۴ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۱۱
کد خبر: 83290282
T T
۰ نفر
آزادسازي صادرات تخم مرغ، منجر به كاهش زيان توليدكنندگان مي شود

تهران - ايرنا - رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران گفت: آزاد سازي صادرات تخم مرغ، حاشيه ضرر و زيان توليدكنندگان را كاهش مي دهد.

«ناصر نبي پور» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: پيش از اين ممنوعيت صادرات تخم مرغ، مازاد توليد و افت قيمت را منجر شده بود به طوري كه امروز نيز قيمت هر كيلوگرم از اين محصول درب مرغداري ها پنج هزار و 600 تومان و در بازار نزديك بين 12 هزار و 800 تا 14 هزارتومان است.
وي اظهارداشت: درحالي كه قيمت تمام شده هر كيلوگرم تخم مرغ با محاسبه 10 درصد سود براي توليدكنندگان بايد بين هشت هزار تا هشت هزار و 400 تومان باشد؛ يعني توليدكنندگان روي هر كيلوگرم نه تنها سودي نمي كنند بلكه بين دو تا سه هزارتومان ضرر و زيان مي دهند.
وي تصريح كرد: شرايط ماه هاي اخير باعث شد كه برخي از توليد كنندگان به دليل پايين بودن قيمت ها (ضرر و زيان) و مشكلات در تامين نهاده هاي طيور گله هاي جوان خود را كه مي توانستند تا 90 هفته نگهداري كنند در كمتر از 50 تا 60 هفته راهي كشتارگاه ها كنند.
رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران درباره قيمت نهاده ها گفت: دولت تلاش خود را براي تامين نهاده هاي مورد نياز طيور با قيمت هاي مصوب انجام داده است اما به دليل مشكلاتي از جمله حمل و نقل و پول باربري نهاده ها به شكل مناسبي از بنادر به استان ها توزيع نمي شود بنابراين مرغداران ناچارند نهاده كنجاله سويا را با قيمت پنج هزار تومان و ذرت را يك هزار و 800 تومان خريداري كنند.
نبي پور افزود: با توجه به بالا بودن رقم توليد تخم مرغ در كشور، سالانه امكان صادرات بين 200 تا 250 هزارتن از اين محصول وجود دارد، درحالي كه در سال 94 بيشترين حجم صادرات ايران 90 هزارتن بوده است.
وي رقباي صادراتي تخم مرغ ايران را تركيه، اوكراين و آذربايجان دانست و اظهارداشت: ايجاد ممنوعيت صادراتي باعث شده كه ايران بازارهاي صادراتي خود را از دست بدهد و با وجود رقباي مذكور امكان بدست آوردن اين بازارها كمي دشوار است.
رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ تخم گذار استان تهران درباره صادرات و تاثير آن بر قيمت بازار داخلي افزود: به طور حتم آزاد سازي صادرات تاثير رواني بر بازار خواهد داشت اما چون اين اقدام با مديريت و كنترل تشكل انجام مي شود، احتمال افزايش غيرمنطقي قيمت ها در بازار داخلي پايين است.
به گزارش ايرنا، ستاد تنظيم بازار در بهمن ماه سال 97 صادرات تخم مرغ را ممنوع اعلام كرده بود، كه براي حمايت از توليد داخلي از امروز چهارشنبه، چهارم ارديبهشت ماه صادرات آن آزاد شده است.
سالانه بيش از 900 هزارتن تخم مرغ در كشور توليد مي شود.
اقتصام**9186**9189

سرخط اخبار اقتصاد