۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳
کد خبر: 83311349
T T
۰ نفر

عطوان: ايران تسليم تهديدهاي تحريك آميز ترامپ نمي شود

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۴۳
کد خبر: 83311349
عطوان: ايران تسليم تهديدهاي تحريك آميز ترامپ نمي شود

تهران - ايرنا - «عبدالباري عطوان» تحليلگر مسايل منطقه تاكيد كرد: ايران بر خواسته هاي خود براي رفع تحريم هاي اعمال شده آمريكا تاييد دارد و خواستار بازگشت واشنگتن به توافق هسته اي است. تهديدهاي تحريك آميز آمريكا هرگز ايران را وادار به تسليم نمي كند.

وي روز يكشنبه در اين مقاله كه در روزنامه فرامنطقه اي «راي اليوم» منتشر شد، نوشت: براي بار دوم در دو روز گذشته «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا از مسئولان ايراني براي مذاكره دعوت كرد، حتي شبكه «سي ان ان» آمريكا گزارش داد كه كاخ سفيد شماره يك خط ويژه تلفن را به سوئيس كه حافظ منافع واشنگتن در تهران محسوب مي شود، داده تا در صورت تمايل مسئولان ايراني، بتوانند با اين شماره تماس بگيرند، اما مقامات سوئيس اين مأموريت را انجام نداده اند چرا كه ايراني ها هنوز درخواستي در اين ارتباط نداده اند.
رئيس جمهوري آمريكا پنجشنبه گذشته در كنفرانس مطبوعاتي، از ايراني ها براي حضور در پشت ميز مذاكره دعوت كرد تا به توافق جديدي درباره برنامه هسته اي كه از نظر ترامپ عادلانه تر باشد، دست يابند.
عطوان افزود: معتقد نيستيم كه ايراني ها شماره ويژه ترامپ را براي گفت و گو با او را بخواهند، اگر به اين مساله تمايل داشته باشند كافي است كه «حسن روحاني» رئيس جمهوري و «محمد جواد ظريف» وزير خارجه ايران در كنفرانس خبري اعلام كنند كه به خواسته آمريكا براي مذاكره پاسخ مثبت مي دهند، اما اين موضوع رخ نداده به اين دليل ساده كه ايران هنوز بر دو شرط اساسي خود پافشاري مي كند، نخست: برداشته شدن تحريم هاي آمريكا عليه اين كشور و دوم بازگشت دولت آمريكا به توافق هسته اي .
اين تحليلگر معتقد است كه ترامپ پس از تهديدها و ارسال ها ناو جنگي و بمب افكنهاي «ب 52 » به منطقه خليج فارس به اين ديدگاه رسيده كه تهديد ايراني ها را نمي هراساند و قصد دارد اكنون از سياست تهديد دست بكشد.
وي ياد آور شد كه ترامپ روش تهديد را عليه كره شمالي بكار گرفت و از سوي «كيم جون اون» رهبر كره شمالي فريب خورد زماني كه دو مرتبه با وي در سنگاپور و هانوي ديدار كرد، اما كره شمالي در اين ديدارها هيچ امتياز دهي نكرد، حتي ترامپ با خشم مذاكره هانوي را ترك كرد و با هواپيمايش به واشنگتن بازگشت. كيم جون اون اما به چالش ها افزود و به برنامه موشكي اين كشور ادامه داده و مجموعه اي از موشك هاي كوتاه برد در درياي ژاپن آزمايش كرد. همچنين اين كشور مانورهاي نظامي را كه شامل پرتاب موشك هاي بالستيك دور برد كه قادر است عمق آمريكا را هدف قرار دهد، انجام داد.
دولت بوش پدر همين تهديدها را عليه عراق در جنگ اين كشور با كويت در سال1990بكار گرفت، زماني كه «جميز بيكر» وزير خارجه آمريكا با همتاي خود «طارق عزيز» در ژنو سوئيس ديدار كردند، عزيز اين تهديدها را رد و بياينه دولت آمريكا كه شامل همين تهديدها بود را روي ميز مذاكره رها كرد و با خود به بغداد نبرد و عراق در برابر محاصره ايستاد و پس از جنگ مقاومت كرد و باعث شد تا آمريكا 7 تريليون دلار هزينه مالي و چهار هزار تلفات در ميان نيروهاي خود را متحمل شود.
رهبران ايراني از تجربيات گذشته درس گرفته اند، از تجربه ليبي كه به وعده هاي آمريكايي در زمينه منحل كردن برنامه هاي هسته اي و شيميايي خود اميد بست و مخازن خود را به آمريكا تقديم كرد، اما در نتيجه آن بهاي سنگيني پرداخت كرد. همچنين از تجربه عراق كه دروازه هاي خود را به روي بازرسان باز نمود و سلاح هاي بيولوژيك و شيميايي خود را نابود كرد و نتيجه آن جنگ و اشغال اين كشور شد.
عطوان نوشت: ترامپ در معاملات تجاري خبره است و سعي دارد تجربه خود در اين زمينه را در ميدان هاي سياسي كه با آنها آشنا نيست، به كار گيرد، اما هر بار از چاله به چاه مي افتد. او يك تاجر است و ترسوتر از آن است كه وارد جنگ با ايران شود، اما اين ترس وي را به سمت مثلث صهيونيست ها، كوشنر داماد و مشاورش و بولتون مشاور امنيت ملي اين كشور سوق مي دهد و آنها نيز كسي بهتر از ترامپ براي اجراي كردن طرح هاي خود بخصوص درباره جنگ با ايران، سراغ ندارند.
ترامپ بار ديگر سعودي ها را به سخره گرفت و اين تنها يك تفسير دارد مبني بر اينكه واشنگتن بارديگر مي خواهد از كشورهاي حوزه خليج فارس باج خواهي كند تا هزينه لشكر كشي جديد آمريكا به منطقه خليج فارس و چه بسا جنگ ضد ايران را بپردازند و اين تصادفي نيست كه آمريكا از توافق براي فروش 24 بالگرد هجومي به ارزش 3 ميليارد دلار به قطر خبر داد.
وي تاكيد كرد كه ايران تصميم تهديدهاي تحريك آميز آمريكا نخواهد شد و بر شروط خود براي بازگشت به ميز مذاكره و رفع تحريم ها و بازگشت آمريكا به توافق هسته اي اصرار دارد و در غير اين صورت مي تواند به غني سازي اورانيوم بازگردد و از همه گزينه ها براي مواجهه با تجاوزگري هاي آمريكا همانند حمله به پايگاه هاي آمريكايي و جنگنده ها و قايق هاي نظامي آن در منطقه و نيز بستن تنگه هاي هرمز و باب المندب و نيز زرادخانه موشكي خود استفاده كند.
هيچ كس جز كشورهاي حاشيه خليج فارس همانند عربستان تسليم تهديدهاي سودجويانه آمريكا كه ديروز (شنبه) بار ديگر تكرار كرد، نمي شود. تمسخري كه براي دومين بار در ده روز گذشته بود مبني براينكه رياض به جز پول هيچ چيز ديگري ندارد، بنابراين بايد بهاي حمايت هاي آمريكا از اين كشور را بپردازند.
خاورم**9366**1651
۰ نفر

سرخط اخبار جهان