براي جلوگيري ازخسارت به بناهاي تاريخي تمهيدات لازم انديشيده شد

همدان- ايرنا- مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان با بيان اينكه تعدادي از بناهاي تاريخي اين استان در بارندگي هاي هفته گذشته آسيب ديده است، گفت: براي جلوگيري از خسارت بيشتر به اين بناها در بارندگي هاي امروز تمهيداتي انديشيده شده بود.

علي مالمير شامگاه يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: براي جلوگيري از بروز آسيب هاي احتمالي به عمارت جناني قراردادي با پيمانكار طرح منعقد و با انجام اقدامات انجام شده، اين بناها آسيب نديده است.
وي با بيان اينكه ورودي آرامگاه استر و مردخاي، خانه عسگري و عمارت نوشادي نيز مرمت شد و با بارش هاي اخير آسيبي به آنها وارد نشده است.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان ادامه داد: در اثر بارش هاي چند روز گذشته پنج بناي تاريخي اين استان در شهرستان هاي نهاوند، فامنين و تويسركان آسيب ديد.
مالمير افزود: قسمتي از طاق پل زرامين و بخش هايي از حمام حاج آقا تراب نهاوند، مسجد خشتي بازران در فامنين نيز تخريب شده كه نياز به مرمت فوري دارد.
وي برآورد خسارت بناها در شهرستان نهاوند را سه ميليارد ريال و شهرستان فامنين را 800 ميليون ريال عنوان كرد و ادامه داد: خانه اقتداري و پل فرسفج نيز در شهرستان تويسركان بر اثر سيلاب‌ها و بارش‌ها آسيب ديده‌اند كه هر 2 از جمله آثار ثبت شده در فهرست ملي هستند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان خاطرنشان كرد: براي مرمت آثار تخريب شده در شهرستان تويسركان چهار ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است كه بايد به سرعت و به صورت جدي مرمت شوند.
گفتني است در استان همدان بيش از يك هزار و 800 اثر تاريخي و طبيعي وجود دارد كه 800 اثر جزو آثار ملي هستند.
شبك**7523/2087**1708

سرخط اخبار فرهنگ