۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۶
کد خبر: 83304431
T T
۰ نفر

رسانه چینی: پكن از تحریم نفت ایران پیروی نمی كند

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۹:۵۶
کد خبر: 83304431
رسانه چینی: پكن از تحریم نفت ایران پیروی نمی كند

پكن- ایرنا- یك رسانه چینی با اشاره به روابط نزدیك پكن با تهران و مراودات عادی و مشروع تجاری دو كشور نوشت: چین از تحریم نفتی آمریكا علیه ایران پیروی نمی كند.

به گزارش ایرنا تارنمای 'یی سی' چین روز دوشنبه نوشت: ایران یك شریك بزرگ انرژی و همكار در برنامه راه ابریشم با چین است و به رغم فشار آمریكا بر پكن، چین نمی تواند از تحریم های یكجانبه آن كشور تبعیت كند.
گزارش رسانه چینی حاكی است كه موضوع فقط تامین نفت از ایران نیست راه های تامین نفت برای چین وجود دارد اما این موضوعی برای چانه زنی در گفت و گوها با آمریكا خواهد بود بخصوص آنكه مضرات اقتصادی برای دنیا و چین دارد و از همین اكنون هم باعث بالا رفتن بهای نفت شده است.
خبرگزاری شینهوا چین هم نقش ایران را در تامین انرژی و نفت برای چین بسیار مهم دانسته و آورده است كه چین بزرگترین خریدار نفت ایران است این كشور در سال 2018 میلادی 22 میلیون تن نفت خام از ایران وارد كرده كه معادل 6.3 درصد از نیاز بازار چین را براورده كرده است.
این گزارش به نقل از هوالی مین سفیر اسبق چین در ایران و كارشناس مسایل خاورمیانه آورده است: این طور نیست كه چین تسلیم محض آمریكا شود و روابط و تجارت نفتی و انرژی با ایران را متوقف كند.
وی می افزاید كه ایران یك شریك بزرگ اقتصادی، سیاسی و امنیتی برای چین و یكی از بزرگترین و مهمترین حامیان برنامه راه ابریشم نوین چین است.
این كارشناس، ایران را كشوری با درایت و با نظریات و اقدامات كارشناسانه بخصوص در قبال تحریم های آمریكا دانست و گفت كه تهران می داند چطور باید نفت خود را صادر كند و راه های آن را نیز بلد است.
رسانه های چین گزارش كرده اند كه تحریم یكجانبه آمریكا نه فقط باعث نارضایتی و ناخرسندی چین بلكه بسیاری از دیگر كشورها و شركت های خارجی شده است و آنها خواستار تجدید نظر آمریكا در این گونه تصمیم گیری ها هستند.
گزارش تصریح می كند كه متوقف كردن تجارت كشورها با تصمیمات یكجانبه آمریكا علیه ایران كاملا نادرست است و اكنون كشورها و شركت ها برای خریدهای نفتی خود و یافتن منابع مطلوب دچار سردرگمی شده اند.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان