۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۰:۲۸
کد خبر: 83280194
T T
۰ نفر
هشت  پیشنهاد وزارت اقتصاد برای جلوگیری از رسوب كالا در گمرك ها

تهران- ایرنا- معاون فنی و امور گمركی گمرك ایران گفت: هشت راهكار مهم در جلسه مشترك نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرك برای جلوگیری از رسوب كالا در بنادر و گمركات تصویب شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از گمرك ایران، «مهرداد جمال ارونقی» افزود: صدور مجوز ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای كالاهای رسیده به كشور كه علیرغم دپو شدن این كالاها در بنادر و یا اماكن گمركی، هنوز مجوز ثبت سفارش برای آنها صادر نشده، نخستین پیشنهاد مطرح شده است.
وی ترخیص اقلام اظهار شده به گمرك، بدون نیاز به اصلاح مجوز ثبت سفارش طبق ردیف تعرفه استنباطی گمرك را پیشنهاد دیگر وزارت اقتصاد برشمرد.
جمال ارونقی ادامه داد: پیشنهاد سوم اجازۀ ترخیص قطعی كالاهایی است كه با گواهی بانك عامل، ارز آنها تأمین شده و مشكل مالكیت ندارند.
معاون فنی و گمركی گمرك افزود: چهارمین پیشنهاد، افزایش مهلت مندرج در مجوزهای ثبت سفارش برای همه كالاها و نداشتن نیاز به تمدید مجوز ثبت سفارش در صورت رسیدن كالا به كشور در مهلت مقرر ثبت سفارش است.
جمال ارونقی فراهم كردن تمهیدات لازم در راستای نمونه برداری از كالاهایی كه نیاز به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی مانند استاندارد، انرژی اتمی، قرنطینه و… دارند قبل از اینكه این كالاها به گمرك اظهار شوند را پنجمین پیشنهاد مطرح شده از سوی وزارت اموراقتصادی و دارایی برشمرد.
به گفته وی، ترخیص دارو و محصولات دارویی با حداقل اسناد و نظر مستقیم وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو ششمین پیشنهاد وزارت اقتصاد است.
معاون فنی و گمركی گمرك كشور افزود: پیشنهاد هفتم نگهداری قسمتی از كالاهای اظهار شده به گمرك در صورت بدهی قطعی قبلی صاحب كالا به میزان بدهی قطعی و اجازۀ ترخیص بقیه كالاست.
وی آخرین پیشنهاد را تسری تصمیم اتخاذ شده برای خودروهای با ثبت سفارش بانكی به خودروهای دارای ثبت سفارش غیربانكی یا فاقد مجوز ثبت سفارش عنوان كرد.
جمال ارونقی با اعلام خبر تشكیل كمیته كارشناسی و تحقیقاتی از سوی وزیر اقتصاد گفت: در سه ماه پایانی سال این كمیته‌ به بنادر و گمركات مختلف كشور اعزام شد تا از نزدیك در جریان رسوب كالا قرار گیرد و مسائل و مشكلاتی را كه باعث دپو شدن كالاهای مختلف در گمرك می‌شود را شناسایی كند.
اقتصام**4037**2078**2022