۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۲۰:۴۸
کد خبر: 83299787
T T
۰ نفر
استاندار: مردم كرمانشاه كمك های دولت در بحث زلزله را هرگز فراموش نمی كنند

كرمانشاه- ایرنا- استاندار كرمانشاه با اشاره به تخریب و آسیب 126 هزار واحد مسكونی، تجاری، صنعتی و دامی در زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان 96 كرمانشاه گفت: مردم كرمانشاه هرگز كمك های دولت در بحث زلزله را فراموش نخواهند كرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند عصر چهارشنبه در نشست شورای اداری استان كه با حضور دكتر حسن روحانی رییس جمهوری در سرسرای شهدای دولت استانداری برگزار شد، افزود: در زلزله سال 96 غرب استان 104 هزار واحد مسكونی مردم دچار تخریب و آسیب جدی شد كه 38 هزار واحد آن تخریبی 100 درصدی بود كه تاكنون 29 هزار واحد آن تكمیل و ساخته شده است.
وی اضافه كرد: از 66 هزار واحد مسكونی تعمیری، كلیه آنها در طول 15 ماه گذشته تعمیر و تكمیل شده كه ركورد بی سابقه ای در كشور محسوب می شود كه جا دارد از همه مسئولان بخصوص بنیاد مسكن انقلاب اسلامی قدردانی كرد.
بازوند در ادامه بیان داشت: دولت در مجموع برای زلزله كرمانشاه بیش از 10هزار و 500 میلیارد تومان در بخش های اسكان اضطرای و موقت، ساخت واحدها و امهال وام های مردم زلزله زده هزینه كرده است.
او در ادامه با اشاره به وضعیت مستاجران زلزله زده شهر سرپل ذهاب گفت: 2 تا سه هزار پروانه مضاف بر واحدهای تخریبی در شهر سرپل ذهاب صادر شده كه از دولت تقاضا داریم، تسهیلات بیش از50 میلیون تومان به مستاجران زلزله زده ارائه دهد تا بتوانند واحدهای اضافی را خریداری كنند.

**نرخ بیكاری در استان كرمانشاه كنترل شده است
استاندار كرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه مردم كرمانشاه از نرخ بالای بیكاری رنج می برند، گفت: نرخ بیكاری استان كنترل شده و از 21.2 درصد در سال 96 به 18.7 درصد درسال 97 رسیده و دومین استانی هستیم كه در سال گذشته روند كاهشی نرخ بیكاری داشتیم.
بازوند، بیكاری استان را حاصل انباشت بیكاری چندین ساله دانست و گفت: بیكاری یك شب و یك سال رفع نمی شود.
او اعتبارات عمرانی استان كرمانشاه در سال 97 را هزار و 700 میلیارد تومان اعلام كرد كه از این مبلغ 903 میلیارد تومان آن و از هزار و 500 میلیارد تومان بخش اشتغال روستایی و زلزله هزار و سه میلیارد تاكنون تخصیص یافته است.
وی همچنین درآمد سرانه استان كرمانشاه در سال گذشته را 15 میلیون و 800 تومان اعلام كرد كه نسبت به میانگین كشوری 60 درصد است.
وی در ادامه به واگذاری 357 پروژه به بخش خصوصی با هزار و 500 میلیارد تومان، ارائه 620 میلیون دلار تسهیلات به بخش صنعتی، جذب 163 میلیون یورو، سرمایه خارجی و واگذاری 125 هكتار شهرك صنعتی به بخش خصوصی در سال گذشته اشاره كرد.

**صادرات 2 میلیارد و 700 میلیون دلار از مرزهای كرمانشاه
استاندار كرمانشاه در ادامه به ظرفیت و پتانسیل مرزها و بازارچه های استان كرمانشاه در زمان تحریم ها اشاره كرد و گفت: در سال گذشته 2 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات غیرنفتی از بازارچه و مرزهای استان كرمانشاه انجام شد كه رشد44 درصدی نسبت به سال 96 را نشان می دهد.

**بازگشایی مرز خسروی مطالبه جدی مردم كرمانشاه از دولت است
بازوند در ادامه گفت: بازگشایی مرز خسروی یكی از مطالبات جدی و به حق مردم كرمانشاه است و از دولت تقاضا داریم این موضوع را مورد پیگیری جدی قرار دهد.
او در ادامه خواستار توجه جدی گازرسانی به روستاهای استان كرمانشاه شد و گفت: میزان گازرسانی روستاهای كرمانشاه از میانگین كشوری كمتر است كه نیاز به توجه بیشتر است.
وی همچنین خواستارپرداخت مابقی مانده اعتبار تخصیص داده شده مناطق زلزله زده استان و 700 میلیارد تومان اعتبارات ساماندهی و پایش شهری نوار مرزی استان شد.
استاندار كرمانشاه همچنین خواستار مشاركت 50 درصدی دولت در پروژه آزاد راه همدان - كرمانشاه – خسروی با بخش خصوصی، فراهم كردن زیرساخت های منطقه آزاد قصرشیرین، منطقه ویژه اقتصادی اسلام آباد، پتروشیمی اسلام آباد و زیر ساخت بندر خشك شهر كرمانشاه شد و گفت: بخش خصوصی با ارائه زیرساخت ها پای كار می آید.
استاندار كرمانشاه در پایان در راستای كمك به اشتغال و رونق تولید استان از رییس جمهوری خواست 56 واحد تولیدی راكد استان را كه در تملك بانك ها و همچنین چند واحد بزرگ اقتصادی در تملك شستا است، واگذار كنند تا بیش هزار میلیارد تومان سرمایه استان رهاسازی شود.
3209/8066

سرخط اخبار جامعه