۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۵۷
کد خبر: 83315858
T T
۰ نفر
خط توليد آلوميناي آلفا با ظرفيت 17 هزار تن در سال راه‌اندازي مي‌شود

تهران- ايرنا- يك شركت دانش‌بنيان داخلي به زودي خط توليد آلوميناي آلفا با ظرفيت توليد 17 هزار تن در سال را بهره برداري مي كند، محصولي كه گفته مي شود قرار است در آينده علاوه بر تامين نياز وارداتي كشور، بازار صادراتي را نيز پوشش دهد.

بر اساس اعلام صندوق نوآوري و شكوفايي رياست جمهوري، مدير عامل اين شركت دانش‌بنيان با اشاره به پيش راه‌اندازي خط توليد آلوميناي آلفا با ظرفيت 17 هزار تن در سال به عنوان خط اصلي توليد اين شركت، اظهار كرد: با راه‌اندازي اين خط در سال نخست 50 تا 60 درصد نياز داخل به اين محصول برطرف مي‌شود و ظرفيت توليد در سال آتي، كل نياز كشور را پوشش خواهد داد.
مجيد اجلالي با توضيح اينكه، آلومينا يا اكسيد آلومينيوم از مواد اوليه پركاربرد سراميكي است كه داراي خواص مكانيكي منحصربفردي نظير استحكام فشاري و سختي بالاست، افزود: مقاومت حرارتي بالا نيز از ويژگي هايي است سبب شده تا براي توليد مواد نسوز به عنوان يكي از اصلي ترين اجزاء به كار رود.
وي ادامه داد: آلوميناي آلفا يك محصول واسطه است كه در صنايع كاتاليست‌ها، سراميك، نسوزها، مواد ساينده، گلوله‌هاي آسياب سراميكي و ساير سراميك‌هاي پيشرفته صنعتي كاربرد دارد.
وي با بيان اينكه خط نيمه صنعتي شركت با ظرفيت دو هزار تن در سال هم‌اكنون در حال فعاليت است و فروش مناسبي نيز داشته است، اظهار كرد: همزمان با طرح نيمه صنعتي، طرح اصلي شركت با ظرفيت 15 هزار تن در سال اول هم اكنون راه‌اندازي شده و آماده بهره برداري است و ظرفيت توليد كل در سال اول به 17 هزار تن مي‌رسد.
اجلالي با بيان اينكه اين شركت پيش از راه‌اندازي خط نيمه صنعتي، مبلغ 300 ميليون تومان از صندوق نوآوري و شكوفايي تسهيلات دريافت كرد كه اين مبلغ صرف مطالعات اوليه طرح و احداث واحد پايلوت توليد آلوميناي آلفاي پايه كاتاليست و مقاوم به سايش شد، گفت: مبلغي كه از صندوق براي اين منظور دريافت كرديم، به ما كمك كرد و توانستيم بخشي از كار را با استفاده از اين تسهيلات انجام دهيم.
اين فعال صنعتي با اشاره به اينكه هزينه‌هاي خط توليد 17 هزار تني اين طرح از محل آورده اوليه سهامداران و تسهيلات بانكي تامين شده است، خاطرنشان كرد: جدا از خط پايلوت دو هزار تني، طرح اصلي شركت با ظرفيت 15 هزار تن، 27 ميليارد تومان سرمايه گذاري در برداشت و اكنون از صندوق نوآوري و شكوفايي درخواست سرمايه در گردش كرده‌ايم. اگر سرمايه در گردش با شرايط مناسب تامين شود، در سال اول 50 تا 60 درصد نياز داخل را برطرف مي‌شود و تا سال آينده كشور از واردات آلفا آلومينا كاملا بي‌نياز خواهد شد.
وي با بيان اينكه، كشور نيازمند 15 تا 20 گريد مختلف آلفا است، گفت: ما اكنون توانايي توليد 16 گريد را داريم و در طرح جديد 20 گريد مورد نياز كشور را پوشش مي‌دهيم اما به بهره‌برداري رسيدن كامل خط يكي دو ماه زمان مي‌برد و البته با توليدكنندگان بزرگ سراميك و پايه كاتاليست وارد عقد قرارداد شده‌ايم.
اجلالي همچنين درخصوص صادرات محصولات اين شركت نيز توضيح داد: در بازار تركيه با دو شركت كار مي‌كنيم و براي اواخر خرداد يك نمونه 25 تني براي تركيه ارسال مي‌شود، براي دبي نيز نمونه ارسال شده و به تاييد دو كارخانه رسيده و قرار است با آنها نيز همكاري كنيم.
مديرعامل اين شركت دانش‌بنيان خاطرنشان كرد: محصولي كه شركت ما توليد مي‌كند از يك طرف تا فرانسه و از طرف ديگر تا هند توليدكننده ديگري ندارد و نياز كشور كه حدود 30 هزار تن است اكنون به صورت واردات تامين مي‌شود كه البته به علت مشكلات ارز و مسائل ديگر بسياري از شركت‌ها واردات مواد اوليه‌شان به مشكل خورده است.
وي درباره برابري اين محصول با مشابه خارجي آن نيز گفت: طبق تاييديه مركز متالوژي رازي، به لحاظ كيفيت محصول ما قابل رقابت با آلفاي فرانسه است و با توجه به طراحي و ساخت محصول توسط خود شركت و كنترل هزينه‌ها و نيروي انساني متخصص، حاضريم از لحاظ قيمت با محصول چيني نيز رقابت كنيم.
مديرعامل اين شركت دانش‌بنيان در ادامه گفت: اگر قرار است بدنه دانش‌بنيان صنعت كشور كاري انجام دهد و گره اي از مشكلات كشور باز و به خودكفايي در بسياري از حوزه‌ها برسيم، بايد سقف تسهيلات را افزايش داد و شرايط دريافت تسهيلات را به صورت واقعي تسهيل كرد.
علمي ** 1836 ** 1055
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش