۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۴۹
کد خبر: 83303170
T T
۰ نفر
نماينده مجلس: وجود احزاب قوي براي موفقيت انتخابات استاني ضروري است

تبريز-ايرنا- نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح برگزاري انتخابات پارلمان به صورت استاني بدون وجود احزاب قوي و منسجم موفق نخواهد بود.

زهرا ساعي روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، استاني شدن انتخابات را طرحي ايده آل دانست و افزود: بدون ترديد اگر ساز و كارها و امكانات زيرساختي و همچنين شرايط حضور احزاب و تشكل هاي سياسي براي برگزاري چنين انتخاباتي مهيا شود، پيامدهاي بسيار خوب و مطلوبي در پي خواهد داشت.
وي اظهار داشت: هم اكنون احزاب و تشكل هاي ساختارمند، منسجم و قدرتمند سياسي كه بتوانند در تمام استان ها فعال بوده و توانايي ارايه ليست هاي انتخاباتي داشته باشند، وجود ندارد و اين موضوع يكي از نقاط چالش برانگيز و نقطه ضعف برگزاري انتخابات به صورت استاني است.
ساعي، كاهش مشاركت سياسي مردم را از ديگر نقاط ضعف و منفي برگزاري استاني انتخابات مجلس شوراي اسلامي برشمرد و اضافه كرد: به دليل اينكه احزاب مدرن و قوي در تمام نقاط كشور و به ويژه استان ها و شهرستان ها فعاليت مفيد و مستمر ندارند، به طور طبيعي در آستانه انتخابات شاهد سردرگمي آنها در ارايه ليست ها خواهيم بود و به موازات آن به علت نداشتن پايگاه مردمي اين احزاب، كاهش مشاركت سياسي محتمل است.
وي، ايجاد دفاتر استاني احزاب سياسي در استان ها و شهرستان ها و تقويت فعاليت هاي آنها را لازمه برگزاري انتخابات استاني مجلس شوراي اسلامي بيان كرد و ادامه داد: در غير اين صورت برگزاري استاني انتخابات به حاشيه كشيده خواهد شد.
عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي يادآوري كرد: بايد توجه داشت در صورت فراهم شدن شرايط برگزاري انتخابات استاني، نگرش هاي محلي و قوميتي در طرح و تصويب قوانين كاهش مي يابد و اولويت بندي بودجه اي در سطح كلان بهتر و واقعي تر انجام مي شود و به موازات همين مسايل تصويب طرح هاي عمراني، فرهنگي و اجتماعي مناسب تر پيگيري مي شود.
ساعي گفت: اين در حالي است كه اكنون نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بيشتر تعلقات و مطالبات حوزه هاي انتخابيه خود را پيگير هستند.
به گزارش ايرنا، طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي 12 اسفند ماه پارسال با 138 راي موافق، 75 راي مخالف و 4 راي ممتنع به تصويب رسيد و اين طرح هم اكنون در شوراي نگهبان دردست بررسي است.
بر اساس اين طرح جوزه انتخابيه در انتخابات مجلس شوراي اسلامي محدوده جغرافيايي هر استان خواهد بود و هر استان به عنوان حوزه انتخابيه اصلي و حوزه‌هاي شهرستاني حوزه انتخابيه فرعي محسوب مي ‌شوند.
طبق تبصره يك اين ماده، تعداد نمايندگان هر حوزه انتخابيه اصلي (استان) معادل تعداد نمايندگان حوزه‌هاي انتخابيه موجود در استان است كه مطابق قانون تعيين محدوده حوزه‌هاي انتخابي مجلس تعيين شده است.
ثبت‌نام نامزد‌هاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي از طريق ليست‌هاي حزبي از ديگر مفاد اين طرح است.
آذربايجان شرقي با جمعيت 3.8 ميليون نفر و 21 شهرستان صاحب 19 كرسي در مجلس شوراي اسلامي است كه پس از تهران، همراه با اصفهان بيشترين تعداد نمايندگان را دارد.
3038/518

سرخط اخبار استان‌ها