۱۹ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۴۳
کد خبر: 83269909
T T
۰ نفر
تمام واحدهای خسارت دیده از سیل تا پایان سال بازسازی می شود

بجنورد - ایرنا- معاون امور بازسازی و مسكن روستایی بنیاد مسكن انقلاب اسلامی گفت: تمام واحدهای مسكونی آسیب دیده از سیل در كشور تا پایان امسال مرمت و یا بازسازی خواهد شد.

به گزارش ایرنا عزیزالله مهدیان، روز دوشنبه در آیین آغاز بازسازی نخستین واحد تخریب شده سیل در روستای «كلاته چنار» شهرستان مانه و سملقان اظهار داشت: سیل فروردین امسال به بیش از 130 هزار واحد مسكونی آسیب رسانده كه 50 هزار واحد آن كاملا تخریب شده است.
وی افزود: كارهای كارشناسی واحدهای خسارت دیده در حال انجام است و برای آغاز كار، سهم مصوب دولت ابلاغ شده و مابقی تصمیمات در هیات وزیران تصویب خواهد شد تا در یك زمان بندی مشخص، كار بازسازی به سرانجام برسد.
وی بیشترین خسارات سیل به بخش مسكن را مربوط به استان های خوزستان، گلستان و مازندران عنوان كرد.

* مشكل وام اهل تسنن برطرف شده است
معاون بنیاد مسكن گفت: مشكل وام های مسكن اهل تسنن، با رایزنی و صحبت كردن با علمای اهل تسنن كاملا برطرف شده است.
مهدیان بیان كرد: این وام ها بهره ای ندارد و 4 درصد كارمزد آن نیز بابت دستمزد كارمندان رفته می شود كه در كنار آن نیز وام بلاعوض داده می شود.
معاون امور بازسازی و مسكن روستایی بنیاد مسكن با اشاره به حرمت دریافت وام نزد اهل سنت و مشكلاتی كه برای نوسازی و مقاوم سازی مسكن آنان وجود دارد، تاكید كرد: علمای بزرگ در این كار دست ما را بگیرند تا مردم از این شرایطی كه دارند، خارج شوند.

* سیل به بیش از 264 روستای خراسان شمالی آسیب رساند
استاندار خراسان شمالی نیز در این آیین گفت: بارندگی ها و سیلاب های امسال به بیش از 264 روستای این استان خسارت زد و اكنون بیش از 6 هزار واحد مسكونی این مناطق نیازمند نوسازی است.
محمدعلی شجاعی با بیان اینكه حوزه مسكن روستایی را در حد توان با كمك مردم سامان خواهیم داد، افزود: متاسفانه خراسان شمالی در بخش مسكن وضعیت نامطلوبی دارد كه با اندك بارانی دچار آسیب و تخریب می شود.
وی تاكید كرد: باید در كنار سرعت در ساخت منازل آسیب دیده، كیفیت و استحكام آن را هم در نظر گرفت و تمام نكات ایمنی را در آن رعایت كرد.
شجاعی افزود: بنیاد مسكن، تسهیلات 400 میلیون ریالی با كارمزد 4 درصد، به همراه وام بلاعوض 100 میلیون ریالی در اختیار روستاییانی كه واحد مسكونی آنان از سیل اخیر آسیب دیده است، قرار می دهد.
آشخانه، مركز شهرستان مانه و سملقان در 45 كیلومتری غرب بجنورد واقع شده است.
بارندگی ها و سیلاب نوروز امسال به هزار و 500 واحد مسكن روستایی این شهرستان آسیب رسانده است.
7183/5132
۰ نفر