۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷
کد خبر: 83240926
T T
۰ نفر

ساز ناكوك برخي مديران مازندران در جذب سرمايه گذار

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۷
کد خبر: 83240926
ساز ناكوك برخي مديران مازندران در جذب سرمايه گذار

نوشهر - ايرنا - مازندران تشنه سرمايه گذاري است و با وجود تاكيد مديران ارشد استاني پيرامون جذب سرمايه گذار، متاسفانه برخي مديران خواسته يا ناخواسته حاضر به پذيرش اين موضوع نيستند.

مازندران با داشتن460 هزار هكتار زمين كشاورزي و باغي، 338 كيلومتر ساحل خزر و همسايگي و مبادله اقتصادي با كشورهاي حاشيه شمالي اين دريا ، ارتباط نزديك با پايتخت از طريق شبكه ريلي، هوايي و زميني ، نيروهاي انساني تحصيلكرده و مجرب و زير ساخت هاي مناسب از شرايط ممتازي براي سرمايه گذاري برخوردار است اما متاسفانه با وجود چنين قابليت هايي هنوز نتوانسته در جذب سرمايه گذاران موفق عمل نمايد.
بررسي ها نشان مي دهد كه شرايط اقتصادي كشور مي تواند به عنوان يكي از عوامل بازدارنده جهت سرمايه گذاري باشد اما عامل بسيار مهم ديگري كه در اين زمينه نقش آفرين است ، عدم جديت برخي مديران دستگاه هاي اجرايي استان در جذب سرمايه گذاران بويژه در بخش خصوصي است.
متاسفانه ديده شده كه با وجود تاكيد استاندار مازندران و فرمانداران به عنوان مقام عالي دولت در شهرستان ها ، برخي مديران دستگاه هاي اجرايي همچنان بر ساز ناكوك خود مي نوازند و در اين زمينه هيچگونه جديت و تغيير رويه اي در عملكرد خود نمي دهند.
شايد داشتن حاشيه امن مديريتي، عدم دانش كافي جهت مذاكره با سرمايه گذار و ريسك پذيري از عواملي باشد كه يك مدير دستگاه اجرايي وارد اين عرصه نگردد و خود را در برابر چالش هاي جديد قرار ندهد.
**مديران ناكارآمد سدي در برابر انديشه توسعه محور
يك كارشناس اقتصادي با بيان اينكه اغلب كشورهاي در حال توسعه براي رونق دهي به اوضاع اقتصادي، ايجاد اشتغال و دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي پايدار با مشكل كمبود منابع سرمايه گذاري رو به رو هستند، گفت: جبران عقب ماندگي و دستيابي به توسعه پايدار، نيازمند سرمايه گذاري براي بهره جويي از مزيت هاي نسبي و توانايي هاي بالقوه اقتصادي است.
علي عاشوري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بهره گيري از سرمايه گذاران داخلي و خارجي مستلزم شرايط خاصي است و در حال حاضر استفاده از سرمايه گذاران داخلي بويژه بخش خصوصي مي تواند نتيجه بخش تر باشد.
وي با بيان اينكه در مازندران فرصت هاي سرمايه گذاري زيادي در حوزه هاي مختلف وجود دارد، اظهار داشت : اين استان مي تواند به بهشت سرمايه گذاري در كشور تبديل شود اما متاسفانه در جلب و جذب سرمايه گذاران موفق عمل نشده است.
عاشوري خاطر نشان كرد : جلب اعتماد سرمايه گذار بويژه بخش خصوصي بسيار حائز اهميت است و اين امر تنها از طريق سهولت در انجام بروكراسي اداري امكان پذير خواهد بود كه متاسفانه در اين زمينه دقت لازم از سوي مديران دولتي صورت نگرفته است.
وي تغيير نگاه مديران دولتي به سرمايه گذاران بخش خصوصي را ضروري دانست و افزود : متاسفانه مديران دستگاه ها سرمايه گذاران را همچون قلك پر از پول مي بينند كه بايد هر چه سريعتر خالي شود.
به گفته اين كارشناس ، اگر زيرساخت هاي لازم براي سرمايه گذاران فراهم شود و خدمات چهارگانه به سهولت در اختيار آنها قرار گيرد ، مسلما از سرمايه گذاري در مازندران استقبال خواهد شد.
وي يادآور شد : كاهش ريسك سرمايه گذاري در مازندران، از بين بردن فساد اداري و كنار گذاشتن مديران ناكارآمد مي تواند نقش بسزايي در جذب سرمايه گذاران داشته باشد.
يك كارشناس حوزه سرمايه گذاري نيز با بيان اينكه بخش عمده اي از ظرفيت ها و توانمندي هاي توسعه كشور در بخش خصوصي نهفته است، گفت : متاسفانه رويكردهاي دولت محور مانع از ظهور و شكوفايي اين استعدادهاي بالقوه مي شود.
فرهاد شجاعي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: تغيير تصميمات و قوانين، عدم برخورد مناسب، حرفه‌اي و مشتري‌مدارانه نبودن، كندي و طولاني‌شدن فرآيندها، فساد مالي و اداري، رابطه‌گرايي، بي‌انگيزگي و بي‌تعهدي برخي كارمندان، همه و همه جزء عوامل بازدارنده بخش خصوصي از تعامل و همكاري با بخش دولتي است.
وي وجود برخي مديران دولتي بي انگيزه و ناكارآمد در دستگاه هاي اجرايي مازندران را تاييد كرد و اظهار داشت: با وجود مديراني كه غرق در روزمرگي شده اند نمي توان انتظار داشت كه سرمايه گذاري هاي قابل توجه اي در مازندران شكل بگيرد.
وي خاطرنشان كرد : متاسفانه برخي مديران حتي آداب گفت و گو يا مذاكره با يك سرمايه گذار را نمي دانند و با آنها همچون يك فرد عادي برخورد مي شود.
به گفته اين كارشناس، تا زماني كه مديران دستگاه هاي اجرايي دست رو دست بگذارند و به دنبال سرمايه گذار نباشند، يك سرمايه گذار هيچگاه به سراغ آنها نخواهد رفت چرا كه مديران شايسته اي در استان هاي ديگر هستند كه آنها را جذب نمايند.
وي يادآور شد: بهره مندي از مشاوران كارآمد و با انگيزه در حوزه سرمايه گذاري و بالا بردن سطح آگاهي مديران دستگاه ها مي تواند تا حدودي در جذب سرمايه گذار تاثير گذار باشد.
** مديران ناكارآمد عامل فرار سرمايه گذاران
فرماندار ويژه تنكابن كه بارها در جلسات مختلف از مديران دستگاه هاي اجرايي خواسته بود تا نسبت به جذب سرمايه گذاران تلاش بيشتري داشته باشند سرانجام در يازدهمين جلسه شوراي اداري شهرستان نسبت به اين موضوع واكنش تندي نشان داد و گفت كه اگر مديران ضعيف و ناكارآمد رويه كاري خود را تغيير ندهند بدون تعارف كنارگذاشته خواهند شد.
سيد امير حسيني جو با انتقاد از عملكرد ضعيف برخي مديران دستگاه هاي اجرايي افزود: در شرايطي كه حوزه اشتغال و كارآفريني در شهرستان به شدت نيازمند سرمايه گذاران واقعي است، برخي مديران با ارائه يك بروكراسي پيچيده و زمان بر زمينه فرار آنها را از منطقه فراهم مي كنند كه لازم است هر چه سريعتر نسبت به تغيير عملكرد و رفتار خود اقدام نمايند تا از گردونه مديريتي شهرستان خارج نشوند.
وي با بيان اينكه تنكابن به مديراني حوزوي يا پارلماني نياز ندارد، اظهار داشت: دستگاه هاي اجرايي نياز به مديران اجرايي و عملياتي دارند و اگر مديري توانايي چنين شيوه اي را ندارد مي تواند زمينه را براي حضور مديران توانمند فراهم نمايد.
حسيني جو خاطرنشان كرد : امروز كشور در شرايط بسيار سختي قرار دارد و مديران دستگاه هاي اجرايي بايد به اين موضوع واقف باشند و تلاش خود را در خدمت رساني به مردم مضاعف نمايند اما متاسفانه مشاهده مي شود كه برخي مديران نسبت به اين موضوع حساس نيستند و رويه گذشته را ادامه مي دهند.
شايد حسيني جو نخستين يا آخرين فرمانداري نباشد كه نسبت به اين موضوع واكنش نشان مي دهد و مسلما فرمانداران ديگري نيز در مازندران هستند كه پيرامون رويه فعلي برخي دستگاه هاي اجرايي خود گلايه داشته باشند.
احمد حسين زادگان استاندار مازندران با علم به اين موضوع سكان مديريتي مازندران را به دست گرفت و تلاش كرد تا با تدبيري اقتصادي به ارائه ساز و كارهاي جديد به دنبال جذب سرمايه گذار به منظور جبران عقب ماندگي ها و ايجاد اشتغال در استان باشد كه از آن جمله مي توان به شناسايي 128 طرح جهت سرمايه‌گذاري در مازندران اشاره كرد.
بر اساس اين طرح تاكنون 33 فرصت سرمايه‌گذاري توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، 34 طرح توسط جهاد كشاورزي، يك طرح از دفتر شهري، دو طرح از اداره‌كل راه و شهرسازي، 13 طرح در حوزه ميراث فرهنگي، 13 طرح در حوزه صنايع دستي و گردشگري، 9 طرح از اداره‌ كل ورزش و جوانان، 13 طرح از اداره‌ كل فرودگاه‌ ها، دو طرح از اداره‌ كل شيلات، 13 طرح توسط شركت آب منطقه‌اي و 8 طرح سرمايه‌گذاري از سوي شركت توزيع برق مازندران اعلام شده است.
**رفع ناكارآمدي مديران با گفتمان و روحيه مطالبه‌گري
سرپرست اداره‌كل دفتر جذب و حمايت از سرمايه‌گذاري استانداري مازندران در اين باره گفت: در پي تاكيد استاندار مازندران در خصوص جذب و حمايت از سرمايه گذاري، بازنگري در فرصت هاي سرمايه گذاري استان و شناسايي سرمايه گذاران برتر ساير استان ها در دستور كار قرار گرفته است.
سيد رحيم بخشي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: طرح‌هاي سرمايه‌گذاري با رعايت سه اصل نياز ، اهليت مالي و اجرايي متقاضي و مكان‌ يابي و استقرار مورد حمايت جدي قرار دارد.
وي اعتلاي اقتصادي مازندران را در گرو توسعه سرمايه گذاري دانست و اظهار داشت: با اجراي اين طرح سرمايه گذاران مي توانند به راحتي از فرصت هاي به وجود آمده بهره مند شوند و ديگر نيازي نيست كه پشت درب مديران به انتظار بنشينند.
بخشي با اشاره به اين كه مازندران، سرزمين فرصت هاي ارزشمند در حوزه سرمايه گذاري است، خاطر نشان كرد: همه دستگاههاي مسئول بايد زمينه را براي جذب و حمايت از سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف فراهم كنند و بايد بانك اطلاعاتي سرمايه گذاري استان در اسرع وقت به روزرساني شود.
وي وجود بروكراسي پيچيده در برخي دستگاه ها را رد نكرد و افزود: بر اساس برنامه ريزي صورت گرفته دوره اخذ استعلام ها به 57 روز كاهش يافته اما متاسفانه در برخي ادارات اين رويه رعايت نمي شود.
وي يادآور شد: ناكارآمدي و ناسازگاري برخي مديران را مي توان با گفتمان و روحيه مطالبه‌گري رفع نمود و آنها را نسبت به اهميت موضوع آگاه كرد تا با در اختيار گرفتن مشاوران قوي و هماهنگي با تشكل ها و سمن ها در اين مسير گام هاي موثري بردارند.
** برخورد جدي با كوتاهي دستگاهها نسبت به سرمايه گذاران
استاندار مازندران نيز بارها بر ضرورت جلب و حمايت از سرمايه گذاري به منظور شكوفايي اقتصادي در استان تاكيد كرده است و از مديران دستگاه هاي اجرايي خواسته تا اين موضوع را جدي بگيرند.
حسين زادگان در نشست شوراي اداري استان نقش سرمايه گذاران را در توسعه مازنذران مهم توصيف كرد و افزود: در اين زمينه هيچ مديري از ما گلايه نكند زيرا مهم ترين اولويت هاي استان جذب و حمايت از سرمايه گذاري است.
وي اظهار داشت: بايد به سمتي حركت كنيم كه سرمايه گذاران تشويق به مشاركت در اقتصاد شوند و از اقتصاد بودجه دولت محور رهايي يابيم.
حسين زادگان با بيان اين كه تنها راه توسعه استان جذب و حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي است، گفت: بوروكراسي زائد در سيستم اداري كشور و مازندران وجود دارد كه بايد تا جايي كه مي توان آن را كم رنگ كرد و از بين برد.
نماينده عالي دولت در مازندران با تاكيد بر اين كه سرمايه گذار قرار است باري از دوش مردم و دولت بردارد،افزود: بنا بر اين مي بايست زمان پاسخگويي به خواسته هاي سرمايه گذاران از سوي دستگاه ها به حداقل زمان ممكن كاهش يابد.
/1602/7513/1899

سرخط اخبار استان‌ها