برخی روستاهای درمعرض سیلاب خوزستان برای تخلیه مقاومت می كنند

اهواز - ایرنا - مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: برخی ساكنان روستاهای در معرض سیلاب در مناطق غربی استان همچنان در برابر تخلیه و ترك خانه و كاشانه خود مقاومت می كنند.

مسعود انصاریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:با وجود اخطارها و هشدارهای لازم از سوی مدیریت بحران استانداری و بنیاد مسكن ، هنوز بسیاری از ساكنان 110 روستای غرب ، شمال و مركزی خوزستان به دلیل جدی نگرفتن خطر سیلاب به هیچ وجه مایل به ترك خانه های خود نیستند.
وی تصریح كرد: با توجه به شدت عبور آب رودخانه كرخه كه دبی آن به 2 هزارو 400 و دز به بیش از 2 هزار و 500 متر مكعب در ثانیه رسیده است ، هیچ اطمینانی برای مقاومت سیل بندها در برابر طغیان و بالاآمدن رودخانه ها متصور نیست بنابراین مصرانه و عاجزانه از ساكنان روستایی درمعرض سیلاب تقاضا می شود محل های سكونت خود را ترك و به اردوگاه هایی كه هلال احمر و دیگر نهادهای مسئول در مناطق امن برپا كرده اند حركت كنند.
استاندار خوزستان گفته است با توجه به احتمال طغیان رودخانه كرخه ، شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و كوت سید نعیم در معرض سیل قرار دارند و هر چه زودتر باید از سكنه خالی شوند.
تاكنون حدود 24هزار نفر از روستاییان سیل زده در 40اردوگاه اضطراری هلال احمر انتقال یافته اند.

** گسیل تجهیزات سنگین بنیاد مسكن به حمیدیه
مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خوزستان با اشاره به اینكه ماشین آلات و تجهیزات سنگین بنیاد مسكن استان و استان های معین بوشهر و فارس به دستور استاندار خوزستان پس از تحكیم بخشی سیل بندهای منطقه شعیبیه ، از امروز (شنبه) به سمت شهر حمیدیه در 25كیلومتری غرب اهواز جهت مقاوم سازی سیلاب بندها حركت كرده اند افزود: با كمك نیروهای مردمی و گروه های جهادی ، همه توان خود را برای استحكام بخشی سیل بندهای شهر حمیدیه متمركز كرده ایم تا از سرریز شدن سیلاب به درون شهر جلوگیری كنیم.
وی گفت: چهار روستای حاشیه كرخه واقع در این شهرستان دچار آبگرفتگی شده یا در معرض سیلاب قرار دارند.

** ارزیابی خسارات به مسكن های روستایی آسیب دیده امكان پذیر نیست
مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: در شرایط فعلی كه در مرحله بحران هستیم ارزیابی خسارات وارده به منازل روستایی ناشی از سیلاب و آبگرفتگی ممكن نیست.
انصاریان با بیان اینكه هر آنچه در برخی رسانه ها در مورد میزان خسارات به منازل و زیرساخت های روستایی سیل زده گفته می شود در حد گمانه زنی است افزود: پس از فروكش كردن سیلاب و اعزام تیم های ارزیاب بنیاد مسكن، نسبت به برآورد، تعیین و پرداخت خسارت به روستاییان اقدام می شود.
وی نجات ساكنان روستایی در معرض سیلاب و آبگرفتگی را اولویت نخست دستگاه های امداد رسان بیان كرد و افزود: همه توان دستگاههای اجرایی و پشتیبانی در مسیر متمركز شده است.
به گزارش ایرنا در جریان سیلاب سه هفته اخیر 100هزار هكتار از اراضی كشاورزی مناطق حاشیه ای كرخه ، كارون و دز دچار آبگرفتگی شده و از بین رفته است.
حدود 400هزار نفر از جمعیت 4.7میلیون نفری خوزستان در مناطق شوشتر(شعیبیه) دشت آزادگان ، هویزه ،شوش ، دزفول و خرمشهر كه در جوار و حاشیه رودخانه كرخه ، دز و كارون واقع شده اند دچار سیل و آبگرفتگی شده یا در معرض سیلاب قرار گرفته اند.
6065/6002

سرخط اخبار استان‌ها