۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۴۳
کد خبر: 83268345
T T
۰ نفر
ایران و عراق ظرفیت های فراوانی برای توسعه همكاری ها دارند

تهران- ایرنا- رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق همكاری های اقتصادی و تجاری دو كشور را بخش مهمی از روابط تهران و بغداد دانست و گفت: ما معتقدیم ظرفیت های زیادی در دو طرف برای تقویت اینگونه روابط وجود دارد.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، محاسن سعدون نماینده پارلمان عراق و جمعی دیگر از نمایندگان مجلس عراق كه به همراه «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر این كشور به تهران سفر كرده‌اند، امروز- یكشنبه- با مسعود پزشكیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق دیدار و گفت‌ وگو كردند.
پزشكیان در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به نقش گروه های دوستی پارلمانی در تسریع و تسهیل مناسبات دو طرف گفت: گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق در مجلس شورای اسلامی آمادگی تقویت گفت وگوها با همتایان خود در مجلس عراق دارد چرا كه از این طریق می توان علاوه بر تحكیم همكاری های فیمابین، روابط مردم با مردم را نیز توسعه بیشتری بخشید.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: همكاری های اقتصادی و تجاری بخش مهمی از روابط دو كشور دوست و همسایه را تشكیل می دهد و ما معتقدیم ظرفیت های زیادی در دو طرف برای تقویت اینگونه روابط وجود دارد.
وی سرمایه گذاری های مشترك را در این خصوص واجد اهمیت برشمرد.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و عراق در پایان بر اهمیت عملی شدن توافقات دو طرف تاكید كرد و گفت: ما به عنوان نمایندگان مردم معتقدیم باید با عملیاتی نمودن توافقات دو طرف گام های مثبتی به نفع ملت های ایران و عراق برداریم.

**عراق از توسعه روابط با ایران استقبال می كند
محاسن سعدون نماینده مجلس عراق نیز در این دیدار با اشاره به استقبال نمایندگان این كشور از توسعه روابط پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط خوبی میان روسای مجالس دو كشور برقرار است و ما از توسعه روابط پارلمانی در همه سطوح بویژه تقویت همكاری های كمیسیون های تخصصی و گروه های دوستی پارلمانی ایران و عراق استقبال می كنیم.
وی در ادامه بازسازی ویرانی های عراق ناشی از فعالیت گروه های تروریستی را از اولویت های كشورش دانست و افزود: با توجه به ضرورت مشاركت سایر كشورها در فرآیند بازسازی عراق، فعالان تجاری جمهوری اسلامی ایران نیز می توانند نقش مهمی در این خصوص ایفا كند.
نماینده مجلس عراق اظهار داشت: دولت كنونی عراق مصمم به توسعه روابط دوستانه خود با همه كشورها بویژه كشورهای دوست و همسایه است كه در این میان ایران از جایگاه ممتازی برخوردار است.
وی همچنین لغو هزینه صدور روادید میان دو كشور را در تقویت روابط مردم با مردم مثبت ارزیابی كرد.
نمایندگان پارلمان عراق در پایان سوالاتی در خصوص تركیب مجلس شورای اسلامی، تعداد نمایندگان و نحوه انتخاب آنها، نحوه تخصیص بودجه و تعداد كمیسیون های تخصصی مجلس مطرح كردند.
به گزارش ایرنا، عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق در جریان سفر به تهران با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز دیدار و گفت و گو كرد.
سیام*3061*1535
۰ نفر