۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۳۸
کد خبر: 83263543
T T
۰ نفر

مسابقات ملی كشتی با چوخه در اسفراین آغاز شد

۱۴ فروردین ۱۳۹۸، ۹:۳۸
کد خبر: 83263543
مسابقات ملی كشتی با چوخه در اسفراین آغاز شد

بجنورد - ایرنا - مسابقات ملی كشتی با چوخه، روز چهارشنبه، 14 فروردین، با حضور 268چوخه كار از استانهای مختلف كشور در گود چشمه زینل خان اسفراین آغاز شد.

به گزارش ایرنا این رقابت ها با حضور چوخه كارانی از 14 استان كشور در پنج وزن 66، 74، 84، 94 و بالای 94 كیلوگرم در حضور حدود 50 هزار تماشاگر برگزار می شود كه تا عصر چهارشنبه ادامه دارد.
به نفرات برتر هر وزن هدایای نقدی به ارزش 20 ،30 و 50 میلیون ریال و نیز سفره گلیم كردی به ارزش هشت میلیون ریال اهدا می شود.
رئیس و نائب رئیس كنفدراسیون بازیهای بومی و محلی جهان و روسای فدراسیون های جودو، ورزش های روستایی و بازی بومی و محلی از مهمانان ویژه رقابت های كشتی با چوخه 14فروردین در گود زینل خان اسفراین هستند.
به گزارش ایرنا همه ساله در روز 14 فروردین، شهرستان اسفراین طبق سنتی دیرین و كهن، میزبان بزرگترین مسابقات ملی كشتی باچوخه كشور است كه با حضور نام آوران این رشته از مناطق مختلف برگزار می شود.
این رویداد ورزشی به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری تك مكانی و تك زمانی كشور شناخته می شود كه بیش از 50 هزار تماشاگر مشتاق از شهرستان های دور و نزدیك برای دیدن آن در محل حضور می یابند.
كشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است كه به عنوان میراث معنوی در سال 87 به شماره 30 در فهرست آثار ملی میراث ناملموس كشور ثبت شده است.
چوخه واژه ای كردی و نام لباسی است كه كشتی گیران این رشته به تن می كنند كه از شنل كوتاهی كه كشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محكم می كنند تشكیل شده و از آنجا كه این كشتی از قدیم الایام در بین عشایر كرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام كشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است كه در ذهن بیننده تداعی كننده رشادت ها و دلاوری های پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
كشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه كه معمولا از پیشكسوتان این رشته است، كشتی را آغاز می كنند.
كشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام كشتی های آزاد، فرنگی، جودو و كوراش دانست چرا كه اكثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به كشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا كرده است.
شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60 كیلومتری جنوب شرقی بجنورد مركز خراسان شمالی مهد كشتی با چوخه است و تاكنون پهلوانان و قهرمانی زیادی از این خطه برای كشور در میادین ملی و بین المللی افتخارآفرینی كرده اند.
5132/7189

سرخط اخبار استان‌ها