۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۳۶
کد خبر: 83306689
T T
۰ نفر
استاندار خراسان جنوبي: هم افزايي دستگاه هاي اجرايي اولويت دارد

بيرجند - ايرنا - استاندار خراسان جنوبي گفت: در شرايطي كه كشور با محدوديت هاي مختلف مواجه شده، يكي از اولويت ها، هم افزايي و هماهنگي بين دستگاه هاي اجرايي است.

به گزارش ايرنا محمد صادق معتمديان عصر سه شنبه در اولين جلسه كارگروه استاني ايجاد، هماهنگي، پشتيباني و نظارت بر برنامه هاي بسيج سازندگي استان در سال 1398 افزود: با ماموريتي كه به معاونت هماهنگي امور عمراني محول شده لازم است از همه اعتبارات، امكانات و ظرفيت ها براي جهش خدمت رساني به مناطق كمتر برخوردار استفاده شود.
وي بر بازنگري و هماهنگي بين واحدهاي مختلف تاكيد كرد و گفت: بايد بين دستگاه هاي اجرايي در حوزه محروميت زدايي هم افزايي ايجاد شود.
نماينده عالي دولت در خراسان جنوبي اظهار داشت: ده ها دستگاه دولتي و غيردولتي ماموريت هاي مختلفي در حوزه محروميت زدايي، عمراني و اشتغالزايي دارند كه البته اقدامات خوبي در روستاها نيز صورت گرفته است.
وي گفت: گزارش هاي كارشناسي و حضور ميداني در مناطق كمتر برخوردار استان نشان از فعاليت هايي خوبي دارد كه در حوزه زيرساختي از 40 سال گذشته انجام شده است.
معتمديان ادامه داد: در حوزه هايي همچون برق، گاز و مدرسه سازي 90 درصد نيازهاي زيرساختي در مناطق كمتر برخوردار ايجاد شده و حتي در برخي نقاط با حجم مازاد ساخت و سازها به خصوص مدرسه سازي مواجه هستيم.
وي گفت: با اين حال بررسي مشكلات نشان مي دهد كه وضعيت رفاهي مردم خوب نيست و عليرغم اينكه در 40 سال گذشته هزينه هايي از سوي نظام شده اما برخي مشكلات تاثير مستقيم بر مهاجرت داشته است.
استاندار خراسان جنوبي با بيان اينكه آمار مهاجرت از يكهزار و 700 روستاي استان نگران كننده است گفت: اين مهاجرت ها سبب ايجاد مشكلات اجتماعي در حاشيه مركز استان و شهرهاي بزرگ كشور نيز شده است.
وي با اشاره به ابلاغي كه پيش از اين به معاون عمراني وقت استانداري داشته است اظهار داشت: مطابق اين ابلاغ بايد كميته محروميت زدايي تشكيل و ضمن تقسيم كار با توجه به توانمندي هر دستگاه ماموريت ها مشخص شود تا دستگاه هاي اجرايي بتوانند با همپوشاني فعاليت هاي سازنده اي را براي رفع محروميت انجام دهند.
معتمديان با تاكيد بر اينكه از همه ظرفيت هاي استان بايد براي رفع محروميت ها استفاده شود گفت: سپاه و قرارگاه خاتم الانبيا (ص) ظرفيت هايي خوبي در سطح كشور و استان دارند كه در اين زمينه مي توان از اين ظرفيت ها استفاده كرد.
وي تاكيد كرد: يكي از اولويت هايي كه بايد در دستور كار قرار گيرد تقويت انگيزه هاي اعتقادي و روحيه جهادي بين جوانان و بسيجيان است.
استاندار خراسان جنوبي همچنين از مرز به عنوان يك فرصت در استان ياد كرد و گفت: اميد است با استفاده از ظرفيت هاي جهادي بتوان گام هاي موثري در حوزه اشتغالزايي برداشت.
وي ادامه داد: عموما از مرز به عنوان آسيب و تهديد ياد مي شود اما در تلاش هستيم كه اين رويكرد تغيير كند و نگاه فرصت گونه به مقوله مرز داشته باشيم.
معتمديان صدور مجوز واردات دام از مرزهاي رسمي و غيررسمي را يك اقدام هوشمندانه در چارچوب قانوني دانست و گفت: اين امر براي اولين بار با هماهنگي مرزباني، گمرگ و ساير نهادهاي مربوطه انجام گرفته كه الگوي خوبي بود اما نيازمند روان سازي بيشتر است.
وي با تاكيد بر اينكه ورود دام مولد از اولويت ها است گفت: براي خريد شتر و دام سبك نيز بايد از محل اعتبارات بانكي استفاده كرد تا مردم بتوانند از وام هاي خرد در اين زمينه بهره مند شوند.
استاندار خراسان جنوبي يادآور شد: اهتمام به اين موضوع باعث ماندگاري مردم عشاير و روستاهاي مرزنشين مي شود كه مستقيم با تامين امنيت پايدار مرتبط هستند.
وي با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص سوخت مرزنشينان گفت: اين موضوع يك امكان قانوني بود كه قبلا به خوبي در استان استفاده نشد اما اكنون شاهد تحول خوبي در حوزه مرزنشينان به ويژه روستاهاي خالي از سكنه هستيم.
معتمديان بيان كرد: دومين مرحله سود ناشي از صادرات سوخت نيز به حساب مرزنشينان استان واريز شده و در تلاش هستيم هر ماه پنج ميليون ليتر سوخت را به افغانستان بفروشيم تا هم كمكي به معيشت مرزنشينان باشد و هم در بحث دور زدن تحريم ها به دولت كمك شود.
وي با بيان اينكه در اين زمينه اختيارات ويژه اي به استان ها داده شده تا شاهد تحول صادرات سوخت در مناطق مرزي باشيم گفت: اميد است با رويكرد فعلي ماندگاري مردم، روستاييان و عشاير در مناطق مرزي و عمقي مورد توجه قرار گيرد.
استاندار خراسان جنوبي بر تخصصي تر شدن جلسات و كارگروه ها تاكيد كرد و افزود: بايد بررسي صورت گيرد كه مديران مرتبط با دستور كار به كارگروه ها دعوت شوند تا خروجي جلسات نيز عملياتي باشد.
وي با اشاره به لزوم حمايت از گروه هاي جهادي و تقويت فرهنگ جهادي بين جوانان گفت: در اين زمينه بايد دانشگاه هاي استان نيز پاي كار باشند تا بتوانيم اين روحيه و فرهنگ را نهادينه كنيم.
9893*3028

سرخط اخبار استان‌ها