی ها دارند.
حال باید منتظر ماند تركیب هیات رییسه مجلس شورای اسلامی برای سال چهارم مجلس دهم به كدام سمت فراكسیونی می رود.
سیام**9121 ** 1336
۰ نفر