۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۱۸
کد خبر: 83300882
T T
۰ نفر

سنای آمریكا از وتوی ترامپ علیه مردم یمن حمایت كرد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۳:۱۸
کد خبر: 83300882
سنای آمریكا از وتوی ترامپ علیه مردم یمن حمایت كرد

تهران- ایرنا- سنای آمریكا روز پنجشنبه به وقت محلی نتوانست در رد (override) دومین وتوی ترامپ علیه 'قطعنامه كنگره در حمایت از مردم یمن' به توافق برسد.

به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن پست نوشت: امروز تنها تعداد اندكی از نمایندگان سنای آمریكا از رد وتوی رییس جمهوری آمریكا در مخالفت با 'قطعنامه كنگره در حمایت از مردم یمن' موافقت كردند.
قطعنامه كنگره خواستار قطع حمایت از ائتلاف عربی به سركردگی عربستان در جنگ علیه مردم یمن شده بود.
این قطعنامه كه در ماه مارس (اسفند 97) در سنای آمریكا تصویب شد، 15 فروردین ماه در مجلس نمایندگان این كشور نیز با اكثریت آرا مورد تصویب قرار گرفت.
این نخستین قطعنامه ای بود كه در دو مجلس سنا و نمایندگان از سال 1973 (1352) تا كنون تصویب شده و پس از آن كه رژیم سعودی جمال خاشقچی روزنامه نگار عربستانی را در كنسولگری این كشور در استانبول به طرز وحشتناكی به قتل رساند، جدی تر نیز شد.
'قطعنامه كنگره درحمایت از مردم یمن' از ترامپ خواسته بود كه نیروهای نظامی آمریكا در یمن یا آنهایی كه به نوعی در این جنگ اثرگذارند را خارج كند؛ مگر آن دسته از نیروهایی كه با القاعده یمن در حال جنگ هستند.
قطعنامه از سوی دو تن از نمایندگان، برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت آمریكا و مایك لی سناتور ایالت یوتا طرح شده بود. 18 نفر از نمایندگان جمهوریخواه نیز از این قطعنامه حمایت كرده بودند.
تجاوز چهار ساله ائتلاف عربی- آمریكایی به سركردگی رژیم سعودی به یمن، تاكنون موجب كشته شدن بیش از یكصد هزار یمنی و ویرانی این كشور اسلامی شده كه در این بین جان باختن 85 هزار كودك فقط به دلیل سوء تغذیه و بیماری و همچنین كشته شدن 6 هزار كودك دیگر در اثر بمباران های جنگنده- بمب افكن های ائتلاف عربی- آمریكایی، از فجایعی است كه در تاریخ معاصر به ثبت رسیده است.
شبس**9460**1613
۰ نفر