۱۳ فروردین ۱۳۹۸، ۰:۲۱
کد خبر: 83262562
T T
۰ نفر
آمریكا انتقال تجهیزات جنگنده اف35 به تركیه را متوقف كرد

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد كه آمریكا در واكنش به برنامه آنكارا برای خرید سامانه های دفاعی اس400، انتقال تجهیزات جنگنده رادارگریز اف35 به تركیه را متوقف كرد.

به گزارش دوشنبه شب ایرنا، رویترز افزود كه این نخستین گام آمریكا در توقف فروش جنگنده های رادارگریز اف35 به تركیه به عنوان یكی از متحدان واشنگتن در سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) است.
دو منبع آگاه به رویترز گفتند كه مقام های آمریكایی در روزهای اخیر به همتایان تركیه ای خود گفته بودند كه تجهیزاتی را كه برای ارسال جنگنده های اف35 لازم است، به این كشور نمی فرستند.
این منابع همچنین تاكید كردند كه ارسال تجهیزات آموزشی و همه محموله های بعدی مرتبط با اف35 به تركیه لغو شده است.
احتمال می رود این تصمیم آمریكا سفر هفته آینده مولود چاووش اوغلو وزیر دفاع تركیه به واشنگتن برای شركت در نشست ناتو را با ابهام روبه رو كند.
رویترز هفته گذشته خبر داد كه آمریكا در حال بررسی است تا تركیه را از فرایند تولید اف35 حذف كند. آنكارا بدنه، ارابه فرود و نمایشگرهای كابین خلبان این هواپیماها را تولید می كند.
اختلاف آنكارا و واشنگتن برای ارسال جنگنده های اف35 به دلیل برنامه تركیه برای خرید سامانه های دفاع موشكی اس400 از روسیه پیش آمده است.
آمریكا و متحدانش در ناتو نگران آن هستند كه تداوم تولید بخش هایی از اف35 و وجود این جنگنده در تركیه و حضور همزمان كارشناسان روسیه برای فعالیت سامانه های اس400 سبب شود روس ها امكان شناسایی این جنگنده ها در رادار اس400 را داشته باشند.
واشنگتن برای منصرف كردن آنكارا از خرید اس400، پیشنهاد فروش سامانه ضدموشك پاتریوت را كه مقرون به صرفه تر بود، داد، اما تركیه ضمن علاقه مندی به خرید این سامانه، حاضر به انصراف از خرید اس400 نشد.
تنش های بین تركیه و آمریكا ممكن است تشدید شود و چنانچه آنكارا قرارداد خرید اس 400 را با روسیه امضا كند، تركیه احتمالا با تحریم های آمریكا مواجه خواهد شد.
با توجه به این كه آنكارا قطعاتی از این جنگنده ها را تولید می كند، حذف تركیه از فهرست دریافت كنندگان اف 35 پیامدهای گسترده ای دارد.
با توجه به تنشی كه در روابط آمریكا و تركیه ایجاد شده است، واشنگتن برای تولید این قطعات، كشورهای دیگری از اعضای ناتو را جایگزین تركیه می كند.
پیشنهاد آمریكا برای فروش با تخفیف سامانه های پاتریوت در پایان ماه مارس (11 فروردین) به پایان رسید.
شبد**9416**1010
۰ نفر