۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۷:۱۳
کد خبر: 83298061
T T
۰ نفر
تاريخ شفاهي نشر معاصرايران در «ويرايش؛گفت وگو با ويراستاران»

تهران- ايرنا- دفتر اول تاريخ شفاهي نشر معاصر ايران با عنوان «ويرايش؛ گفت و گو با ويراستاران» تهيه و تنظيم محمد هاشم اكبرياني از سوي موسسه خانه كتاب همزمان با سي و دومين نمايشگاه بين اللمللي كتاب تهران منتشر شد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از روابط عمومي موسسه خانه كتاب، كتاب «ويرايش؛ گفت و گو با ويراستاران» شامل گفت وگو با احمد سميعي گيلاني، اسماعيل سعادت، ايران گرگين، بهاء الدين خرمشاهي و عبدالحسين آذرنگ است كه از سوي موسسه خانه كتاب راهي بازار نشر شده است.
نيكنام حسيني پور، مدير عامل موسسه خانه كتاب در پيشگفتار اين كتاب نوشته است: «در اين سه دهه كه تمام فعاليت هاي حرفه اي خود را مصروف كتاب كردم شاهد اين نكته بودم كه وقتي سخن از نشر كتاب به ميان مي آيد، مراد بيشتر ناشر و حداكثر كتابفروش بوده است. اين درحالي است كه فرآيند توليد كتاب شامل حلقه ها و عناصري است كه هر يك در جاي خود اهميت دارند.
مولف كه حروف را اول در ذهن خود مي پروراند و سپس بر صفحه رايانه يا كاغذ مي نشاند، ويراستار، حروفچين، صفحه آرا، ليتوگراف، چاپخانه دار، صحاف، بررس، قانون گذار، عرصه نشر، كتابفروش، كتابدار، ناشر و... همگي در كار انتشار كتاب نقش دارند و نمي توان هيچ يك از آنها را ناديده گرفت.
اصل در تاريخ شفاهي نشر معاصر بر آن است كه همه عناصر موثر در عرضه كتاب مورد نظر قرار گيرند و تاريخ حيات آنها در دوران معاصر از خلال گفت و گو با سرآمدان هر رشته به تصوير كشيده شود. بي شك تاريخ نشر كتاب در ايران برخاسته از تاريخ زندگي حرفه اي ويراستار، حروفچين، كتابدار و...است و اگر آيندگان بخواهند درباره نشر امروز سخني بگويند و پژوهشي انجام دهند، اين كتاب منبع بسيار مهمي خواهد بود».
محمد هاشم اكبرياني نيز در مقدمه اين كتاب آورده است: «آن چه در اين كتاب، مد نظر قرار گرفته ويراستاري به معناي امروزي آن است كه شامل بخش هايي چون «ويراستاري محتوايي» و «ويراستاري فني» مي شود. در عين حال گريزي هم به ويراستاري به معناي تصحيح، شده است كه نبايد از آن غفلت مي شد.
تلاش ما آن بوده كه روند شكل گيري و تداوم ويراستاري را در ميان سه نسل به بحث بگذاريم. محورهاي اين مباحث هم، متعدد و گسترده است. هدف آن است كه تصويري كامل از چگونگي ظهور ويراستاري، موضوعاتي كه در حول و حوش آن وجود داشته، منابع ويراستاران، تغيير و تحولاتي كه ويراستاري به خود ديده و... ارائه مي شود تا اسناد و منابع دست اول و بي واسطه در اختيار محققان و پژوهشگران قرار گيرد و آيندگان به هنگام بررسي جايگاه ويراستاري در زماني كه هم اكنون در آن قرار داريم با كمبود منابع مواجه نباشند».
مجموعه تاريخ شفاهي نشر معاصر ايران، گفت وگو با استادان و پيشكسوتان عرصه هاي مختلف، از حيات عناصر و حلقه هاي گوناگون چرخه نشر همچون تاليف، ويراستاري، حروفچيني، چاپ، انتشارات، توزيع و قانون گذاري در تاريخ معاصر است.
كتاب «ويرايش» اولين دفتر از مجموعه تاريخ شفاهي نشر معاصر ايران است و جلدهاي بعدي به حوزه هاي ديگر چرخه نشر اختصاص خواهد داشت.
دفتر اول تاريخ شفاهي نشر معاصر ايران با عنوان «ويرايش؛ گفت و گو با ويراستاران» تهيه و تنظيم محمد هاشم اكبرياني با شمارگان 500 نسخه و بهاي 45 هزار تومان از سوي موسسه خانه كتاب منتشر شده است.
فراهنگ**1355**3009
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ