۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83286923
T T
۰ نفر

معادن؛ ظرفيتي براي رفع محروميت كهگيلويه بزرگ

۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83286923
معادن؛ ظرفيتي براي رفع محروميت كهگيلويه بزرگ

ياسوج- ايرنا- شهرستان هاي چهارگانه كهگيلويه،بهمئي، چرام و لنده از مناطق محروم و كمتر توسعه يافته كهگيلويه و بويراحمد هستند كه سرمايه گذاري بر روي معادن مي تواند يكي از ظرفيت هاي مهم براي خروج آنها از محروميت باشد.

به گزارش ايرنا، اين چهار شهرستان گرمسيري در تقسيمات كشوري به عنوان يكي از سه حوزه انتخابيه كهگيلويه و بويراحمد به شمار مي روند.
بر اساس آمارها ميزان خروج شهروندان در شهرستان هاي چهارگانه ظرف يك دهه گذشته به شدت رو به افزايش بوده و بسياري از روستاهاي اين مناطق از سكنه خالي شده اند.
بهاي اجاره مسكن در اين شهرستان ها به دليل ركود ساخت و ساز و نبود فضاي كسب و كار مناسب نيز به طور خيره كننده اي بالا رفته است.
وضعيت مبلمان و سيماي شهري در اين شهرستان ها مناسب زندگي شهروندان نيست و بسياري از شهرها داراي سيماي و منظر روستايي هستند و از كمبود امكانات خدمات رفاهي شهري رنج مي برند.
در كنار مشكلات و چالش هاي ريز و درشت به نظر مي رسد سرمايه گذاري بر روي معادن به عنوان يكي از ظرفيت هاي مهم اقتصادي در اين شهرستان ها مغفول مانده است .
و سرمايه گذاري مناسب در بخش معادن اين مناطق مي تواند مرهمي بر زخم هاي كهنه و انبوه مشكلات به ويژه در زمينه كاهش معضل بيكاري در شهرستان هاي چهارگانه باشد.

** فسفات، هيدرات و نيترات سه معدن احيا شده
معادن فسفات چرام، هيدرات(آهك) كهگيلويه و نيترات ديشموك سه معدن مهم احيا شده در اين منطقه هستند كه ظرف سال هاي گذشته و با حمايت دولت و پيگيري مسئولان با عبور از فازهاي مطالعاتي و مراحل سخت اداري ، وارد فاز عملياتي و اجرايي شده اند.
نماينده مردم شهرستان كهگيلويه در مجلس شوراي اسلامي در همين زمينه از نصب كارگاه در طرح معدن فسفات چرام ، نصب تجهيزات كارگاهي و آمادگي كامل شركت سرمايه گذاري (ايميدرو) وزارت صنعت، معدن و تجارت در ساخت كارخانه هيدرات و همچنين تخصيص مبلغ 40 ميليارد ريال براي سرمايه گذار طرح نيترات ديشموك خبر داد.
عدل هاشمي پور يادآور شد: همچنين 160 ميليارد ريال تسهيلات با بهره پايين در اختيار سرمايه گذار طرح كارخانه هيدرات قرار گرفته و عمليات اجرايي آن به زودي آغاز خواهد شد.

** نيترات ديشموك
نماينده مردم شهرستان هاي چهارگانه كهگيلويه، چرام، بهمئي و لنده در مجلس شوراي اسلامي گفت:حجم ذخيره نخستين معدن نيترات كشور در ديشموك بيش از 605 هزار تن با عيار 8.1 درصد برآورد شده است.
وي ابراز اميدواري كرد كه كشف ذخيره معدني نيترات در بخش ديشموك كهگيلويه و بويراحمد، ايران را در جمع معدود كشورهاي داراي اين ماده معدني راهبردي قرار داد.
كشو هاي آمريكا، چين و شيلي داراي بيشترين ذخيره ماده معدني راهبردي نيترات در جهان هستند.
هاشمي پور با بيان اينكه ايران اكنون واردكننده اين ماده معدني راهبردي است، افزود: با كشف اين معدن، كشور علاوه بر اينكه از واردات نيترات بي نياز شده، زمينه صدور آن به خارج از كشور نيز فراهم مي شود.
نيترات ماده معدني مهمي است كه در حوزه هاي مختلف از جمله صنعت نفت و گاز، پالايشگاه ها، صنايع داروسازي و دستگاه هاي سرمايشي و تهويه مطبوع كاربرد دارد.
به گفته هاشمي پور،فعاليت اين معدن حدود 300 سال تخمين زده مي شود.
در معدن نيترات بخش ديشموك بيش از 400 نوع مشتقات هم توليد خواهد شد.
شماري از مردم بخش ديشموك كهگيلويه تير سال 1385در نامه اي به رييس جمهوري وقت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، خواستار بهره برداري از معدن نيترات پتاسيم ليراب ديشموك شده بودند.
معدن ليراب ديشموك در سال 1380 توسط وزارت صنايع و معادن كشف شد و از طريق رسانه هاي همگاني درباره وجود ماده كمياب نيترات پتاسيم ليراب به مردم اطلاع رساني شد.
براساس اطلاعات سازمان صنعت ،معدن و تجارت كهگيلويه وبويراحمد، اين استان از ظرفيت‌هاي بالايي در زمينه معدن برخوردار است و نياز به سرمايه‌گذاري براي شكوفا شدن دارد.

** فسفات چرام
عمليات اجرايي اين طرح مهم معدني پس از سالها ركود و توقف سرانجام با حمايت ويژه دولت تدبير و اميد و مسئولان و مقامات اجرايي كهگيلويه و بويراحمد در مهرماه سال 96 وارد فاز عملياتي شد.
نماينده مردم كهگيلويه در مجلس شوراي اسلامي گفت: عمليات اكتشافي معدن فسفات چرام از سال 1349 آغاز و تا سال 1372 به طول كشيد و پس از آن مطالعات امكان سنجي فني و اقتصادي شروع شد.
براساس برآوردها، با بهره برداري اوليه از اين معدن براي 600 نفر و در دراز مدت براي يك هزار و 200 نفر به طور مستقيم شغل ايجاد مي شود.
هاشمي پور، برآورد ذخيره معدن فسفات چرام را 80 ميليون تن با عيار 8.5 تا 9 درصد ذكر كرد.
به گزارش ايرنا، تاكنون 75 فقره پروانه بهره برداري معدني با حجم سرمايه گذاري افزون بر سه هزار و 300 ميليارد ريال در كهگيلويه و بويراحمد صادر شده است.
اين تعداد معدن با اشتغال 754 نفر و داراي بيش از يك ميليارد و 500 ميليون تن ذخيره معدني هستند.
همچنين از اين تعداد هم اينك 47 معدن فعال و در حال بهره برداري هستند.
ميزان استخراج سالانه آن ها نيز حدود 2 ميليون و 400 هزار تُن است.
سيمان، مرمريت، آهك، گچ، سنگ لاشه، مارن، شن، ماسه، فسفات، بوكسيت و سلستين از عمده ترين معادن در كهگيلويه و بويراحمد محسوب مي شوند.
3016/1662

سرخط اخبار استان‌ها