۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۱۱
کد خبر: 83287624
T T
۰ نفر

اعتراضات گسترده در مراكش در حمايت از زندانيان سياسي

۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۱۱
کد خبر: 83287624
اعتراضات گسترده در مراكش در حمايت از زندانيان سياسي

تهران- ايرنا- مردم مراكش طي يك سال گذشته بارها در حمايت از اعضاي جنبش الريف در خيابان هاي شهرهاي مختلف اين كشور تظاهرات كرده اند، رهبران اين جنبش به دليل اعتراض به سياست هاي اقتصادي و اجتماعي دولت به حبس هاي سنگين محكوم شده اند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شهروندان مراكشي در اعتراض به بازداشت اعضاي جنبش «الريف» در خيابان هاي شهر رباط پايتخت اين كشور تظاهرات كردند. بر اساس گزارش ها تعداد معترضان به هزاران نفر مي رسد.
«ناصر الزفزافي» بنيان گذار جنبش الريف و چند نفر ديگر از اعضاي اين جنبش به اتهام از بين بردن اموال عمومي و تهديد وحدت ملي در دادگاه تجديد نظر كازابلانكا به 20 سال حبس محكوم شده اند.
معترضان مراكشي همچنين خواستار آزادي حميد المهداوي، روزنامه‌نگار پوشش دهنده اعتراضات الريف شدند.
پيش از اين سازمان عفو بين الملل از دولت مغرب خواسته بود كه افراد بازداشت شده وابسته به جنبش اعتراضي الريف و شماري از روزنامه نگاران بازداشتي را آزاد كند.
اعتراضات جنبش الريف بين پاييز سال 2016 تا تابستان 2017 ميلادي در شهر الحسيمه و نواحي آن در شمال مغرب در اعتراض به مشكلات اقتصادي و اجتماعي انجام شد، اولين اعتراضات در ماه اكتبر سال 2016 ميلادي و پس از آن آغاز شد كه يك ماهي فروش به نام «محسن فكري» در حالي كه تلاش مي كرد ماهي هاي مصادره شده از سوي نيروهاي پليس را از داخل كاميون جمع آوري زباله پس بگيرد، بين تيغه هاي دستگاه آسياب زباله گير كرده و جان خود را از دست داد.
شركت كنندگان در اين اعتراضات از مسئولان مغرب خواستند كه حومه به حاشيه رانده شده اين شهر را توسعه و آباد كنند. اين شديدترين اعتراضات پس از اعتراضات سال 2011 بود كه به دنبال موج اعتراضات بهار عربي در مراكش به وقوع پيوست.
مقامات مراكش الزفزافي 39 ساله را بازداشت كرده و به زنداني در كازابلانكا انتقال دادند سپس به او اتهام بر هم زدن نظم عمومي و تضعيف وحدت ملي را وارد كردند.
دادگاه مذكور در شهر كازابلانكا همچنين «نبيل احمجيق»، «وسيم البوستاتي» و «سمير اغيد»، از رهبران جنبش اعتراضي شمال اين كشور را به 20 سال زندان و سه تن ديگر را نيز به 15 سال زندان محكوم كرد.
بر اساس احكام اين دادگاه، شش فعال ديگر مراكشي به 10 سال، هفت فعال به پنج سال، هفت فعال ديگر به سه سال، 12 فعال به دو سال و يك فعال ديگر نيز به يك سال زندان محكوم شدند.
در واكنش به احكام دادگاه «نعيمه الكلاف»، وكيل جنبش الريف در مراكش در صفحه فيسبوك خود آن را بي رحمانه و تلافي جويانه توصيف كرد و «بشري رويس»، وكيل فعالان نيز در گفت و گوي تلفني با رويترز اين احكام را بي رحمانه و ناعادلانه خوانده و تاكيد كرد كه پس از مشورت با متهمان پرونده، نسبت به آن اعتراض خواهند كرد.
اين چندمين بار است كه مردم مراكش در اعتراض به اين احكام دست به تظاهرات مي زنند، سال گذشته نيز در اعتراضاتي چند ماهه معترضان مغربي در شهرهاي رباط و كازابلانكا و سواحل الحسيمه با سر دادن شعارهايي اعم از ملت خواهان آزادي زندانيان است و آزادي، كرامت، عدالت اجتماعي حمايت خود از مطالبات جنبش الريف و ضرورت عفو همه زندانيان را اعلام كردند.
اعتراضات مردمي در حمايت از جريان الريف و رهبران آن همچنان پس از يك سال ادامه دارد. اما دولت مراكش تا كنون به خواست مردم توجهي نداشته است.
9229
۰ نفر