۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۲۲
کد خبر: 83268252
T T
۰ نفر

جذابیت ژنتیكی است

۱۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۶:۲۲
کد خبر: 83268252
جذابیت ژنتیكی است

تهران- ایرنا- مطالعات محققان دانشگاه دانشگاه ویسكانسین - مدیسون نشان می‌دهد عوامل ژنتیكی مختلفی در جذابیت صورت اشخاص نقش دارند.

به گزارش روز یكشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری پلاس وان، جذابیت به عنوان یك مزیت اجتماعی قلمداد می‌شود كه در تمام اركان زندگی از به دست آوردن شغل و تحصیلات گرفته تا درآمد نقش دارد.
بر اساس مطالعه‌ای كه چندی پیش صورت گرفته است، حتی مادران مراقبت‌های بهتری نسبت به كودكان جذابشان دارند. گرچه به نظر می‌رسد كه جذابیت چهره ریشه ژنتیكی دارد، اطلاعات مختصری درباره ژن‌های دخیل در این امر در دست است.
محققان به منظور بررسی تاثیر ژنتیك بر جذابیت صورت، داده‌های ژنتیكی چهار هزار و 383 نفر را بررسی كردند و از داوطلبان خواستند بر اساس عكس افراد به جذابیت آنان نمره دهند و سپس نمره جذابیت را با آرایش ژنتیكی هر فرد مقایسه كردند.
نتایج نشان می‌دهد برخی ژن‌ها با جذابیت صورت مرتبط هستند؛ ولی نقش این ژن ها با توجه به جنس متفاوت است.
ادامه مطالعات نشان می‌دهد تغییرات ژنتیكی مرتبط با زیبایی در زنان با ژن‌های مربوط به تنظیم توده بدنی و چربی‌ها مرتبط است. ژن های مرتبط با جذابیت در مردان نیز با ژن‌های موثر در سطح كلسترول ارتباط دارد. بر اساس تحقیقات قبلی، سطح كلسترول خون نقش مهمی در سنتز هورمون تستوسترون و دیگر هورمون‌های استروئیدی دارد.
این مطالعه نه تنها بینش های جدید در رابطه با جذابیت صورت و ژنتیك در اختیار می‌گذارد؛ بلكه رابطه پیچیده بین جذابیت و طیف وسیعی از صفات دیگر را نشان می‌دهد.
نتایج این مطالعه در نشریه PLOS Genetics منتشر شده است.
علمی**9259** 1055
۰ نفر