۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۴۹
کد خبر: 83316330
T T
۰ نفر

دو و میدانی زنان و گذر سخت از موانع

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۸:۴۹
کد خبر: 83316330
دو و میدانی زنان و گذر سخت از موانع

تهران- ایرنا- تیم ملی زنان دو ومیدانی ایران از نداشتن امكانات اولیه، تجهیزات و مشخص نبودن كادر فنی بی بهره است تا روزهای سختی را تجربه كند.

این مشكلات كه سرمنشا آن كمبود بودجه و نبود حامیان مالی است، مانعی برای پیشبرد اهداف زنان رشته دو و میدانی محسوب می شود.
نبود سرمربی و روانشناس نیز به مشكلات این دو و میدانی كاران دامن زده، مساله ای كه برای ملی پوشان بسیار حیاتی است و می تواند سبب برهم زدن آرامش این ورزشكاران در مسیر تحقق رویاهایشان باشد.
بی برنامگی فدراسیون یكی دیگر از مسایلی است كه ورزشكاران را تحت فشار قرار می دهد. ملی پوشان به دلیل آنكه زمان كمی برای آمادگی جسمانی به جهت حضور در رقابت ها بین المللی دارند، نمی توانند آنگونه كه از آنها انتظار می رود در مسابقات آسیایی و جهانی خود را نشان دهند.
كمبود تجهیزات، زمین تمرین، ماساژور و كارشناس تغذیه عوامل مهم دیگری است كه ورزش دو و میدانی زنان در این برهه از تاریخ به خود دیده است. برای مرتفع شدن این موانع گام های بسیاری باید برداشت تا شاهد پیشرفت و افتخارآفرینی زنان ایرانی در سطح آسیایی و جهانی باشیم.
مشكلاتی كه «ژاله كاردان» پرتابگر دیسك به آنان اشاره كرد و اظهار داشت: مهم ترین تفاوت میان دو و میدانی كاران ایران با كشورهای دیگر، تفاوت در سطح در اختیار داشتن امكانات است. وقتی امكانات فراهم باشد، شرایط تمرین مهیا می شود. بنابراین مربی و برنامه غذایی مناسب، ماساژور و روانشناس نیز برای ورزشكار فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد: ورزشكاران كشورهای دیگر مثل ما نیستند كه برنامه مسابقات خود را 2 ماه مانده به رقابت های جهانی یا آسیایی دریافت كنند. آنان با آرامش در سایه برنامه ریزی هدفمند و بلند مدت می توانند در رقابت های بین المللی مدال آوری داشته باشند. برخلاف ورزشكاران ایرانی كه در مدت زمان كوتاهی باید تحت فشار بسیار، خود را برای مسابقات بین المللی آماده كنند.
این پرتابگر دیسك بیان كرد: شرایط اقتصادی ورزش ایران مناسب نیست و فدراسیون دو و میدانی هم با این مشكلات دست و پنجه نرم می كند. در واقع باید بودجه ای وجود داشته باشد تا فدراسیون بتواند از دو و میدانی كاران حمایت كند. گرچه بسیاری از امكانات چون روانشناس، كارشناس تغذیه و ماساژور را می توانیم از داخل كشور تهیه كنیم. همچنین فدراسیون می تواند برای ارتقای سطح مربیان، آنها را به كلاس های بین المللی بفرستد تا بتوانند دانش خود را با علم دنیا بروز رسانی كنند.
گلایه های كاردان در حالی است كه پیش از آن نایب رییس زنان فدراسیون دو و میدانی در گفت وگو با ایرنا از نبود تجهیزاتی مانند نبود نیزه و بلاتكلیفی در انتخاب سرمربی اظهار نارضایتی كرده بود.
پریسا بهزادی در این خصوص، گفت: در مسابقات قهرمانی آسیا، «مهسا میرزا طبیبی» به دلیل نداشتن نیزه مناسب نتوانست ركورد خوبی را ثبت كند و اكنون مربی او در حال رایزنی با دیگر كشورها برای تهیه نیزه است.
وی ادامه داد: ملی پوشان باید مربیان خوبی داشته باشند تا ركورد خود را ارتقا دهند و به سطح مدال آوری آسیا برسند. در غیر این صورت كسب سكو در این رقابت ها به سادگی نیست.
آشفته بازار دو و میدانی زنان ایران در حالی است كه این رشته در بازی های آسیایی یكی از پرمدال ترین رشته های ورزشی به شمار می رود و سرمایه گذاری برای آن می تواند به ارتقای جایگاه كاروان ورزشی ایران در جدول توزیع مدال ها كمك فراوانی داشته باشد.
ورزشی**9128**3783**2024

سرخط اخبار ورزش