بیشترین آزمایشگاه و تجهیزات تخصصی متعلق به دانشگاه آزاد است

تهران-ایرنا- سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه با حدود 11 هزار آزمایشگاه و كارگاه و بیش از 147 هزار تجهیزات تخصصی بیشترین آزمایشگاه و كارگاه های كشور را دارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بابك نگاهداری در تشریح گزارش فصلی حوزه پژوهش و فناوری اظهار كرد: تحول مؤثر و پایدار در این دانشگاه با همكاری اعضای هیأت علمی، كارشناسان و كاركنان دانشگاه تحقق می‌یابد.
وی به بازدید خود از 200 آزمایشگاه و كارگاه در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر كشور اشاره و تصریح كرد: در همین راستا پیش نویس آیین نامه آزمایشگاه های تحقیقاتی با قابلیت ارائه خدمات به داخل و بیرون از دانشگاه تنظیم شده كه به زودی ابلاغ می شود.

**40 درصد سود خدمات آزمایشگاهی
سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد ادامه داد: به منظور بهره مندی هر چه بیشتر استادان، كاركنان و كارشناسان آزمایشگاه ها از سود حاصل از ارائه خدمات آزمایشگاهی، مقرر شد 40 درصد از سود حاصل از ارائه هر خدمت آزمایشگاهی به عضو هیأت علمی، كاركنان یا كارشناسانی كه آن خدمت را ارائه داده اند، تعلق گیرد.
نگاهداری تأكید كرد: همچنین برای رفع موانع اداری و مالی، مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی استان از نظر هویت حقوقی ذیل «مركز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی» قرار می گیرد كه از نظر اداری و مالی به طور مستقل به عنوان یك مركز، تعامل مالی دارد.
وی با اشاره به اینكه دانشگاه آزاد دارای 12 پژوهشكده و 125 مركز تحقیقاتی است، گفت: پس از برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی با رؤسای مراكز تحقیقاتی، آیین‌نامه جدید مراكز تحقیقاتی نهایی شد. در این آیین نامه سعی شده مسیر سهل و روانی برای ارتباط با صنعت و جامعه برای مراكز تحقیقاتی مهیا شود و منافع اعضای هیأت علمی و كاركنان مد نظر قرار گیرد.
سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد افزود: در آیین نامه جدید مراكز تحقیقاتی امكان گذراندن ساعات موظفی پژوهشی برای اعضای هیأت علمی واجد شرایط در مراكز تحقیقاتی مهیا شده است. همچنین به منظور تسهیل تعاملات اداری و مالی مراكز تحقیقاتی هر استان به مشابه آزمایشگاه ها، تحت هویت حقوقی با سازوكار اداری و مالی مستقل به نام «مركز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی» قرار گرفته اند.
نگاهداری با بیان اینكه در هر یك از استان‌های دانشگاه آزاد مجموعه‌ای تحت عنوان سرای نوآوری به عنوان یك مركز با سازوكار اداری و مالی شكل می‌گیرد كه امكان تعامل با صنایع و سازمان‌های بیرونی را دارد، گفت: كلیه مجموعه های فناور و نوآور استان اعم از مراكز رشد، پردیس های پارك علم و فناوری، شتاب دهنده ها، پارك های صنعتی و مدارس خلاقیت در سرای نوآوری تعریف می شوند.

**میزان حق مسئولیت روسای مراكز رشد براساس عملكرد آنهاست
وی با اشاره به اینكه دانشگاه آزاد دارای یكهزار و 135 شركت فناور در قالب 135 مركز رشد مستقل در واحدهای سراسر كشور است، اظهار داشت: در مدل جدید آیین‌نامه ارزیابی مراكز رشد، ارزیابی عملكرد سالانه مراكز رشد با شاخص‌های مشخصی صورت می گیرد و میزان حق مسئولیت رئیس مركز رشد، تابعی از عملكرد آن است.
سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد از امكان استقرار شركت‌ها و واحدهای كارآفرین در مراكز رشد خبر داد و گفت: با بازنگری در اساسنامه مراكز رشد امكان استقرار شركت ها و واحدهای كارآفرین علاوه بر شركت های دانش بنیان در مراكز رشد مهیا شد. همچنین شیوه‌نامه برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه اعم از استارت آپ ها و نظایر آن تهیه شده است.
نگاهداری خاطرنشان كرد: یكی از موانع تجاری سازی فناوری های تولیدی در دانشگاه و پتنت های ثبت شده، سهم مالكیت معنوی طرفین موضوع اعم از دانشگاه، اساتید و دانشجویان بود كه كارشناسی دقیقی در این خصوص صورت گرفت كه با توجه به نوع حمایت دانشگاه و پایان نامه و غیر پایان نامه بودن پتنت های ثبت شده، درصد سهم منصفانه تر و دقیق تر در راستای صیانت هر چه بیشتر از مالكیت معنوی اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانشگاه اصلاح شد.
**9491**1601**

سرخط اخبار علم و آموزش