۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۲۴
کد خبر: 83290312
T T
۰ نفر
«تایمزاو ایندیا»: تمدید نشدن خرید نفت تاثیری بر چابهار ندارد

دهلی نو-ایرنا- روزنامه تایمز او ایندیا روز چهارشنبه در مطلبی نوشت تصمیم آمریكا برای تمدید نكردن معافیت خرید نفت تاثیری بر سرمایه گذاری هند در بندر چابهار ندارد.

به گزارش ایرنا،كاخ سفید دوم اردیبهشت در بیانیه‌ای اعلام كرد دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریكا تصمیم گرفته است معافیت خرید نفت ایران كه پیشتر به هشت كشور داده بود را تمدید نكند.
ترامپ با اعلام تحریم صادرات نفت ایران از 12 اردیبهشت كشورهایی كه به خواسته آمریكا عمل نكنند را به اعمال تحریم تهدید كرده است.
دولت هند برای سال جاری(2019) یك و نیم میلیارد روپیه معادل تقریبی 21 میلیون و 127 هزار دلار برای توسعه بندر چابهار بودجه در نظر گرفته است.
براساس گزارش تایمز او ایندیا، ایران كنترل بخشی از اسكله شهید بهشتی چابهار را در اختیار شركت بنادر جهانی هند قرار داده است. بندر چابهار اولین بندر خارجی است كه هند كنترل آن را به دست گرفته است.
بندر چابهار كه در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می كند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.
اگرچه سرمایه گذاری هند در چابهار تحت تاثیر این تصمیم آمریكا قرار نخواهد گرفت اما، ادامه مكانیسم روپیه- ریال كه میان هند و ایران اجرایی شده است با مشكل مواجه خواهد شد.
تاكنون هند بخش بزرگی از بهای واردات نفت خود از ایران را با روپیه پرداخت می كرد.این پول به حساب ایران در بانك یوكو واریز می شد و تهران با استفاده از آن برای واردات كالاهای ضروری مانند دارو و غذا از هند اقدام می كرده است.
راویش كومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند در واكنش به تصمیم آمریكا در بیانیه ای اعلام كرد:هند آماده برخورد با تاثیرات این تصمیم است و با تمام كشور های همكار از جمله آمریكا برای محافظت از امنیت انرژی و اقتصادی هند همكاری خواهد كرد.
از سوی دیگر وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای اعلام كرده است كه این كشور همچنان با تحریم های یك جانبه آمریكا مخالف است.
اگرچه عربستان، امارات و آمریكا اعلام كرده اند نیاز هند به نفت را تامین خواهند كرد، اما پالایشگاه های هند كه برای پالایش نفت مشابه نفت خام ایران تنظیم شده اند، با مشكلات زیادی روبرو خواهند شد.
هند تاكنون به روشنی موضع خود را اعلام نكرده است.
در حال حاضر قیمت نفت در بازار های جهانی حدود 70 دلار برای هر بشكه است، اگر این تصمیم آمریكا به جهش شدید قیمت نفت منجر شود مشخص نیست هند چگونه خواهد توانست با درخواست های آمریكا موافقت كند.
اقدام یكجانبه آمریكا موجب نگرانی در بازارهای جهانی شده است بازار نفت با واكنش منفی به این تصمیم، شاهد افزایش سه درصدی بهای نفت بوده كه بیشترین میزان افزایش در 2019 بوده است.
آساق**267**1600

سرخط اخبار جهان