۱۰ فروردین ۱۳۹۸، ۱۵:۰۲
کد خبر: 83259675
T T
۰ نفر
كاشان در طرح هاي آبخيزداري رتبه نخست استان اصفهان را دارد

كاشان - ايرنا - مدير مركز مديريت بحران و كنترل حوادث كاشان گفت: اين شهرستان با برخورداري از 40 طرح، رتبه نخست طرح هاي منابع طبيعي و آبخيزداري استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ايرنا، جواد مزروعي روز شنبه در نشستي با خبرنگاران كاشان افزود: حجم آب قابل استحصال با اجراي اين طرح ها در مجموع بيش از 15 ميليون مترمكعب است و بيشتر آنها در بخش هاي برزك، قمصر و نياسر سرريز شدند.
وي بيان كرد: با توجه به گستردگي كاشان، وجود اين طرح ها به معناي آن نيست كه اين شهرستان ديگر نيازي به اجراي طرح هاي آبخيزداري ندارد.
مدير مركز مديريت بحران و كنترل حوادث كاشان همچنين از انجام مطالعه بستر و حريم 96 درصد از رودخانه هاي شهرستان كاشان خبر داد و گفت: مطالعه و ساماندهي 30 درصد از اين رودخانه ها در سطح شهرها و روستاها شامل ديواره سازي و ساخت پل انجام و اجرا شده است.
جواد مزروعي در مورد تهديدهاي احتمالي كه ممكن است برخي رودخانه هاي كاشان براي اين شهر ايجاد كنند، تشريح كرد: تنها سه شاخه فرعي ميرحيدر كه از ارتفاعات پايين دستي روستاي خنب و دره سرچمشه مي گيرد و به حوزه رودخانه حيدر در بلوار امام رضا (ع) مي پيوندد، خطرساز بوده كه البته رودخانه اصلي نيست اما بايد آن را مديريت كرد.
وي به اختصاص 100 ميليارد ريال از محل صندوق توسعه به شهرستان كاشان در سال گذشته اشاره كرد و افزود: با اين ميزان اعتبار طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري تعريف شد كه مطالعه آنها در حال تكميل است و برخي آبخوان ها در حال اجرا مي باشد.
مدير مركز مديريت بحران و كنترل حوادث كاشان در ادامه ميزان بارش هاي ارديبهشت سال گذشته را 50 ميليمتر عنوان كرد و يادآور شد: ميزان بارش هاي هفته نخست فروردين امسال 65 ميليمتر بود.
وي در مورد آسيب هاي اين بارش ها گفت: آبگرفتگي 55 واحد مسكوني از جمله 40 واحد در كاشان و 15 واحد در ساير نقاط اين شهرستان گزارش شد كه نيروهاي آتش نشاني و هلال احمر نسبت به كمك رساني و تخليه آب از آنها اقدام كردند.
مزروعي، علت بحراني نشدن كاشان در پي بارندگي هاي شديد و جاري شدن سيلاب در بخش هايي از اين شهرستان را اقدام هاي شوراي هماهنگي مديريت بحران كاشان عنوان كرد.
وي با بيان اينكه آسيب هاي وارد شده به واحدهاي مسكوني در سطح تخريب نبود، بيان كرد: در اين بارندگي ها تنها به تاسيسات شهري، گذرگاه ها و شبكه جريان هاي حياتي شهرستان آسيب هايي وارد شد كه كارشناسان در حال برآورد ميزان دقيق آن هستند.
بنابر اعلام هواشناسي كاشان، ميزان بارندگي هاي سال زراعي جاري در اين شهرستان 136.2 ميليمتر است كه اين ميزان در مدت مشابه سال گذشته 30.5 ميليمتر و ميانگين بارندگي هاي بلند مدت نيز 95 ميليمتر مي باشد.
كاشان با جمعيت افزون بر 365 هزار نفر در فاصله نزديك به 200 كيلومتري شمال اصفهان قرار دارد.
6136/8123

سرخط اخبار استان‌ها